2010-06-09, 23:58
Medlem
att döda en gädda som man ska äta upp är helt naturligt för mig men när man ser massa invandrare
döda en massa gädda undrar man om dom säljer eller vad det är frågan om
det tycker jag är helt fel
Citera
2010-06-12, 14:19
Medlem
MelvinFrohikes avatar
de gånger ja fått gädda så slängs dem upp på land och lämnas till räven. Jag släpper ej tillbaka dem för att de redan finns så mycket gädda där ja fiskar och den äter ju upp all annan fisk, öring, harr tex.
Citera
2010-06-12, 15:10
Medlem
serbers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charkov
Menar du vilket bete, så är absolut levande bete bäst på mete. På spinn en ledad wobbler eller ett stort skeddrag.
Sen finns det sumpgäddor och dom är oätliga. Annars är det inte helt fel med en gäddstek!.

Får ta och fixa mig ett litet nät för sik/mört då eller ev fiska lite strömming och sitta och meta lite i veckan.
Det är skönt med lite variation då åka runt och kasta inte alltid är så spännande
Citera
2010-06-12, 16:12
Medlem
Necropoliss avatar
inte läst hela tråden o hinner inte nu heller.
Många tror nog att "tar jag upp en gädda så äter den inte upp annan fisk"
o det stämmer ju men man kan inte ta upp alla gäddor ändå, Jag brukar väga dom o sen beroende på hur kroken släpper jag tebax dom altenativt tar dom till kräftmete, eftersom jag inte vill ta våran fina ädelfisk till det. (jag fiskar MINST 5 dagar i veckan så tar givetvis inte upp en bråkdel mot va jag släpper i!)

Mvh
Citera
2010-06-12, 19:14
Medlem
tjackkurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necropolis
inte läst hela tråden o hinner inte nu heller.
Många tror nog att "tar jag upp en gädda så äter den inte upp annan fisk"
o det stämmer ju men man kan inte ta upp alla gäddor ändå, Jag brukar väga dom o sen beroende på hur kroken släpper jag tebax dom altenativt tar dom till kräftmete, eftersom jag inte vill ta våran fina ädelfisk till det. (jag fiskar MINST 5 dagar i veckan så tar givetvis inte upp en bråkdel mot va jag släpper i!)

Mvh

Gäddorna har inte nånting att göra i sjöar där det är inplanterad fisk. Där tycker jag det är okej att döda gäddan så den inte äter upp all inplanterad fisk. För övrigt så tycker jag att man ska vara varsam med gäddan och släppa tillbaka den, även hur skadad den än blivit. Den blir ju förmodligen käk till de andra gäddorna om den nu inte skulle lyckas kvickna till.
Citera
2011-10-09, 14:38
Medlem
Idag var jag och fiskade gädda för första gången. Fick två styken. Först en rätt liten som jag kunde kroka av och sedan en rätt stor på 1,2kg och 58cm. Denna trekrok satt riktigt jobbigt under tungan vid hjälarna. Fick bända och dra så mkt så till slut kände jag att jag var tvungen att döda den för att inte plåga den allt för mkt.

Hade tång men gick ändå inte. Kom på efteråt att det kanske hade gått att kroka loss om jag börjat där jag tar hjälgreppet. Hullingarna gör ju alltid så att det är väldigt svårt att få loss fisk tycker jag.

Vad är era knep???
Citera
2011-10-09, 15:44
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bushmanssurvival
att döda en gädda som man ska äta upp är helt naturligt för mig men när man ser massa invandrare

Jag tror att många invandrare äter Gäddan. Jag har i alla fall träffat folk från östeu och kurder som plockar upp allt dom får och äter.
Citera
2011-10-11, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bushmanssurvival

Om det är polacker så kan jag garantera dig att till och med benen tas tillvara på. Riktigt sjuka är dom, plockar allt. Några polacker satt på grannens brygga och metade. Såväl brax som mört och tusenbröder togs upp. Ena killen rensade medan de andra två metade, de var helt lyriska. Allt gick direkt ner i fryslådan, men från vad jag har hört så tar de tillvara på sakerna i alla fall.
När man själv kom in med en 3 kilos gös tittade samtliga storögt på mig och försökte gestikulera, något som såg ut som "Grattis, kan jag fiska sådana här på bryggan med?".
Citera
2011-10-17, 17:32
Medlem
tzjs avatar
OT raderat. Tråden handlar om gäddor, inte spättor.
/mod.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in