2009-06-24, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormtrooper
Jo det är ju det negativa med kraftigt auktoritära stater, med en liten elit-grupp styr. Och ofta kämpar mer för att befästa sin egen makt och kväsa motståndet mot dom själva samt roffa åt sig pengar. Man måste ju ha någon som vaktar väktarna så att säga och det är tydligen inte så enkelt att fixa sådant.

Sen har jag inget emot att dela med dom som har det sämre än mig förutom om dom är invandrare. Men det kan man ta i en annan tråd.

Usa´s system med s.k. "checks and balances" som går ut på att olika statsmakter kontrollerar varandra (checks) och delar makt (balances) är väl kanske ungefär vad du pratar om? Hur det skulle göras utan demokrati, där de som utsätts för statens övergrepp inte skulle ha möjlighet att säga ifrån, det vet jag inte, men det är ju inte upp till mig eftersom jag anser demokrati överlägset fascism.
Citera
2009-06-24, 01:08
Medlem
Bofinks avatar
TS: Läs Starship Troopers.
Citera
2009-06-24, 05:39
Medlem
marcus90_kungs avatar
Jag gillade att man ska göra sig förtjänt av rösträtt. Finns för många pantade människor som får vara med och bestämma trots att de inte vet vad det innebär.
Citera
2009-06-24, 08:44
Medlem
Stormtroopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Letmecurstatz
Usa´s system med s.k. "checks and balances" som går ut på att olika statsmakter kontrollerar varandra (checks) och delar makt (balances) är väl kanske ungefär vad du pratar om? Hur det skulle göras utan demokrati, där de som utsätts för statens övergrepp inte skulle ha möjlighet att säga ifrån, det vet jag inte, men det är ju inte upp till mig eftersom jag anser demokrati överlägset fascism.
Jo usa har ju några enstaka bra saker och det är väl nått sånt system som krävs. Sen har ju iran en president tillsammans med ett väktarråd, eller vad dom nu kalla det, och det är ju också lite fördelning av makten, dock så är det ett religiöst system.
Citat:
Ursprungligen postat av Bofink
Jag har bara sett filmerna. Men jag tyckte också att hans syn på hur samhället skulle vara passade in på filmerna.
Citera
2009-09-17, 09:35
Medlem
Anis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NashuaMoment
Det är inget fel på demokratin i sig, det är fel på det svenska folket.

Nej det är i första hand systemet det är fel på.

Citat:
Ursprungligen postat av Letmecurstatz
Mycket intressant läsning. Jag håller inte med om ett ord av vad du säger, men du är inte dum. Jag tar för givet att du uppskattar att bli ifrågasatt för att få möjlighet att förfina dina argument, så jag börjar med mitt mest uppenbara:
Varför skulle en tanke-elit bättre kunna se till svagas intressen än de svaga?

För att personer som har kapacitet att skaffa sig en större översikt av samhället än enbart sina egna särintressen har större möjlighet att skapa en bättre situation för samtliga.

Citat:
Ursprungligen postat av Bofink
Jag har läst Robert Heinleins "Stjärnsoldaten" som den heter på svenska. Förstår din liknelse men om du läser tråden så tycker jag att det ska ställas andra krav på rösträtt än vad den boken anger. Filmen är inte som boken för övrigt.
Citera
2009-09-17, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NashuaMoment
Det är inget fel på demokratin i sig, det är fel på det svenska folket.

FEL!
Demokrati:

Det är moraliskt riktigt för en majoritet människor att med våld påtvinga sina preferenser på en minoritet. Omvänt betyder detta att det är omoraliskt att motsätta sig majoritetens beslut.(Stats demokrati)

Detta får följande konsekvens:
Två män och en kvinna befinner sig i ett låst rum, männen bestämmer att det skall rösta om huruvida de kan ha sex (våldtäkt) med kvinnan. Det tre röstar och männen vinner "rätten" att ha sex med kvinnan. Alltså det är fritt fram för det två männen att våldta kvinnan. Det är till och med moraliskt OK för dem att utföra detta, kvinnan skulle dessutom vara omoralisk om hon gjorde motstånd allt enligt stats demokrati modellen.

Detta är naturligtvis helt absurt, våldtäkt kan aldrig vara moraliskt riktigt dock blir det moraliskt riktigt om vi tillämpar dina moraliska regler. Nu har vi en motsägelse och sådana kan inte existera i verkligheten (det finns inga fyrkantiga cirklar) så någon av följande saker måste förändras.

- Våldtäkt är moraliskt förkastligt
- Stats Demokrati är moraliskt riktigt.

välj skälv!
Citera
2010-04-11, 21:35
Medlem
Anis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ani
Rättsstaten är det enda som kan skapa ett samhälle som är rättvist, enhetligt, stabilt och frihetsorientet, och det är inte ett system som liknar dagens demokrati. Demokrati är en flyktig och instabil samhällsform som kommer att bli (redan är) självdestruktiv. Demokratin är föremål för påverkan av demagoger och deras ständiga önskan att tilltala den lägsta gemensamma nämnaren i ett samhälle. Därtill vädjar dom till det sämsta hos människor. Denna lägsta gemensamma nämnare som styrs av egots instinktiva rädsla och fördomsfulla anlete, ofta döljt bakom en förljugen fasad som man försöker kalla "sunt förnuft".

Således kommer demokratin ofrånkomligen att leda tillbaka till ett envälde. Den som av folket väljs som företrädare är i själva verket deras valde befälhavare som leder dem genom deras magar.

Makten kan korrumpera den som väljs till makt likaväl som att den kan korumpera den som ärvt makten. En rättstat kan endast utvecklas om det finns flera poler av makt.

Politiken i en rättstat ska endast handla om att stifta lagar som är till för folkets bästa. Polis och försvar ska den kraft som krävs för att lagen efterlevs. Staten kan därmed inte tillåtas att äga någon form av näringsverksamhet eftersom då har staten direkt lagstiftande makt över sin egen verksamhet. Då det inte finns något bättre sätt att utse ledare än genom val så måste systemet göras om. Rösträtt kan endast den ha som förtjänat rösträtt genom utbildning och handling.

En bättre framtid är möjlig men det krävs förändringar enligt ovan nu. Vilka metoder bör tillåtas för att skapa ett sådant samhälle?

För att fortsätta ovan resonemang så:
Ett bra exempel på dem nuvarande demokratins svaghet diskuteras rätt mycket så här ett valår. Antalet pensionärer ökar vilket ökar kostnader för personer som inte arbetar. Samtidigt ökar självklart även antalet röstande pensionärer vilket gör att politiker inte kan diskutera vettiga förändringar eftersom de då förlorar val. Lösningen är ett bättre urval av personer med rösträtt än som nu när enbart ålder avgör rösträtt.
Citera
2010-04-11, 21:49
Medlem
Rodolfuss avatar
Vi skulle ju kunna försöka oss på riktig demokrati. En demokrati där alla partier får hjälp att sprida sin information, om de har någon ideologi så berättas det om den och få ett mer politiskt intresserat folk. Sedan kan man väl även berätta om röstandes betydelse, tala om alla viktiga frågor i samhället, media är politiskt neutral osv.

Jag väljer dock hellre att ha en liten duktig elit som styr än det som vi har idag.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in