2009-06-20, 17:57
Medlem
Squalos avatar
Minst två döda av den sk. "självmords"bomben säger dom.

Mousavi säger i talet att man planerat valfusket i flera veckor.

Själv är jag tveksam till att det kommer hända så mycket.
2009-06-20, 18:01
Medlem
multitasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shiaarab
Tvivlar starkt på att sunnimuslimska Hamas skulle hjälpa till i Iran. Det är en ska att motta finansiellt stöd från Iran, en annan att skicka milismän dit, milismän som behövs i Gaza och främst på Västbanken.

Dessutom bör Iran inte råda brist på poliser och milismän, Revolutionsgardet utbildade ju Hezbollah.

Det är sant att det är ganska otroligt att de skulle skicka milismän över, tror det mer rör sig om de som redan befinner sig i landet på utbildning som nu får stå till tjänst och gripa in. För Basij kan inte riktigt jämföra sig med Hamas när det gäller de kvalieter Hamas killarna har när det gäller gatustrider och likande.

Iran Hamas relationen har ju blivit sannerligen varmare på senare tid och Sunni Shia konflikten har fått stå vid sidan om, det är nog mer "min fiendes fiende är min vän" tanken som gäller för bägge sidor.
2009-06-20, 18:01
Medlem
Vilken politisk ideologi tror ni kommer tillämpas om de nu lyckas med en revolution?

Tror att folk verkar ganska trötta på staten förtryck och inblandning, de suktar dessutom efter frihet. Är det tänkbart att Iran kan bli ett väldigt liberalt land efter en eventuell revolution? Eller tror ni de kommer vända sig åt vänsterideologi?
2009-06-20, 18:07
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av multitask
-Enligt vittnen har regimen ökat antalet utlänska "poliser", dessa är främst Libaneser från Hizbollah och Palestinier från Hamas. Våldet mot demonstranterna har ökat kraftigt i brutalitet.

Du har inga källor på detta? Låter ju väldigt trovärdigt att Hamasmän från Palestina tar sig ändå till Iran - för att hjälpa den iranska regeringen.

Det iranska revolutionsgardet, poliskåren, basij-militian etc. har gott om personal.

Citat:
-Ca 2000 har blivit arresterade.

Sen när? På grund av vad?

Citat:
Detta handlar inte längre om Mousavi eller någon annan kanditat, ropen har övergått till "död åt diktator regimen" och "död åt de som dödar våra bröder".
Detta är 30 års missnöje och förtryck som nu nått kokpunkten!

Mer trams. Att enstaka människor gör det betyder inte att de hundratusentals protesterar mot det extremt humana prästerskapet i Iran.

Citat:
För Basij kan inte riktigt jämföra sig med Hamas när det gäller de kvalieter Hamas killarna har när det gäller gatustrider och likande.

Får man fråga vilken konstig substans du har rökt idag?

Basij-militians kunskap är mycket bättre. De har mer pengar, längre erfarenhet, mer tid att öva, bra utrustning etc.
Senast redigerad av TKD_1337 2009-06-20 kl. 18:09.
2009-06-20, 18:12
Medlem
multitasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobbesmamma
Vilken politisk ideologi tror ni kommer tillämpas om de nu lyckas med en revolution?

Tror att folk verkar ganska trötta på staten förtryck och inblandning, de suktar dessutom efter frihet. Är det tänkbart att Iran kan bli ett väldigt liberalt land efter en eventuell revolution? Eller tror ni de kommer vända sig åt vänsterideologi?

Iran har egentligen bevisat för länge sedan att det är ett land som vill frammåt och är mogen för "Demoktrati" och allt detdär och bli en del av resten av den morderna världen (När Mossadeq valdes exempelvis). Även under shahens tid visade landet inga tecken på att vara bakåtsträvare utan var väldigt modernt i sitt tänkande och kultur.
Folkets mentalitet har varit och är modernitet, så jag tror att chanserna är mycket goda att OM en förändring sker i Iran kommer landet att gå åt västliga hållet snarare än åt Afghanistan hållet.

Tror dock att det är väldigt viktigt att detta övergång för ske utan utlänsk inblandning då det finns väldigt dåliga minnen från alla gånger utlänska makter har lagt sig i. Detta leder bara till bitterhet och ännu mer infekterad nationalism.

Min gissning är nog OM den nuvarande regeringen skulle försvinna skulle landet vrida sig mer mot mitten-vänster hållet. Tror det är det som behövs för att skölja ner 30 års religös förtryck.
Vad jag däremot är rädd för är om landet hamnar in någon slags högervind.

Det finns dock alltid en risk för att inbördeskrig skulle bryta ut med tanke på att landet är en coctail av etnisiteter och många av dessa har kännt nationalismens vind i ryggen och vill bli självständiga. Kurder i väst, Turkar i norr, Balucher i öst, Araber i Syd, Perser i mitten.

Många av dessa kommer säkerligen att försöka bryta sig loss. Kurderna har försökt redan men det upproret slogs ner, Balucherna för en väpnad konflikt än idag, dock i liten skala.
2009-06-20, 18:18
Medlem
multitasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TKD_1337
Du har inga källor på detta? Låter ju väldigt trovärdigt att Hamasmän från Palestina tar sig ändå till Iran - för att hjälpa den iranska regeringen.

Det iranska revolutionsgardet, poliskåren, basij-militian etc. har gott om personal.

Sen när? På grund av vad?

Mer trams. Att enstaka människor gör det betyder inte att de hundratusentals protesterar mot det extremt humana prästerskapet i Iran.

Får man fråga vilken konstig substans du har rökt idag?

Basij-militians kunskap är mycket bättre. De har mer pengar, längre erfarenhet, mer tid att öva, bra utrustning etc.

1. Källorna är många vittnesuppgifter av folk som bor i Tehran.

2. Palestinierna och Libaneserna behvöer inte transportera sig itll iran då de redan befinner sig landet för utbildning, vilket inte är något nytt och har skett under många år.

3. Antalet arresteringar som har räknats ihop sedan demonstrationerna började förra veckan, officiella siffran är runt 600.

4."extremt humana prästerskapet" hahaha den var bra...tja, vad jag röker idag är nog inte det intressanta, utan vad du rökt de senaste 30 åren.
2009-06-20, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av multitask
Iran har egentligen bevisat för länge sedan att det är ett land som vill frammåt och är mogen för "Demoktrati" och allt detdär och bli en del av resten av den morderna världen (När Mossadeq valdes exempelvis). Även under shahens tid visade landet inga tecken på att vara bakåtsträvare utan var väldigt modernt i sitt tänkande och kultur.
Folkets mentalitet har varit och är modernitet, så jag tror att chanserna är mycket goda att OM en förändring sker i Iran kommer landet att gå åt västliga hållet snarare än åt Afghanistan hållet.

Tror dock att det är väldigt viktigt att detta övergång för ske utan utlänsk inblandning då det finns väldigt dåliga minnen från alla gånger utlänska makter har lagt sig i. Detta leder bara till bitterhet och ännu mer infekterad nationalism.

Min gissning är nog OM den nuvarande regeringen skulle försvinna skulle landet vrida sig mer mot mitten-vänster hållet. Tror det är det som behövs för att skölja ner 30 års religös förtryck.
Vad jag däremot är rädd för är om landet hamnar in någon slags högervind.

Det finns dock alltid en risk för att inbördeskrig skulle bryta ut med tanke på att landet är en coctail av etnisiteter och många av dessa har kännt nationalismens vind i ryggen och vill bli självständiga. Kurder i väst, Turkar i norr, Balucher i öst, Araber i Syd, Perser i mitten.

Många av dessa kommer säkerligen att försöka bryta sig loss. Kurderna har försökt redan men det upproret slogs ner, Balucherna för en väpnad konflikt än idag, dock i liten skala.

Ser faktiskt ingen anledning till att kurderna inte skulle försöka bryta sig loss. De har ju hållit på med det länge.
2009-06-20, 18:29
Medlem
multitasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobbesmamma
Ser faktiskt ingen anledning till att kurderna inte skulle försöka bryta sig loss. De har ju hållit på med det länge.

Exakt, och de kommer att fortsätta med det, med allt rätt egetnligen.
Drömmen om storkurdisan lever ju vidare hos många kurder, "Baku, Bashour, Rojhalat" som de själva ropar, dvs namnet på turkiska kurdistan, irakiska kurdistan och iranska kurdistan...

Tyvärr tror jag inte att det det är något som omvärlden skulle erkänna, ett erkännande av exempelvis kurdistan i iran som en självständig stad vore för omvärlden att ge grönt ljus till kurdistan i turkiet att bryta sig loss, och om man skulle göra det så skulle det betyda att den organisation man terrorstämplat, PKK, nu skulle få full legitimitet. Tror inte heller att europa eller usa vill ta den risken och förstöra relationerna med Turkiet och öka spänningarna i regionen...
2009-06-20, 18:34
Medlem
multitasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Minst två döda av den sk. "självmords"bomben säger dom.

Mousavi säger i talet att man planerat valfusket i flera veckor.

Själv är jag tveksam till att det kommer hända så mycket.

Det är något väldigt konstigt med denhär "självmordbomben" historien, otroligt lite info om den, och med tanke på att de gjort khomeini till i princip en profet i det landet så borde det ha varit betydligt allvarligare och gapats om det mer...

Ska bli intressant hur de kommer överens med Mousavi för att försöka få honom att lugna ner folk, men ärligt talat tror jag inte längre mousavi har speciellt mycket att säga, det som ropas på gatorna är inte längre "var är min röst?" och liknade som ropades de första dagarna, nu är det "ner med regimen", "död åt diktatorn", och andra saker som ropades under den förra revolutionen.
2009-06-20, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PersianWolf
Det som händer i Iran nu har gått över till folkmord.
http://www.bbc.co.uk/persian/iran/2009/06/090620_og_tehran_shooting.shtml

På den videon ser ni hur det ser ut på gatorna i tehran idag. Basij-milisen skjuter rakt i folket. Regimen har tappat makten men vill inte fatta d.

Regimen har väckt en sovande björn !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Så där ser det inte ut på gatorna idag. Klippet visar samma attack/inbrottsförsök mot ett basiji högkvarter,filmad av en annan person uppe på ett tak.

http://www.youtube.com/watch?v=u4vqWamoQgM

Hade dom lyckats bryta sig in och stulit automatvapen hade ännu fler dött.
2009-06-20, 18:36
Medlem
joppes avatar
Demonstranter, oavsett vad de demonstrarar mot, ska behandlas som djur. Polisen borde se till att det råder ordning och reda på Irans gator.

Jag är besviken att inte fler demonstranter har mött deras skapare än.
2009-06-20, 18:45
Medlem
multitasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joppe
Demonstranter, oavsett vad de demonstrarar mot, ska behandlas som djur. Polisen borde se till att det råder ordning och reda på Irans gator.

Jag är besviken att inte fler demonstranter har mött deras skapare än.

Ok, nån speciell anledning till denna demonstationshat?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in