Citat:
Ursprungligen postat av tobbesmamma
Vilken politisk ideologi tror ni kommer tillämpas om de nu lyckas med en revolution?
Tror att folk verkar ganska trötta på staten förtryck och inblandning, de suktar dessutom efter frihet. Är det tänkbart att Iran kan bli ett väldigt liberalt land efter en eventuell revolution? Eller tror ni de kommer vända sig åt vänsterideologi?
Iran har egentligen bevisat för länge sedan att det är ett land som vill frammåt och är mogen för "Demoktrati" och allt detdär och bli en del av resten av den morderna världen (När Mossadeq valdes exempelvis). Även under shahens tid visade landet inga tecken på att vara bakåtsträvare utan var väldigt modernt i sitt tänkande och kultur.
Folkets mentalitet har varit och är modernitet, så jag tror att chanserna är mycket goda att OM en förändring sker i Iran kommer landet att gå åt västliga hållet snarare än åt Afghanistan hållet.
Tror dock att det är väldigt viktigt att detta övergång för ske utan utlänsk inblandning då det finns väldigt dåliga minnen från alla gånger utlänska makter har lagt sig i. Detta leder bara till bitterhet och ännu mer infekterad nationalism.
Min gissning är nog OM den nuvarande regeringen skulle försvinna skulle landet vrida sig mer mot mitten-vänster hållet. Tror det är det som behövs för att skölja ner 30 års religös förtryck.
Vad jag däremot är rädd för är om landet hamnar in någon slags högervind.
Det finns dock alltid en risk för att inbördeskrig skulle bryta ut med tanke på att landet är en coctail av etnisiteter och många av dessa har kännt nationalismens vind i ryggen och vill bli självständiga. Kurder i väst, Turkar i norr, Balucher i öst, Araber i Syd, Perser i mitten.
Många av dessa kommer säkerligen att försöka bryta sig loss. Kurderna har försökt redan men det upproret slogs ner, Balucherna för en väpnad konflikt än idag, dock i liten skala.