2009-06-18, 15:35
Medlem
finapengars avatar
tja

Det kör ju Seinfeld igen, tittat sedan första programmet. Ofta kör de dubbelavsnitt. Men stör mig ganska rejält på den usla översättningen. Så klart hade jag flera bra exempel i huvudet, men tappade det nu. men iaf, Om man köper in en serie, som just Seinfeld, som visats i många kanaler (svenska) tidigare, säljs de utan svensk text då? Så femman tvingas lägga på egen text? Undrar om det är därför. Även trean/sexan, har ibland rent usel textning alá de sämsta undertexter.se ungefär. Missar referenser, samt rena misstag. Drygt, då man inte kan välja bort texten. Lite klagomål så här dagen innan midsommar men men..

/F
Citera
2009-06-18, 15:42
Medlem
micaeles avatar
För en bunt år sedan var jag så less på dåliga texter att jag tejpade över botten på tv:n för att slippa läsa.
Men jag förstår samtidigt det svåra och jobbiga i att översätta så språktung humor från andra språk.
Citera
2009-06-18, 15:47
Medlem
Jag tror man använder undertexter mer som ett stöd för att förstå sammanhanget (för invalida engelskt okunniga bönder) och behöver därav inte vara så jävla exakt.
Citera
2009-06-18, 15:52
Medlem
glen-tourrays avatar
Så jävla jobbigt att att de som översätter inte har koll på ordspråk, skämt osv på engelska och översätter ordagrant.. Obildade puckon är vad de är.

Kollade på discovery här om dagen, gigantiska byggen tror jag att det var. De blev iallafall inte klara i tid och byggherren sa "Close but no cigar" och översättningen var "Nu stänger vi, men ingen cigarr".

Mycket uselt!
Citera
2009-06-18, 15:53
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glen-tourray
Kollade på discovery här om dagen, gigantiska byggen tror jag att det var. De blev iallafall inte klara i tid och byggherren sa "Close but no cigar" och översättningen var "Nu stänger vi, men ingen cigarr".
Den översättningen torde nästan kreera en nyhet i riksmedia och innebära omedelbart avsked för idioten som skrev det.
Citera
2009-06-18, 15:55
Medlem
glen-tourrays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Den översättningen torde nästan kreera en nyhet i riksmedia och innebära omedelbart avsked för idioten som skrev det.

Jo, jag vet. Man kan bli så jävla förbannad på sånt Då är det tur att man har flashback att ventilera på.

Fanns det inte en tråd som behandlade just ämnet dåliga översättningar i titlar och undertexter..?
Citera
2009-06-18, 16:12
Medlem
Undertext borde vara ett alternativ, inte ett måste. Jag tycker det är heldumt att man sänder med text som standard - sänd programmet, filmen, serien eller vad det nu kan vara otextat och låt tittaren välja om h*n vill ha text via text-tv istället. Det fungerar ju uppenbarligen på många av svts svenska sändningar, så varför inte på resten? På så vis kan de som behöver text få text och de som inte behöver text slippa text. Personligen hör jag till den sistnämnda skaran, det är svårt att ignorera texten när den väl är där - hur mycket man än vill så hamnar ögonen där tillslut ändå. Och det irriterar.

Och visst, det är synd att en del översättare är mindre ambitiösa - för det handlar knappast om inkompetens, snarare lathet; att de inte översätter i kontext utan mer bokstavligt. Som översättare behöver man inte vara lika fokuserad på sammanhang, jargong och innehåll om man översätter rakt av, det krävs helt enkelt mindre nerlagd tid/energi.
Citera
2009-06-18, 17:36
Medlem
Vissa textningar saknar helt begrepp för idiom, eufemismer, uttryck och ordspråk etc, vilket är riktigt irriterande att kolla på. Man kan ju ha lite förståelse för det i nerladdade amatör-subtitles som är ihopkokade av 13åringar, men på TV där de anlitar kommersiella översättningsbolag så kan man ju förvänta sig en hög kvalitetsgrad.

Ofta händer det dock typer av misstag (som kanske är lite mer förlåtliga) som är relaterad till karaktärerna och storyn där det blir uppenbart att serien i fråga översatts ett avsnitt i taget, men kan vara riktigt irriterande för den riktigt inbitne tittaren.
Citera
2009-06-18, 18:03
Medlem
finapengars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkm4t
Vissa textningar saknar helt begrepp för idiom, eufemismer, uttryck och ordspråk etc, vilket är riktigt irriterande att kolla på. Man kan ju ha lite förståelse för det i nerladdade amatör-subtitles som är ihopkokade av 13åringar, men på TV där de anlitar kommersiella översättningsbolag så kan man ju förvänta sig en hög kvalitetsgrad.

Visst är det så, och att som någon annan skrev, att blicken, nedärvt i muskelminnet sedan första tv-tittningen, till slut hamnar på textraden.. Skulle texten vara på annat språk spelar ingen roll.. Så därför är det ett problem. Sedan rangordna, var nånstans mellan palestinafrågan, och omogna bananer, problemet värdemässigt hamnar, spelar mindre roll. Det är professionella översättare, som säkert inte får allt för lite ersättning för jobbet, och därmed kan man kräva bättre textning helt enkelt.

Dålig textning, som man stör och retar sig på, riskerar att via kognitiva processer spilla över på kanalen i sig, vilket inte är något bra. Jag är ju trots allt glad att Seinfeld visas igen.. och igen.. och igen..

fan, fanns några kanonexempel från gårdagens avsnitt.. men.. neee.. står tyvärr still.
Citera
2018-02-26, 23:16
Medlem
BarryHeros avatar
Såg "The Fix-Up" nyligen där de översatte följande:

"Well let me tell you something about George. He is fast. He can run
like the wind."

till:

"Låt mig berätta något om George. Han är fet. Han är snabb som vinden."

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera