2009-06-18, 06:09
Medlem
Fettsprutans avatar
Huggormens "gift" är egentligen ett komplicerat matsmältningsensym.

Däggdjur, även människor, har normalt ett "motgift" men vissa individer saknar detta och då är man illa ute.
Men även "motgiftet" är farligt för kroppen, speciellt levern, och det är inte ovanligt med kraftig nedsättning av leverfunktionen efter ett huggormsbett.
Citera
2009-06-18, 07:04
Medlem
smygolfs avatar
Vi ska vara glada att huggormars gift är ganska milt jämfört mot andra huggormsarter.
Jag vett ett par fall där hunden har dött med då har husse/matte varit sena med att åka in.
En annan sak att tänka på är försäkringsfrågan, det kan bli dyrt om hunden är oförsäkrad!!
Citera
2009-06-18, 07:37
Medlem
Antevantes avatar
Jag har 3 bekanta som fått huggormsbett på sina hundar. 1 hund dog efter 7-10dagar.
Så bara för att veterinären lyckas stabilisera hunden i början efter ett bett är faran inte över.
Nu är jag inte säker men har för mig att de flesta hundar dör efter någon vecka, precis när man känner sig säker.

Jag har bett veterinären skriva ut kortisontabletter som jag alltid har till hands så här års.
Citera
2009-06-18, 09:32
Medlem
slugs-Ps avatar
Mina hundar har blivit ormbitna ganska många gånger genom åren, har alldrig behövt gå till vet men det har varit ganska tor skillnad på svullnader beroende på var dom blivit bitna, en belv biten över nosen det svullnade rejält, samma hund har blivit biten innan några gånger utan att det blivit nånting.
Så det har nog mer med var och hundens imunförsvar att göra än storleken på hunden.
Citera
2009-06-18, 09:53
Medlem
smygolfs avatar
Ger man inte hundar motgift ?
Nu är det förvisso ingen garanti med oddsen ökar iaf.
Citera
2009-06-18, 11:31
Medlem
Hajvans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Jag har 3 bekanta som fått huggormsbett på sina hundar. 1 hund dog efter 7-10dagar.
Så bara för att veterinären lyckas stabilisera hunden i början efter ett bett är faran inte över.
Nu är jag inte säker men har för mig att de flesta hundar dör efter någon vecka, precis när man känner sig säker.

Jag har bett veterinären skriva ut kortisontabletter som jag alltid har till hands så här års.
Var hunden liten eller stor som dog av bettet?

Vad jag läst så är det en minoritet av hundar som dör av ormbett,
Citera
2009-06-18, 19:30
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hajvan
Var hunden liten eller stor som dog av bettet?

Vad jag läst så är det en minoritet av hundar som dör av ormbett,

Det var en hund av rasen Saluki..ca 25kg...Sen vet jag att vinthundar har problem med att bli sövda exempelvis, de kanske är känsligare mot ormbett oxå??
Citera
2009-06-18, 22:39
Medlem
Svidmyras avatar
Ormgift innehåller ett enzym som löser upp/påverkar bl.a. inre organ. Ju mer hunden rör sig ju snabbare verkar giftet och ju mer förstör det. Därför ska hundar som har blivit huggormsbitna hållas i stillhet i flera veckor efter bett och bara rastas korta kissrundor i koppel.

Små hundar klarar sig ganska ofta bättre än större pga att ägaren bär hunden hem och sen till veterinären efter bettet. På så sätt hinner inte giftet sprida sig lika mycket i kroppen som på en större hund som måste gå själv.

Kortison (vanligen Betapred) kan ges så snart som möjligt efter bettet men hunden ska absolut ändå omgående tas till veterinär för vidare behandling, bl.a med antibiotika och dropp.

Många människor med insektsallergi får Betapred utskrivet varje år, det är exakt samma Betapredtabletter, och samma styrka, som man ger till hund, dock i helt annan dos.

Här finns några häftiga bilder av en stackars huggormsbiten TAX: http://blenheim.webb.se/
scrolla ner till VÄNNER och kolla sedan EDITH, tydligen en riktig olycksfågel...men jäklar vad kul den ser ut som flodhäst!
Citera
2009-06-18, 23:53
Medlem
Hajvans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svidmyra
Därför ska hundar som har blivit huggormsbitna hållas i stillhet i flera veckor efter bett och bara rastas korta kissrundor i koppel.

Små hundar klarar sig ganska ofta bättre än större pga att ägaren bär hunden hem och sen till veterinären efter bettet. På så sätt hinner inte giftet sprida sig lika mycket i kroppen som på en större hund som måste gå själv.

Jag har faktist aldrig hört att man låter hunden vara stilla i flera veckor.
En dag eller två kan jag tänka mig men kan inte tänka mig längre.

Även att småhundar skulle klara sig bättre än mindre tror jag inte på. Har du någon källa?
Citera
2009-06-19, 00:16
Medlem
Fettsprutans avatar
[quote=Svidmyra]Ormgift innehåller ett enzym som löser upp/påverkar bl.a. inre organ. Ju mer hunden rör sig ju snabbare verkar giftet och ju mer förstör det. Därför ska hundar som har blivit huggormsbitna hållas i stillhet i flera veckor efter bett och bara rastas korta kissrundor i koppel.

Kortison (vanligen Betapred) kan ges så snart som möjligt efter bettet men hunden ska absolut ändå omgående tas till veterinär för vidare behandling, bl.a med antibiotika och dropp.

Många människor med insektsallergi får Betapred utskrivet varje år, det är exakt samma Betapredtabletter, och samma styrka, som man ger till hund, dock i helt annan dos.

Vi ska kanske tillägga att Cortison är omtvistat av veterinärvetenskapen som medel mot huggormsbett.
Cortison motverkar förvisso svullnad, vilket kan vara viktigt i vissa lägen, men har ingen påverkan på själva giftet.

"Giftet" är som sagt ett matsmältningsensym, och bryter ner vävnad, speciellt utsatt är sådan med hög blodgenomströmning tex. hjärtmuskeln.
Huggormsbett som tar i nosen annses normalt "lindrigare" än tex. bett i en framtass, beroende på högre blodgenomströmning i tassen.

Vi ska ha klart för oss att huggormen är långt från ofarlig, det finns dokumenterade fall där både hästar och kor avlidit efter bett.
Men ormen är normalt "snål" på sitt gift, och det är heller inte ovanligt, att huggormen när den biter i självförsvar inte sprutar något gift alls, eller väldigt lite.
Det är detta som är våra husdjurs smala lycka, skulle ormen "ladda" för fullt varje gång, så är bettet dödligt för djur på flera hundra kilo.

Hur som, ca. 10% av huggorms bitna hundar avlider. Och många, många får livslånga leverproblem.
Citera
2009-06-19, 00:18
Medlem
Psyko Dads avatar
Logiskt borde mindre hundar må sämre av det.
Jag har bett min veterinär skriva ut medicin som jag har med mig ifall vi skulle råka ut för ormbett när vi är på landet & har långt till veterinär.
Citera
2009-06-19, 02:36
Medlem
Soppas avatar
Min gamle katt blev ormbiten en gång, i nosen.. Det resulterade i att han kamperade under sängen i ett dygn.
Min hund har en lite dosa med kortisontabletter fäst i sitt halsband. Och det är inte receptbelaggt. Tabletterna skall användas om hunden blir ormbiten, eller stucken av en geting..
Kan även utnyttjas om en människa blir ormbiten eller getinstucken och får en allergisk reaktion.
'
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in