2009-06-17, 12:57
Medlem
Pungzors avatar
Vi säger att en låt går i 4-takt, så ska du kunna räkna 1-2-3-4 under ett riff/ackordföljd sen när du väl ska säga 1 igen så brukar detta riff/ackordföljd börja om från början igen.
Jag tror du känner 4-takten utan att du vet om det, för det är så enkelt egentligen, nästan all mainstream-musik på radion går i 4-takt antar jag, lyssnar inte på radion men det brukar inte vara så avancerad musik, i princip alla rocklåtar går i 4-takt.

Sen det du skrev med att räkna 1-2-3-4, 4 gånger. Det brukar oftast vara så att när en låt går över till en ny del, typ intro till vers, eller vers till refräng så brukar det vara så att du kan räkna 1-2-3-4 ett jämt antal gånger, vi säger att introt i en låt är 4 takter, då räknar man 1-2-3-4 1-2-3-4 1-2-3-4 1-2-3-4, då går den över till vers. Vi säger att versen är på 6 takter, då räknar man 1-2-3-4 6 gånger o.s.v. 4-takt är inte alls så svårt.
Senast redigerad av Pungzor 2009-06-17 kl. 13:00.
Citera
2009-06-17, 13:47
Bannlyst
Tackar så hemskt mycket för alla svar

Btw, måste låtar i 5-takt nödvänligt vis vara långsammare än alla 4-taktslåtar?
Citera
2009-06-17, 13:51
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TotteGripen
Btw, måste låtar i 5-takt nödvänligt vis vara långsammare än alla 4-taktslåtar?
Nej. Hastigheten på en låt spelar i sak inte så mycket roll, taktnumret anger bara hur många fysiska takter man kommit överens om, så att säga.
Citera
2009-06-17, 15:01
Bannlyst
Ännu en dum fråga: Men går det att lägga till en halv takt(alltså 1, 2, 3, 4 1/2)?
Senast redigerad av TotteGripen 2009-06-17 kl. 15:07. Anledning: judi
Citera
2009-06-17, 15:06
Medlem
Det skulle antagligen skrivas som en 9 takt med dubbla tempot.
Citera
2009-06-17, 15:06
Bannlyst
.
Citera
2009-06-17, 15:10
Medlem
Escapisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TotteGripen
Ännu en dum fråga: Men går det att lägga till en halv takt(alltså 1, 2, 3, 4 1/5)?

Isf skulle det bli en 9-takt (1-2-3-4-5-6-7-8-9) där man räknar dubbelt så snabbt.

Vad beräkningarna egentligen gör är att visa vart betoningarna ska ligga. "Ettan" är där musiken starkast betonas, det låter mer naturligt (generellt) för oss om vi håller oss till symmetrin.
Citera
2009-06-17, 23:40
Medlem
Bockstensmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wzbz
Femtakt
http://www.youtube.com/watch?v=BwNrmYRiX_o&fmt=18
Haha hur kunde jag veta att det var take five som dolde sig bakom den urlen Klassiskt
Citera
2009-06-18, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bockstensmannen
Haha hur kunde jag veta att det var take five som dolde sig bakom den urlen Klassiskt
Haha, det är väl trots allt den mest kända låten i femtakt?
Citera
2009-06-18, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knaslaban
Haha, det är väl trots allt den mest kända låten i femtakt?

Här är en annan rätt känd låt (tror jag, iaf back in the day) som går i 5-takt. Tycker också att man lyckats väldigt väl med takten, den känns liksom så logisk och naturlig i den här låten. Vanligtvis brukar jag haja till i någon sekund och räkna när en låt går i femtakt, men i den här tänkte jag inte ens på det förrän senare. Någon som håller med?

http://www.youtube.com/watch?v=EsCyC1dZiN8
Citera
2009-06-18, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fishbone Mash
Här är en annan rätt känd låt (tror jag, iaf back in the day) som går i 5-takt. Tycker också att man lyckats väldigt väl med takten, den känns liksom så logisk och naturlig i den här låten. Vanligtvis brukar jag haja till i någon sekund och räkna när en låt går i femtakt, men i den här tänkte jag inte ens på det förrän senare. Någon som håller med?

http://www.youtube.com/watch?v=EsCyC1dZiN8
Jag hade faktiskt inte hört den låten, men du har rätt, den är snyggt gjord, det är inte allt för uppenbart först att den går i femtakt. Det är ju bättre än de låtar som bara går i femtakt just för att det är speciellt, och inte för att det är snyggt.

Men jag tror att efter ett tag kommer man över taktarternas hinder, och tänker inte längre bara i fyrtakt, utan mer fritt. Jag jag kom t.ex på häromdagen på ett riff i 11/4 helt utav "misstag".
Citera
2009-06-18, 02:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knaslaban
Men jag tror att efter ett tag kommer man över taktarternas hinder, och tänker inte längre bara i fyrtakt, utan mer fritt. Jag jag kom t.ex på häromdagen på ett riff i 11/4 helt utav "misstag".

Tror du har lite rätt där... Har t.ex lyssnat intensivt på Tull ett tag nu, och visst blir man lite härdad. Samtidigt kan jag tycka att det är lite småkul (och inte bara lite nördigt) att sitta och räkna taktarter och tävla med polarna om vem som hinner först.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in