2009-06-16, 16:54
Medlem
Ödlans avatar
Nu i veckan hängde sig min wm och det spontana är att dra ctrl+alt+backspace när det händer; denna gång hände inget och jag kunde heller inte byta tty. "Skumt", tänkte jag och mot förtvivlan rebootade jag kallt. Någon dag senare hände det igen, samma symptom och oklar anledning. Efter att ha diskuterat händelsen med en drös likasinnade, Googlat och läst changelogs hittade jag problemet. Några dagar innan det drabbade mig för första gången hade jag nämligen syndat, ty jag hade uppdaterat till den senaste versionen av Xorg. I den senaste versionen har man nämligen disable'at tangentkombinationen ctrl+alt+backspace för att en speciell grupp inte kan hålla fingrarna i styr.

Varje gång det händer ryser jag värre än när tio tusentals svarta tavlor gnisslar; än när tio tusentals skogsturkar frågar vem det var som kastade; än när tio tusentals landslösa kurder bosätter Sverige, ty problematiken drabbar mig minst tio tusentals gånger hårdare än något annat jag upplevt. Andra distributioner hakar på trenden Xorg startat, utan att informera sina användare. Emacsfingret har för sista gången landat på en annan tangent än dess bärare haft som avsikt. Man fokuserar på editorn så mycket att den blir glorifierad och alla tvingas haka på. Man inbillar sig att editorn är ett operativsystem och glömmer bort det verkliga operativsystemet och de verkliga användarna. Man förkastar användarvänligheten för att operativsystemet och dess mjukvara skall anpassas efter fristående mjukvara och frågar sedan varför Linux inte vinner marknadsandelar.

"The more difficult we make zapping, the smaller the number of people who'll accidentally zap. The smaller the number of people who accidentally zap, the better." - Jason Spiro, Xorg mailing list

Att förkasta ctrl+alt+backspace med argumenten som vunnit debatten är som att stänga av ctrl+alt+del i Windows för att en skara användare som nyttjar Microsoft Visual C++ Studio klagar på att de trycker fel. Man har handikappat oss andra och begränsat vår användarvänlighet och fattat beslutet åt oss att vi inte behöver funktionen ändå. Xorg har böjt sig och smaskat minoritetskuk och när man inte kan ta del av informationen på annat sätt än att läsa changelogs kommer Svensson på Ubuntu tro att något på hans dator gått sönder. Något har helt klart gått fel på datorn ifråga; Emacsanvändarna har tyckt till om andras angelägenheter.

Duger det inte att Xorg är open source och verksamt under GNU GPL? Duger det inte att man, om man vill, kan stänga av orimliga funktioner enligt eget tycke? Måste man smitta av sig på samtliga Xorgusrs och skeppa paketen med en defaultfunktion avstängd? Förstår inte dessa Emacsusrs att det är sånt här som påverkar användarvänligheten för Linux negativt i det långa loppet? "killall X", visst, om man kan spawna en terminal... Den nya defaulten för att terminera X är förresten "UP UP DOWN DOWN LEFT RIGHT LEFT RIGHT B A". (Nej, jag skojar bara.)
Citera
2009-06-16, 19:02
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Vet inte ifall du hittat det här i ditt googlande:

I xorg.conf:
Kod:
Section "ServerFlags"
    Option "DontZap" "False"
EndSection
Citera
2009-06-16, 19:16
Medlem
Ödlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Vet inte ifall du hittat det här i ditt googlande:

I xorg.conf:
Kod:
Section "ServerFlags"
    Option "DontZap" "False"
EndSection

Jag är mycket medveten om att zapping kan slås på trots att man stängt av det by default. Problemet jag beskrivit har inte med zappingfunktionen i sig att göra utan idiotin i det bakomliggande tänkandet att slå av en defaultfunktion för att deltagarna av en minoritet är så dumma att de inte kan navigera sitt eget tangentbord. Min frustration grundar sig inte i att man inte kan slå på funktionen, något du verkar ha tagit för givet att jag antytt, utan att utvecklarna av Xorg böjt sig för en minoritet. Denna minoritet kan lika lätt ha stängt av zapping genom "True"-värdet men istället sätter man "False" som default.

"Grabbar, en minoritet av samtliga tangentbordsanvändare skriver 'foo' istället för 'bar', låt oss ta bort f och o från tangentbordslayouten by default och så kan de som vill skriva 'foo' lägga till bokstäverna själva!" - Det är idioti, det är Xorg.
Citera
2009-06-20, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ödlan
Emacsanvändarna har tyckt till om andras angelägenheter.

Jag läste om förändringen för någon vecka sedan. Det lustiga är att jag har använt Emacs hur mycket som helst, och jag har aldrig råkat döda X.org med något Emacs-kortkommando. Vilken knappkombination är det som är så fantastiskt vanlig, och som så många slinter på, att man stänger av Ctrl-Alt-Backspace i X.org för detta?
Citera
2009-06-21, 00:06
Medlem
Ödlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av init
Jag läste om förändringen för någon vecka sedan. Det lustiga är att jag har använt Emacs hur mycket som helst, och jag har aldrig råkat döda X.org med något Emacs-kortkommando. Vilken knappkombination är det som är så fantastiskt vanlig, och som så många slinter på, att man stänger av Ctrl-Alt-Backspace i X.org för detta?

Det är ctrl+alt+end och ctrl+alt+\ folk slinter på med sina laptops. Det finns en stor tråd om ämnet på Fedora devel list där de flesta deltagarna verkar hålla med mig. Det verkar inte som att Fedora kommer shippa Xorg med zapping avstängt till skillnad från andra distributioner, till exempel Arch. Så fantastiskt vanligt är det inte, det är det som gör det hela tragikomiskt.

"It is nothing more than a special interest implementation for a tiny subcommunity that ends up impacting sysadmins and creating additional work for them and increases demands on time and resources." - Gerry Reno
Citera
2009-06-21, 05:46
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Det är ctrl+alt+end och ctrl+alt+\ folk slinter på med sina laptops. Det finns en stor tråd om ämnet på Fedora devel list där de flesta deltagarna verkar hålla med mig. Det verkar inte som att Fedora kommer shippa Xorg med zapping avstängt till skillnad från andra distributioner, till exempel Arch. Så fantastiskt vanligt är det inte, det är det som gör det hela tragikomiskt.

Jodå. Jag sitter med Fedora 11 på min laptop och där var det avstängt. Mycket irriterande.
Citera
2009-06-21, 07:15
Bannlyst
Citat:
Nu i veckan hängde sig min wm och det spontana är att dra ctrl+alt+backspace när det händer; denna gång hände inget och jag kunde heller inte byta tty. "Skumt", tänkte jag och mot förtvivlan rebootade jag kallt. Någon dag senare hände det igen, samma symptom och oklar anledning. Efter att ha diskuterat händelsen med en drös likasinnade, Googlat och läst changelogs hittade jag problemet. Några dagar innan det drabbade mig för första gången hade jag nämligen syndat, ty jag hade uppdaterat till den senaste versionen av Xorg. I den senaste versionen har man nämligen disable'at tangentkombinationen ctrl+alt+backspace för att en speciell grupp inte kan hålla fingrarna i styr.

Jag upptäckte också detta för någon månad sen eller så, vart lika tokförbannad som du, dock så orkade jag inte starta en tråd och klaga på alla idioti man måste utstå.
Sen insåg jag att den nya generationens linuxanvändare har andra krav. Detta är bara början på stora förändringar om nu linux skall passa den breda massan.
Citera
2009-07-02, 14:10
Medlem
Alex Delarges avatar
Ja detta var lite förvånade för att säga det minsta. Men jag antar att ubuntu-användare har spammat ner Xorg med meddelanden som "jag trök ctrl-alt-backspaace och min dator dog? varför finns det en knapp som dödar datorn?"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in