Citat:
Ursprungligen postat av MjauFFS
Idag när jag skulle sätta igång datorn efter att ha transporterat den i bil från jönköping till uppsala så frös den när vista loggon "fadas" ut, dvs precis innan skrivbordet ska visas. Jag tänker "jaha" och trycker på resetknappen efter någon minut eller så i förhoppning om att det ska lösa sig.
Nu så startar datorn men skärmen är svart, den får ingen signal alls. Allt går igång i datorn (fläktar, CPU, HDDar etc) men inget visas på skärmen. Jag provar då att byta skärm men ingen ändring. Jag tänker då att det är graffet som krånglar, så jag startar datorn som vanligt men jag kopplar in högtalare och väntar på att vista login ljudet ska komma, men inget ljud kommer. Jag börjar bli frustrerad nu. Jag har provat att boota från 3 olika HDDar (alla satt i datorn under transporten så jag vet ej om kanske alla har pajjat ;S)
Kanske värt att nämnas:
När jag bootade första gången så frågade den om jag ville starta normal, felsäkert läge etc. Men jag hade inget tangentbort ikopplat, jag märkte inte nedräknaren som väljer automatiskt så jag skyndade att koppla i mitt razer lycosa. vilken blir ikopplad efter att valet gjorts. Jag har ingen aning om detta kan ha varit en utlösande faktor men värt att nämnas.
Kommer inte ihåg exakt vad som sitter i datan men för mig att det är
Intel dual core 3400+
Asus maximus formula
Ati radeon 4850
1TB hd (som jag använder som boot disk) vet ej märke
Skärmarna är båda DVI (en är en TV och den andra en vanlig)
Är det någon som har en aning om vad felet kan vara? eller hur jag kan felsöka det?
Tack i förhand
Bortsett från att alla fläktar osv startar, verkar den ladda från hårddisken? Knattrar den/lyser aktivitetslampan? Gör dom inte det så har den mest troligt fastnat i BIOS på t.ex. grafikkortskontrollen. Om datorn inte känner av att det finns en grafikkrets så kommer den inte att starta.
Har du ett annat grafikkort du kan låna av någon?
Har du kollat så att alla sladdar sitter som dom ska efter transporten? Alla strömsladdar till moderkort/grafikkort/hårddiskar etc.
Du nämner att du testat boota från alla hårddiskar, har du windows installerat på alla tre?