2009-06-15, 19:45
Medlem
MjauFFSs avatar
Idag nr jag skulle stta igng datorn efter att ha transporterat den i bil frn jnkping till uppsala s frs den nr vista loggon "fadas" ut, dvs precis innan skrivbordet ska visas. Jag tnker "jaha" och trycker p resetknappen efter ngon minut eller s i frhoppning om att det ska lsa sig.

Nu s startar datorn men skrmen r svart, den fr ingen signal alls. Allt gr igng i datorn (flktar, CPU, HDDar etc) men inget visas p skrmen. Jag provar d att byta skrm men ingen ndring. Jag tnker d att det r graffet som krnglar, s jag startar datorn som vanligt men jag kopplar in hgtalare och vntar p att vista login ljudet ska komma, men inget ljud kommer. Jag brjar bli frustrerad nu. Jag har provat att boota frn 3 olika HDDar (alla satt i datorn under transporten s jag vet ej om kanske alla har pajjat ;S)

Kanske vrt att nmnas:
Nr jag bootade frsta gngen s frgade den om jag ville starta normal, felskert lge etc. Men jag hade inget tangentbort ikopplat, jag mrkte inte nedrknaren som vljer automatiskt s jag skyndade att koppla i mitt razer lycosa. vilken blir ikopplad efter att valet gjorts. Jag har ingen aning om detta kan ha varit en utlsande faktor men vrt att nmnas.

Kommer inte ihg exakt vad som sitter i datan men fr mig att det r

Intel dual core 3400+
Asus maximus formula
Ati radeon 4850
1TB hd (som jag anvnder som boot disk) vet ej mrke

Skrmarna r bda DVI (en r en TV och den andra en vanlig)

r det ngon som har en aning om vad felet kan vara? eller hur jag kan felska det?

Tack i frhand
Senast redigerad av MjauFFS 2009-06-15 kl. 20:04.
Citera
2009-06-15, 21:56
Medlem
lol imba
Citera
2009-06-15, 22:08
Medlem
MjauFFSs avatar
serrisa svar uppskattas ocks -.-
Citera
2009-06-16, 07:49
Medlem
macster-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MjauFFS
Idag nr jag skulle stta igng datorn efter att ha transporterat den i bil frn jnkping till uppsala s frs den nr vista loggon "fadas" ut, dvs precis innan skrivbordet ska visas. Jag tnker "jaha" och trycker p resetknappen efter ngon minut eller s i frhoppning om att det ska lsa sig.

Nu s startar datorn men skrmen r svart, den fr ingen signal alls. Allt gr igng i datorn (flktar, CPU, HDDar etc) men inget visas p skrmen. Jag provar d att byta skrm men ingen ndring. Jag tnker d att det r graffet som krnglar, s jag startar datorn som vanligt men jag kopplar in hgtalare och vntar p att vista login ljudet ska komma, men inget ljud kommer. Jag brjar bli frustrerad nu. Jag har provat att boota frn 3 olika HDDar (alla satt i datorn under transporten s jag vet ej om kanske alla har pajjat ;S)

Kanske vrt att nmnas:
Nr jag bootade frsta gngen s frgade den om jag ville starta normal, felskert lge etc. Men jag hade inget tangentbort ikopplat, jag mrkte inte nedrknaren som vljer automatiskt s jag skyndade att koppla i mitt razer lycosa. vilken blir ikopplad efter att valet gjorts. Jag har ingen aning om detta kan ha varit en utlsande faktor men vrt att nmnas.

Kommer inte ihg exakt vad som sitter i datan men fr mig att det r

Intel dual core 3400+
Asus maximus formula
Ati radeon 4850
1TB hd (som jag anvnder som boot disk) vet ej mrke

Skrmarna r bda DVI (en r en TV och den andra en vanlig)

r det ngon som har en aning om vad felet kan vara? eller hur jag kan felska det?

Tack i frhand

Bortsett frn att alla flktar osv startar, verkar den ladda frn hrddisken? Knattrar den/lyser aktivitetslampan? Gr dom inte det s har den mest troligt fastnat i BIOS p t.ex. grafikkortskontrollen. Om datorn inte knner av att det finns en grafikkrets s kommer den inte att starta.

Har du ett annat grafikkort du kan lna av ngon?
Har du kollat s att alla sladdar sitter som dom ska efter transporten? Alla strmsladdar till moderkort/grafikkort/hrddiskar etc.

Du nmner att du testat boota frn alla hrddiskar, har du windows installerat p alla tre?
Citera
2009-06-16, 18:08
Medlem
MjauFFSs avatar
Jag felskte idag genom att byta ut komponenter en efter en och det visade sig att graffet hade slppt en aning. Tog ut och satte in det igen s funkade det =) tack fr svaren
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in