Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Får man fråga hur denna "deal" är utformad? Garanterar han att SAS kommer att gå bra? Jag vill bara lägga till att den stora vinsten du ser för SAS år 2006 kom från försäljningen av hela hotellverksamheten. Räknas den reavinsten bort var det runt ett nollresultat. SAS har i stort sett aldrig gått med vinst och jag är glad att du överväger att inte ligga så tungt i SAS som i dagsläget.
Tittar vi på mycket lång sikt så har guld varit en dålig investering. På 100 års sikt så har aktier slagit guld med råge. I aktier får du hela tiden förutom en långsiktig prisökning, en del av bolagets vinst. Köper du guld får du bara prisökningen. Köp inte guld.
En guldinvestering skulle mest va till syfte att säkra kapital i annat än pappersvaluta, då jag börjar få en känsla av att all pengatryckning som pågår i dagsläget börjar närma sig ett bakslag, jag talade med en amerikansk vän som jobbar med marknadsanalys i usa, han var väldigt orolig. Likaså pratar analytiker på DI.
Min SAS-kunniga vän säger att förra resultatet visade lägre siffror än vad som egentligen är rätt och menar därför att nästa rapport kommer visa bättre siffror. Han menar att ett uppköp är bara en tidsfråga, och vid det tillfället kommer aktien stiga bra. Planen är att göra en exit då. Låt oss säga att han tar smällen om det går allt för dåligt, men han får lite av kakan om det går bra. Men det högrisk ingen tvekan om saken.
Har du något bra tips på vad man skulle kunna utöka portföljen med? Jag tänker mig långsiktiga investeringar.