2013-10-03, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ederkoppmannen
30% Net Entertainment B
30% Betson B
20% Handelsbanken B
15% Net Sight B
5% Cellavision

Det är min aktieportfölj.

Bra eller anus?

Dålig spridning. För mycket spelbolag. Annars bra.
Citera
2013-10-04, 02:19
Medlem
Ica 29%
Kinnevik 13%
Investor 29%
Telia sonera 29%

Vad tycks?
Mycket långsiktigt portfölj. Funderar på att öka upp Kinnevik.
Citera
2013-10-04, 14:03
Medlem
12% xact bear 2
88% likvida medel

Om jag nu har räknat rätt.
Citera
2013-10-04, 14:22
Medlem
1979s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joltvolt
Ica 29%
Kinnevik 13%
Investor 29%
Telia sonera 29%

Vad tycks?
Mycket långsiktigt portfölj. Funderar på att öka upp Kinnevik.

Är budpremien större än substansrabatten är det rätt meningslöst. Men du kanske vill åt de onoterade innehaven. Du måste nog fläska på ordentligt för att de ska släppa bolaget.
Citera
2013-10-04, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prisonsex
For real?! Från en av de bättre portföljerna i tråden till en av de absolut sämsta. Du kan säkerligen få bättre avkastning än många, men hallå, sådär gör man bara inte!

Jo jag håller med långsiktigt. Aktierna jag ägde är kanonaktier (nån har jag till och med snappat upp från dina tips ) Riktigt stabil portfölj med bra DA men ändå bra tillväxtpotential.

Dock anledningen jag skiftade var att jag ser så löjligt stort kortsiktigt/medllångsiktigt värde i främst Starbreeze men även Shamaran och jag bara var tvungen att ta en stor risk. Jag har en inkomst så är inte så att jag åker ut på gatan om det skulle skita sig.

Min förhoppning är att inom ett år ha sålt av stora delar av Starbreeze innehavet så jag kanske har kvar 15-20% då jag ändå tror på dem stenhårt i längden och kanske minskar Shamaran något, beror lite på utvecklingen och hur stor & del dem har av portföljen när jag tänkt omstrukturera den igen.

Min drömportfölj semilångsiktigt:

20% Starbreeze.
15% Shamaran.

15% Betsson.
20% Kinnevik.

15% Protector Forsikring.
15% Fortum.

Hur ser den ut tycker du? Vet att det är väldigt få aktier så det blir ju ändå ganska hög risk även fast det finns några riktigt stabila företag. Kanske minska ner Starbreeze till 15% och Shamaran till 10% då dem har högst risk så jag har 25% "högriskaktier". Minska ner betsson till 10%, Kinnevik till 15% och protector till 10% och för dem 25% köpa 15% Gjensidige och 10% Castellum typ?
Senast redigerad av viktorolle 2013-10-04 kl. 14:56.
Citera
2013-10-04, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErikVinner
Oj då, se till att du kommer ihåg att sälja också!

Absolut
Citera
2013-10-06, 16:36
Medlem
Arnoldt101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viktorolle
Jo jag håller med långsiktigt. Aktierna jag ägde är kanonaktier (nån har jag till och med snappat upp från dina tips ) Riktigt stabil portfölj med bra DA men ändå bra tillväxtpotential.

Dock anledningen jag skiftade var att jag ser så löjligt stort kortsiktigt/medllångsiktigt värde i främst Starbreeze men även Shamaran och jag bara var tvungen att ta en stor risk. Jag har en inkomst så är inte så att jag åker ut på gatan om det skulle skita sig.

Min förhoppning är att inom ett år ha sålt av stora delar av Starbreeze innehavet så jag kanske har kvar 15-20% då jag ändå tror på dem stenhårt i längden och kanske minskar Shamaran något, beror lite på utvecklingen och hur stor & del dem har av portföljen när jag tänkt omstrukturera den igen.

Min drömportfölj semilångsiktigt:

20% Starbreeze.
15% Shamaran.

15% Betsson.
20% Kinnevik.

15% Protector Forsikring.
15% Fortum.

Hur ser den ut tycker du? Vet att det är väldigt få aktier så det blir ju ändå ganska hög risk även fast det finns några riktigt stabila företag. Kanske minska ner Starbreeze till 15% och Shamaran till 10% då dem har högst risk så jag har 25% "högriskaktier". Minska ner betsson till 10%, Kinnevik till 15% och protector till 10% och för dem 25% köpa 15% Gjensidige och 10% Castellum typ?

Betsson har dock fått orealistiskt mycket stryk. jämför du tex med unibet som har ett värde på 256 kr per aktie, ligger betsson på 190kr, samtidigt som P/E talet i betsson ligger på 14.50 och P/E-talet i unibet på över 20. samma utdelning i båda bolagen altså, anser helt klart att betsson är undervärderad. ett lyft bör komma snart
Citera
2013-10-06, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnoldt101
Betsson har dock fått orealistiskt mycket stryk. jämför du tex med unibet som har ett värde på 256 kr per aktie, ligger betsson på 190kr, samtidigt som P/E talet i betsson ligger på 14.50 och P/E-talet i unibet på över 20. samma utdelning i båda bolagen altså, anser helt klart att betsson är undervärderad. ett lyft bör komma snart

Eller så är Unibet övervärderad. Att jämföra två bolags P/E-tal och tro att man kan dra en slutsats om att bolaget med lägre P/E är undervärderat är ett felaktigt antagande.
Citera
2013-10-07, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1979
Är budpremien större än substansrabatten är det rätt meningslöst. Men du kanske vill åt de onoterade innehaven. Du måste nog fläska på ordentligt för att de ska släppa bolaget.

Vad menar du med att "om budpremien är större än substansrabatten?" Är fortfarande ganska ny på aktier och är i upplärningsstadiet! Tack för svar
Citera
2013-10-08, 00:15
Medlem
15% Swedbank
15% Diös fastigheter
15% Lindab International(Funderar på öka efter rapport, riktigt stora insiderköp i september, omstrukturering har skett)
13% NCC
13% Transcom
4% Africa Oil
4% Dignitana

Nu blev kanske inte procenten så bra men det är för att jag ska gå in i två större bolag till...
Vilken vet jag inte riktigt ännu men tänkte handla en nu på skuldtakskrisen och en beroende på rapporten. Några idéer:
ICA gruppen(Om inte affärsvärlden hade rekkat den idag hade den nu funnits i min portfölj, att det alltid ska höja kursen...)
Atlas Copco(För dyr? Hypen kanske kan dra upp den ett par % över TA motstånden ändå(Hatar Ta btw))
Alfa Laval(Känns också lite dyr)
Sandvik(Känns fett gamble men den känns billig)
Boliden(Tappar rejält men om den går ner mot 82 kr kan den kanske vara intressant att dumpa någon månad senare beroende på hur råvarupriserna förändras)

Någon annan intressant?
Senast redigerad av Liketed 2013-10-08 kl. 00:19.
Citera
2013-10-08, 10:47
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liketed
15% Swedbank
15% Diös fastigheter
15% Lindab International(Funderar på öka efter rapport, riktigt stora insiderköp i september, omstrukturering har skett)
13% NCC
13% Transcom
4% Africa Oil
4% Dignitana

Nu blev kanske inte procenten så bra men det är för att jag ska gå in i två större bolag till...
Vilken vet jag inte riktigt ännu men tänkte handla en nu på skuldtakskrisen och en beroende på rapporten. Några idéer:
ICA gruppen(Om inte affärsvärlden hade rekkat den idag hade den nu funnits i min portfölj, att det alltid ska höja kursen...)
Atlas Copco(För dyr? Hypen kanske kan dra upp den ett par % över TA motstånden ändå(Hatar Ta btw))
Alfa Laval(Känns också lite dyr)
Sandvik(Känns fett gamble men den känns billig)
Boliden(Tappar rejält men om den går ner mot 82 kr kan den kanske vara intressant att dumpa någon månad senare beroende på hur råvarupriserna förändras)

Någon annan intressant?

Tänk utanför boxen och köp in några Google. Dollarn är billig, så det kompenserar lite för att aktien är lite dyr. Då får du ett bolag som tjänar pengar över hela jordklotet dygnet runt.
Citera
2013-10-08, 12:31
Medlem
AnaheimDuckss avatar
Till min förvåning, när jag loggade in på min mini-portfölj, så äger jag nu 10.000 PA Reasources optioner som har köpts på mitt konto utan min vetskap, dragits på kredit så det är min första affär gjord med belånging. Komiskt! Snackade med supporten på Avanza där de konstaterade att jag hade godkänt deras erbjudande, något jag inte kan se i min egna historik att jag har gjort.

Ingen erfarenhet av optioner heller, så jag vet inte riktigt vad jag kan vänta mig. Optionens återbetlaningsdag är 3:e Mars 2016. Antar att det är den dagen jag får tillbaka beloppet som optionen är köpt för? Och tills dess en årlig ränta på minimu 11,5%. Inget dåligt erbjudande, men vilka risker innebär detta? PA Resources är ett bolag jag aldrig hade rört med tång i vanliga fall. Har en möjlighet att sälja optionen den 11:e oktober, courtagefritt om jag hänvisar till min kundsupportkonversation med Avanza. Är lite klyven till hur jag ska göra då detta blir en ny erfarenhet för mig. Jag tror inte att börsen klår 11,5% i årsavkastning nästkommande år, så det kanske blir en hyffsad affär ändå?

Edit, det står att kursen på optionerna är 100 kr. Alltså 1 miljon totalt på 10.000. Dock är beloppet i min portfölj 10.000 kr.
Senast redigerad av AnaheimDucks 2013-10-08 kl. 12:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in