2009-06-13, 15:01
Medlem
MonkeyPlas avatar
Jag tänkte göra slag i saken och för en gångs skull lära mig lite ackordspel på gitarr. Då min finmotorik lämnar en hel del att önska behöver jag nog gå ut så löst som möjligt, men jag behöver nog ändå börja med en "riktig låt" för att hålla uppe motivationen eftersom det lär gå rätt segt så här i början. Jag hörde att det skall gå att spela en hel del med endast ackorden A D & E och de greppen var mycket riktigt så lätta att till och med jag kan ta dem utan problem.

Vet någon var man kan finna låtar som går att spela med dessa tre (+ev något mer) ackord? Helst uppställt som text och ackordbokstav, ex:

A............D.......A.......E.......A...........D
La la la la la Tja la la la yeah yea la la la
Citera
2009-06-13, 15:14
Medlem
wzbzs avatar
Idas sommarvisa är ju en klassiker:
http://194.237.86.181/bou/ma%20musik/Burkspelhemsida/Idas%20sommarvisa.pdf

Den kör visserligen på Em och A7 (se längst ner), och att ta dessa är som E och A fast lättare bara. Så du kan ju passa på att lära dig de samtidigt.
Citera
2009-06-13, 15:25
Medlem
Bucky.Ws avatar
vad gillar du för musik?

två låtar med ungefär dom ackorden är ju coldplay - clocks som går (med capot på fret 1) D, Am, Am, Em och håkan hellström - kom igen lena som går D, A, Em, G, A.

lätta låtar annars är ju oasis - wonderwall och smashing pumpkins - disarm. dom låtarna har inte dom ackorden du ville ha men allt man gör är att flytta fingrarna lite grann och det låter ändå bra.
Citera
2009-06-13, 18:38
Medlem
Don Fadäsos avatar
Blinka lilla stjärna funkar med de ackorden. Börja med A och lista själv ut resten. Hur enkelt som helst.
Citera
2009-06-13, 18:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MonkeyPla
Jag tänkte göra slag i saken och för en gångs skull lära mig lite ackordspel på gitarr. Då min finmotorik lämnar en hel del att önska behöver jag nog gå ut så löst som möjligt, men jag behöver nog ändå börja med en "riktig låt" för att hålla uppe motivationen eftersom det lär gå rätt segt så här i början. Jag hörde att det skall gå att spela en hel del med endast ackorden A D & E och de greppen var mycket riktigt så lätta att till och med jag kan ta dem utan problem.

Vet någon var man kan finna låtar som går att spela med dessa tre (+ev något mer) ackord? Helst uppställt som text och ackordbokstav, ex:

A............D.......A.......E.......A...........D
La la la la la Tja la la la yeah yea la la la

Nu kanske jag låter lite som en surkarl men jag tycker du ska sitta och titta på lite ackord, fortsätta försöka utöka ditt "ackord-kunnande" och sedan bara lira saker du hör låter bra. Kommer du på något själv som du diggar ökar moralen/motivationen enormt!
Citera
2009-06-13, 18:42
Medlem
hokoris avatar
Om du lämnade mig nu http://www.ultimate-guitar.com/tabs/l/lars_winnerback/om_du_lamnade_mig_nu_crd.htm är enbart A, D och E
Citera
2009-06-14, 00:10
Medlem
MonkeyPlas avatar
Tackar för tipsen. Jag är inte låst på att det måste vara just dessa ackord. Jag hade bara fått intrycket att det fanns många låtar som funkade att köra med just de.

Jag har letat runt lite på ex. http://www.ultimate-guitar.com som länkats till men det är oftast så många ackord att det känns lite saftigt att börja med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in