2009-06-11, 01:31
Medlem
Hur gör jag får att få den externa att synka med macen? Försökt kolla runt lite på seagates hemsida men jag hajar inte... Försöker som sagt drag n droppa saker in på den externa nu men det går inte så måste väl installera hårddisken , men hur gör jag?
2009-06-11, 02:28
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mitchell
Hur gör jag får att få den externa att synka med macen? Försökt kolla runt lite på seagates hemsida men jag hajar inte... Försöker som sagt drag n droppa saker in på den externa nu men det går inte så måste väl installera hårddisken , men hur gör jag?

Troligtvis fel filformat på den externa disken. Det finns ett antal trådar om detta problem här på FB, sök på "extern hårddisk" eller något liknande.

I vilket fall som helst så finns det ett antal trådar som tar upp det här med externa diskar till Mac, finns egentligen ingen anledning till att start en ny tråd.
2009-06-11, 19:57
Medlem
Klaus Kinskis avatar
För att svara direkt på frågan kan du inte kopiera över något pga den är formaterad i windowsformat (minns ej beteckningen).
Gå till Program/Verktygsprogram/Skivverktyg, formatera disken som Mac OS Extended Journalförd. Klart
2009-06-12, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klaus Kinski
För att svara direkt på frågan kan du inte kopiera över något pga den är formaterad i windowsformat (minns ej beteckningen).
Gå till Program/Verktygsprogram/Skivverktyg, formatera disken som Mac OS Extended Journalförd. Klart

men... man kan inte föra över filer från pc->hårddisk->mac då? eller tvärtom.. om man vill ha en extern hårddisk som man tar mellan pc och mac?
2009-06-12, 19:55
Medlem
StyleWarss avatar
Det är jätte-jättesvårt att söka tydligen!
Vi kommer hem till dig sedan och kopplar diskarna, så det inte blir jobbigt!

http://macworld.idg.se/2.1038/1.131500
http://www.paragon-software.com/home/ntfs-mac/
2009-06-13, 02:49
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jockz
men... man kan inte föra över filer från pc->hårddisk->mac då? eller tvärtom.. om man vill ha en extern hårddisk som man tar mellan pc och mac?

För att kunna föra över;
pc » hårddisk » mac
och
mac » hårddisk » pc

behöver du formatera disken i FAT32 (även kallat MS-DOS formatering)

Det är enda sättet att formatera en disk för att båda plattformarna normalt ska kunna läsa disken. Nackdelen med denna formatering är att du inte kan kopiera över enskilda filer som är större en ca. 4 gb. Fördelen är att båda plattformarna kan läsa diskens formatering.

Du Kan formatera till Mac OS Extended Journalförd och läsa disken i Windows med tredjepartsprogram. Jag minns inte namnen på programmen nu, men det finns en bunt och de är enkla att hitta med några googlesökningar. Jag har gjort det själv så jag vet att det finns .
2009-06-13, 09:09
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klaus Kinski
För att kunna föra över;
pc » hårddisk » mac
och
mac » hårddisk » pc

behöver du formatera disken i FAT32 (även kallat MS-DOS formatering)

Det är enda sättet att formatera en disk för att båda plattformarna normalt ska kunna läsa disken. Nackdelen med denna formatering är att du inte kan kopiera över enskilda filer som är större en ca. 4 gb. Fördelen är att båda plattformarna kan läsa diskens formatering.

Du Kan formatera till Mac OS Extended Journalförd och läsa disken i Windows med tredjepartsprogram. Jag minns inte namnen på programmen nu, men det finns en bunt och de är enkla att hitta med några googlesökningar. Jag har gjort det själv så jag vet att det finns .
Ja, kolla inlägget ovanför ditt!
Onödigt att läsa vad andra skriver, jag vet. Men ibland är intellektet användbart!
2009-06-13, 11:42
Medlem
-jOE!s avatar
Vänligen sök i tidigare trådar, denna fråga har besvarats. /mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in