Oj, det var ett massivt inlägg. Tack för det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tinman
[edit ...]Man bör inte blanda ihop det materiella och förnuftet. Eller insisterar du på att det materiella är förnuftigt?
Nja ... nej ... det blev en konstig vändning på tråden här. Kanske var jag otydlig i mitt första inlägg. Mina tre A, B och C var menade att beskriva "liv" på tre olika sätt.
"A" ska representera en kombinatorisk möjlighet som kosmos erbjuder. Evolution genom mutation och urval är en logisk/matematisk/fysisk/biologisk öppning för det vi kallar liv, men det finns ingen tanke eller önskan eller drift bakom. Det finns ingen mening med livet på den här nivån, bara en möjlighet till liv. Virus är ett bra exempel på något som förökar sig men inte lever i någon egentlig betydelse (de har ingen ämnesomsättning exempelvis).
"B" å andra sidan var menat som ett exempel på liv i praktik; bakterier, växter och djur är programmerade att föröka sig eftersom "A" tillåter det. Kanske finns det en ytlig medvetenhet hos vissa djur att de lever, men ingen eftertanke, ingen reflektion. Det finns säkert en självbevarelsedrift; "om det gör ont är det du" samt "ät inte dig själv".
"C" är menat för varelser med riktig eftertanke, som människor, och kanske även delfiner valar och apor, om än i begränsad omfattning. En apa eller val kan inte rimligen förstå vad "liv" och "mening" betyder. De är kategorier av abstrakt tänkande som inte existerar i deras medvetande.
Frågan om vad meningen med livet är, är alltså helt unik för oss människor. Det är alltså helt logiskt möjligt att vi existerar (A ovan) och vi har en programmerad drift att föröka oss (B ovan).
Vårt medvetande, som vi verkar besitta i högre grad än något annat levande, ger oss ett helt oskrivet blad. Vi kan göra nästan vad som helst med det verkar det. Vi förstår skillnaden mellan det förflutna, nuet och framtid. Vi kan göra tankeexperiment på huvudkudden. En sak vi gärna gör är att reflektera över vår existens och roll i kosmos. Men vi kan inte besvara frågan "vad är meningen med livet" mer än att säga att det är att föröka oss.
Kanske kan vi se oss som ansvariga för vår biotop, se konsekvenserna av våra handlingar, ha en insikt i logik, matematik och kausalitet. Vi kan lära oss, samla kunskap, till och med lagra kunskap externt, dvs utanför vår egen hjärna -- bilder och text exempelvis -- så att kunskapen finns tillgänglig efter vi upphört att leva. Det finns inga andra djur som kan det.
Det som verkar förena oss människor är kärleken till vår avkomma, längtan efter bekräftelse, tron på något som vi antingen kan bevisa (vetenskap exempelvis) eller något som vi vill ska vara sant och bevisbart (religion exempelvis). De allra flesta finner meningen med livet som kärlek, lycka, att vara tillfreds och frisk.
Filosofen Daniel C. Dennett uttrycker meningen med livet så här:
The secret of happiness is: Find something more important than you are and dedicate your life to it.
Han säger att meningen är att vara lycklig och ger ett recept på det. Jag håller med om att meningen, om den finns, är att vara tillfreds och lycklig. Jag citerar mig själv, det ger märg åt diskussionen.
Citat:
Du håller alltså i ratten för ditt eget liv. Ditt liv är fordonet, du har ratt, gaspedal och broms. Världen är din karta. Kör inte på någon, observera trafikreglerna och ha en underbar resa.
Frågan om meningen med liv går inte att besvara mer än att det är att föröka sig. På nivån "C" kan vi ställa (och besvara) frågan om vad liv är men inte ge ett svar om vad syftet är. Förklaringen till liv finns på nivå "A" och "B". På nivån "C" vill vi veta syftet. Det finns inget syfte. Men det finns maximer som minskar friktionen mellan oss alla. Och det, åtminstone, leder till mindre smärta.