2009-06-08, 22:49
Medlem
Ireqoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelleroven
Nej det är sant i för sig. Hade varken regnat på morgonen och det var inga mörka moln någonstans. Kikade runt lite och hittade den här halo:n, den är ändå rätt lik? Eller vad tror ni?

http://www.ne.se/neimage/1088877.jpg

Den jag såg var också mörkare i mitten, när solen gick i moln blev den nästan helt mörkgrå.

Det är nog något av samma fenomen skulle jag tro.
Citera
2009-06-08, 22:49
Medlem
SubPrimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelleroven
Nej det är sant i för sig. Hade varken regnat på morgonen och det var inga mörka moln någonstans. Kikade runt lite och hittade den här halo:n, den är ändå rätt lik? Eller vad tror ni?

http://www.ne.se/neimage/1088877.jpg

Den jag såg var också mörkare i mitten, när solen gick i moln blev den nästan helt mörkgrå.

Nog ser det ut som en regnbåge alltid. Den är ganska lik den här
Citera
2009-06-08, 23:01
Medlem
Pellerovens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SubPrime
Nog ser det ut som en regnbåge alltid. Den är ganska lik den här

Ja det var den, mer lik den än den andra skulle jag tro!
Citera
2009-06-09, 14:38
Medlem
sommarlovs avatar
I riktning mot solen= Halo.
Solen i ryggen= Regnbåge.
Citera
2009-06-09, 14:41
Medlem
weep1337s avatar
Lyckades själv skapa en "regnbåge" som var rund när jag var mindre. Stod med solen i ryggen och en högtrycks tvätt och sprutade rakt fram. Då kunde man se en ring.
Citera
2009-06-09, 19:58
Medlem
SubPrimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
I riktning mot solen= Halo.
Solen i ryggen= Regnbåge.
Nej, halon upstår i iskristaller medan regnbågen uppstår i vattendroppar.

Citat:
Ursprungligen postat av wikipedia
För en halo är det enbart refraktionen som är viktigt till skillnad mot en regnbåge där både reflektion samt refraktion är viktiga.
Citera
2009-06-10, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SubPrime
Nej, halon upstår i iskristaller medan regnbågen uppstår i vattendroppar.

Det stämmer, men en regnbåge kan inte bildas mot solen.
Citera
2009-06-11, 15:56
Medlem
SexyBeasts avatar
Jag vill minnas att jag, när jag var liten, läste i Bamse på "Skalmans vetenskapssida", eller vad den nu hette, att Regnbågen alltid är rund. (Detta följde av en serie där Bamse hade letat efter skatten som lär finnas vid slutet av regnbågen, och faktiskt funnit den.)
I vilket fall som helst så förklarade Skalman på den sida han disponerar för att skola ynglingar i naturvetenskap att det inte finns någon skatt vid regnbågens slut just för att regnbågen aldrig tar slut. Den kröker sig runt jorden på något sätt och det är därför man bara ser en halv. Jag fann det något otroligt redan på den tiden då det begav sig men jag har aldrig försökt att falsifiera Skalamans tes.

Någon här som kan det?
Citera
2009-06-11, 17:39
Medlem
seriouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexyBeast
Jag vill minnas att jag, när jag var liten, läste i Bamse på "Skalmans vetenskapssida", eller vad den nu hette, att Regnbågen alltid är rund. (Detta följde av en serie där Bamse hade letat efter skatten som lär finnas vid slutet av regnbågen, och faktiskt funnit den.)
I vilket fall som helst så förklarade Skalman på den sida han disponerar för att skola ynglingar i naturvetenskap att det inte finns någon skatt vid regnbågens slut just för att regnbågen aldrig tar slut. Den kröker sig runt jorden på något sätt och det är därför man bara ser en halv. Jag fann det något otroligt redan på den tiden då det begav sig men jag har aldrig försökt att falsifiera Skalamans tes.

Någon här som kan det?

Nej, eftersom det är sant. Det är dock lite svårt för regndropparna att böja ljus när det är mark i vägen... från ett flygplan går det utmärkt att se hela cirkeln om du tittar nedåt. Har du en vattenslang och solen i ryggen kan du försöka dig på det själv (väldigt enkelt) eftersom du då kan påverka din egen vinkel mot vilken du tittar på regnbågen. Hur många grader regnbågen är beror på hur solen står när den uppträder.

*edit*
http://www.phy.ntnu.edu.tw/ntnujava/index.php?topic=44 finns det "rätt" utförliga applets som beskriver regnbågar. Längre ner finns även länkar till Youtube som kanske förklarar lite mer pedagogiskt.

*edit2*
Det borde bli problem med att fotografera hela regnbågar utan någon form av vidvinkelobjektiv. http://www.acapixus.dk/photography/angle_of_view.htm finns det tex sammanställning field of view på objektiv med olika storlek på
Senast redigerad av serious 2009-06-11 kl. 17:45.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in