2009-06-06, 16:31
Medlem
Sökte lite halvhjärtat men hittade ingen tråd. Hur myntades ordet "äga" som i "Jag äger honom" = "Jag är (mycket) bättre än honom"?
Det passar ju absolut inte in om man tänker på "äga"s innebörd som i "Jag äger min bil".
En gissning är att det har anknytning till datorspelskulturen eftersom det är de som använder uttrycket mest.
Citera
2009-06-06, 16:35
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ab0x
Det passar ju absolut inte in om man tänker på "äga"s innebörd som i "Jag äger min bil".
Det gör det väl delvis? Om man äger något så behärskar (dominerar) eller kontrollerar man ju detta.

http://en.wikipedia.org/wiki/Owned
Citera
2009-06-06, 16:37
Medlem
Vrövhåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ab0x
Sökte lite halvhjärtat men hittade ingen tråd. Hur myntades ordet "äga" som i "Jag äger honom" = "Jag är (mycket) bättre än honom"?
En gissning är att det har anknytning till datorspelskulturen eftersom det är de som använder uttrycket mest.

Just precis så är det, det är helt enkelt en översättning av det engelska uttrycket "owned" som ofta i datorspelssammanhang stavas "pwned".
Man blir ägd av någon helt enkelt, man blir dennes slav och bitch. Och det vill ju ingen.
Citera
2009-06-06, 16:39
Bannlyst
I engelskan används ju ''owned'' också.

Kom väl från någon fiiffig typ ville visa att h*n liksom kan bestämma vad h*n ville göra med den andre person (som man alltså ''äger'').
Förmodligen från nån dataspelsnörd alltså, så istället för att säga ''jag kan göra precis vad jag vill med dig på Counterstrike-spelet'' så säger man ''jag äger dig på spelet''.
Citera
2009-06-06, 16:56
Medlem
Stuntman Bobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scooby-doo
I engelskan används ju ''owned'' också.

Kom väl från någon fiiffig typ ville visa att h*n liksom kan bestämma vad h*n ville göra med den andre person (som man alltså ''äger'').
Förmodligen från nån dataspelsnörd alltså, så istället för att säga ''jag kan göra precis vad jag vill med dig på Counterstrike-spelet'' så säger man ''jag äger dig på spelet''.
Hade varit jättebra om folk läste tidigare poster. På Wikipedia står det att det kommer från 90-talets hackers och inte från fjunen som spelade CS.
Citera
2009-06-06, 17:47
Medlem
Hootchies avatar
Du kan alltid fråga Hot For Words.

http://www.youtube.com/user/hotforwords?blend=2&ob=4
Citera
2009-06-06, 18:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stuntman Bob
Hade varit jättebra om folk läste tidigare poster. På Wikipedia står det att det kommer från 90-talets hackers och inte från fjunen som spelade CS.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in