2009-06-04, 21:25
Medlem
Slajmets avatar
Hallå, hallå.

tänkte höra om någon vänlig själ kunde hjälpa mig att hitta olika fakta/övningar/vad du vill kalla det till:

Eleven skall
ha kunskap om och förståelse av egna och andras reaktioner och relationer i vardagsliv och i yrkesliv,

ha kunskap om och förståelse av människans utveckling genom livet,

ha kunskap om och förståelse av hur människan fungerar som individ i gruppen men även påverkas av gruppens och samhällets attityder och komplexitet,

ha kunskap om och förståelse av hur människan uppfattar och tolkar sin omvärld och påverkas av den,

ha kunskap om och förståelse av människans beteende och skillnader mellan individer,

ha kunskap om och förståelse av hur psykiska problem och påfrestningar påverkar människan i vardagsliv och i yrkesliv,

*ha kunskap om olika förklaringsmodeller till mänskligt beteende och hur de tillämpas.

Altv. andra saker som DU fick lära dig om i Psykologi A kursen,

mvh slajmet.
Citera
2009-06-04, 21:49
Medlem
EineHerrenkatzes avatar
Vill du att man ska skriva ner allt man lärt i Psykologi A?
Det är nog bättre att du läser i boken istället.
Citera
2009-06-04, 23:37
Medlem
flipsters avatar
Det där är vad du ska kunna efter att du har läst kursen..

Ska du läsa den eller har du redan gjort det?
Citera
2009-06-05, 13:32
Medlem
Slajmets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EineHerrenkatze
Vill du att man ska skriva ner allt man lärt i Psykologi A?
Det är nog bättre att du läser i boken istället.

Jag har inte tillgång till boken ännu, och tänkte bara om någon kunde säga olika saker ni lärde er i Psykologi A kursen (t.ex Behovshierarki, om Sigmund&Anna Freud t.ex)

Citat:
Ursprungligen postat av flipster
Det där är vad du ska kunna efter att du har läst kursen..

Ska du läsa den eller har du redan gjort det?

Jag har inte läst kursen, vill ha tips på olika saker som bör komma i kursen!
Citera
2009-06-06, 00:18
Medlem
Jag har läst kursen. Delar som tas upp är de vanligaste delarna inom psykologin, alltså diverse perspektiv på psyket och olika former av behandlingar.
  • Freud och hans psykodynamiska perspektiv.
  • Det kognitiva perspektivet
  • KognitivBeteendeTerapi.
  • Det biologiska perspektivet.
  • Tankescheman
  • Osv.

Du kommer också troligtvis få skriva ett fördjupningsarbete. Förutsatt att det är Ps1301 du menar.
Citera
2009-06-07, 23:07
Medlem
flipsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slajmet
Jag har inte tillgång till boken ännu, och tänkte bara om någon kunde säga olika saker ni lärde er i Psykologi A kursen (t.ex Behovshierarki, om Sigmund&Anna Freud t.ex)

Jag har inte läst kursen, vill ha tips på olika saker som bör komma i kursen!
Kursen är superenkel - du behöver inte läsa innan, jag lovar.
Citera
2009-06-08, 18:31
Medlem
Eh Whatevers avatar
Fixxa tillgång eller äru nubb.

Jag gick till lärarrummet när inte den läraren var där och sa;
-Hej, jag skulle hämta en bok.

JÄVLAR VA SVÅRT
Citera
2009-06-08, 18:33
Medlem
Knasibass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slajmet
Hallå, hallå.

tänkte höra om någon vänlig själ kunde hjälpa mig att hitta olika fakta/övningar/vad du vill kalla det till:

Eleven skall
ha kunskap om och förståelse av egna och andras reaktioner och relationer i vardagsliv och i yrkesliv,

ha kunskap om och förståelse av hur människan fungerar som individ i gruppen men även påverkas av gruppens och samhällets attityder och komplexitet,

ha kunskap om och förståelse av hur människan uppfattar och tolkar sin omvärld och påverkas av den,

ha kunskap om och förståelse av människans beteende och skillnader mellan individer,

ha kunskap om och förståelse av hur psykiska problem och påfrestningar påverkar människan i vardagsliv och i yrkesliv,

*ha kunskap om olika förklaringsmodeller till mänskligt beteende och hur de tillämpas.

Altv. andra saker som DU fick lära dig om i Psykologi A kursen,

mvh slajmet.
Haha jag lärde mig inte något av det där. Jag lärde mig faktiskt inte något överhuvudtaget. Jävla skitkurs.
Citera
2009-06-08, 20:15
Medlem
Hmm, just ordet "förståelse" också. Det tycker jag inte man lär sig inom psykologi generellt sett...
Citera
2009-06-08, 23:42
Medlem
Mikeyys avatar
Fick mitt MVG i psykologi idag =>
I princip så får du med målen om du läser till dig de olika psykologiska perspektiven. Samt socialpsykologi+utvecklingspsykologi.

Eleven skall
ha kunskap om och förståelse av egna och andras reaktioner och relationer i vardagsliv och i yrkesliv, (Läsa till sig perspektiven och dra sultsatser ifrån med)

(Freud, Piagets och Erickssons utvecklingsterorier, 2 av ingår i terorin av perspektiven. Psykodynamiska och koognitiva)

ha kunskap om och förståelse av hur människan fungerar som individ i gruppen men även påverkas av gruppens och samhällets attityder och komplexitet,(Förklaras om man läser Socialpsykologi)

ha kunskap om och förståelse av hur människan uppfattar och tolkar sin omvärld och påverkas av den, (Kunna dra sultsatser av de psykologiska perspektiven, då de i stort sätt förklaras)

ha kunskap om och förståelse av människans beteende och skillnader mellan individer, (Dra slutsatser ifrån perspektiven igen)

(Försvarsmekanismer)

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in