2009-06-04, 11:39
Medlem
Discobands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RödaBaronen
En enkel frågeställning. Som bekant så dödades den styrande ledning för det tyska folket i och med att dom besegrades. Hade Churchill och kompani blivit skjutna eller fått fortsätta leva fast i politisk exil?

skjutna helt klart.
Citera
2009-06-04, 11:53
Medlem
ke'els avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squeaiker
Men Nürnbergrättegångarna hölls ju för att tyskarna typ gått in i Polen utan legetim anledning och för att de mördat massa judar, handikappade etc (you know the story).
Klart de hade en legitim anledning, Polen attackerade ju först. Har du inte läst tyska 30-talsnyheter?
Citera
2009-06-04, 12:59
Medlem
Svensktfolkhems avatar
Hitler var Englandsvänlig och hade i en del av sin livsplan att dela världen med USA Japan Brittiska imperiet och Tyskland. Han trodde att britterna skulle gå med på fred direkt efter Frankrikes fall men Churchill hade fått styre över Storbrittanien, och var envis som fan.
Enligt bokenAdolfHitler av Bengt Liljegren skulle Churchill benådas och skulle gå fri, och den största anledningen var för att Hitler delade Churchills stora konstintresse.

Däremot Stalin hade nog dinglat i galgen så fort han blev fångad
Citera
2009-06-04, 23:33
Medlem
vonmansteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ke'el
Klart de hade en legitim anledning, Polen attackerade ju först. Har du inte läst tyska 30-talsnyheter?

Samma sak när finland anföll Soviet -39
Citera
2009-06-05, 18:37
Medlem
De Miros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ke'el

Ja fast halva Polen var ju egentligen tysk mark. Det minsta tyskarna kunde kräva var Danzigkorridoren, vilket de gjorde.

Förövrigt tror jag de flesta västeuropeiska konservativa politikerna hade fått vara i fred så länge de höll sig borta från politiken. En gammal imperialist som Churchill hade med andra ord lätt kunnat fortsätta sitta i sitt badkar och röka cigarrer.
Citera
2009-06-05, 23:15
Medlem
Yays avatar
Att klä ut sig till polska soldater är ingen legitim krigs förklaring
Citera
2009-06-08, 14:52
Medlem
Targenors avatar
Citat:

Kontentan var att den tyska ledningen blev avrättad. Vad orsaken är spelar inte så stor roll, man kan hitta flera anledningar till varför man bör döda en människa. Det jag undrar är om tyskarna hade planer på att döda den allierade eliten och dess ledare eller om de skonat dessa och möjligtvis absorberat denna elit inom det tyska samväldet.

Jag är övertygad om att de fanns planer på detta.

Dels för att "krossa" motståndet, vad är en millitär enhet utan ledare, vad är ett land i krig utan ledare?
Sen tror jag också att Hitler ville undanröja personer som kunde bli ett problem i fråga om makten.
Citera
2009-06-08, 16:11
Medlem
TeutonicWarriors avatar
Citat:
En enkel frågeställning. Som bekant så dödades den styrande ledning för det tyska folket i och med att dom besegrades. Hade Churchill och kompani blivit skjutna eller fått fortsätta leva fast i politisk exil?

I ett scenario där Tyskland hade segrat i det andra världskriget så hade det troligtvis inte varit möjligt att besegra USA, så supbulten Churchill hade nog flytt till USA, om en ockupation av Storbritannien hade blivit av. Jag tror personligen att även Storbritannien hade överlevt en tysk seger, tack vare att de tillsammans med USA förfogade över världens största flotta.

Stalin hade kanske blivit tillfångatagen och avrättad dock, men det hade förstås även varit möjligt att han hade flytt till USA.

/Teutonic
Citera
2009-06-08, 17:15
Medlem
Dr Scriptums avatar
Mumlade inte Hitler något om att han skulle vara storsint nog att låta Churchill sitta - antagligen vaktad av tyska soldater - på sin lilla herrgård och måla (som bekant var det en passion för båda)? Jag har för mig att jag läste det i Bengt Liljegrens Hitler-biografi, men jag är långtifrån säker.
Gissningsvis skulle resten av gänget avrättas eller slängas in i fängelse.
Citera
2009-06-08, 18:07
Medlem
Rockmebabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Scriptum
Mumlade inte Hitler något om att han skulle vara storsint nog att låta Churchill sitta - antagligen vaktad av tyska soldater - på sin lilla herrgård och måla (som bekant var det en passion för båda)? Jag har för mig att jag läste det i Bengt Liljegrens Hitler-biografi, men jag är långtifrån säker.
Gissningsvis skulle resten av gänget avrättas eller slängas in i fängelse.

Hitler gillade England för övrigt väldigt mycket. Dock tror jag inte han var så förtjust i Churchill så mycket. Mest för att han aldrig gick med på att sluta fred. Tror han hade löpt linan ut på Churchill med.
Citera
2009-06-08, 18:13
Bannlyst
Citat:
Tänk nürnberg fast reverse. Hade Churchill fått bita i gräset?
Om Tyskarna hade besegrat de allierade efter att de hade bombat sönder de tyska städerna så skulle de nog ställas inför rätta och blivit hängda/arkebuserade.

Men sen vet man ju aldrig med en sån som Hitler. Även om de allierade inte hade kunnat inta Tyskland så skulle han nog dödat dem för att symbolisera segern över dem.
Senast redigerad av Ballisti 2009-06-08 kl. 18:16.
Citera
2009-06-08, 18:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rockmebaby
Hitler gillade England för övrigt väldigt mycket. Dock tror jag inte han var så förtjust i Churchill så mycket. Mest för att han aldrig gick med på att sluta fred. Tror han hade löpt linan ut på Churchill med.

Churchill och Hitler har mer gemensamt än man kan tro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in