2009-06-03, 16:32
Medlem
Isbiten90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Tror du att det finns statistik på sånt?
Nej, men folk på Flashback kanske har egna erfarenheter från den egna studietiden eller en viss känsla över hur det brukar ligga till.

Citat:
Man ska inte ha någon tenta kvar efter avslutat läsår, det är samma sak som att påtala sin bristande ovilja att ta till sig en utbildning och visa vad man går för inom ämnet. Vare sig du vill det eller inte.
Det är inte mer rätt att ligga efter med tentor och kurser bara för att andra gör det.
Håller med.
Citera
2009-06-03, 16:33
Medlem
Som jag förstått det så finns det väl sk "omtenta perioder" där man läser ikapp som t.ex under sommaren?

Sen hur många man brukar ha? Det är ju högst en individuell fråga och således rätt svår att svara på. Tror inte det finns någon statistik att Civ. ingenjörer på KTH har X antal omtentor efter varje läsår och jurister i Lund har si och så många.
Citera
2009-06-03, 16:34
Medlem
Isbiten90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voine
Som jag förstått det så finns det väl sk "omtenta perioder" där man läser ikapp som t.ex under sommaren?

Sen hur många man brukar ha? Det är ju högst en individuell fråga och således rätt svår att svara på. Tror inte det finns någon statistik att Civ. ingenjörer på KTH har X antal omtentor efter varje läsår och jurister i Lund har si och så många.
Vår omtentaperiod är i augusti. Tentorna ligger så här: 15/8, 16/8, 17/8, 18/8, 19/8.

Har man fler än 1-2 kvar lär det vara omöjligt att fixa alla tentorna och man får de hängande över sig under nästa läsår. Ganska dåligt utformat.
Citera
2009-06-03, 16:35
Medlem
Isbiten90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flummig1333
OT:
Sluta då? Hitta motivation- vad motiverar dig? Orka slösa din tid på något som ändå inte kommer att hålla och som inte intresserar dig. Hitta en annan utbildning och försök få fram din motivation.
Jag ska sluta.

Måste bara fixa så att jag får studiebidrag även i framtiden när jag pluggar. Kan ju inte hoppa av med bara 12 klarade poäng av 60.
Citera
2009-06-03, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isbiten90
Har har inte jobbat. Inga andra ämnen. Han idrottar inte ens på sin fritid. Han har egentligen ingen ursäkt för att inte klara de här tentorna med bravur. Han har all tid i världen.

En stor bov i dramat stavas WoW.

Då känns det inte som han har tillräcklig motivation för att studera detta, åtminstone inte just nu.

För din egen del så kan du inte fortsätta studera ekonomi om du inte klarar tentorna och tycker att det är "för jävla tråkigt". Det går inte att komma vidare i karriären inom området med den inställningen. Angående CSN så tycker jag att du ska ringa dem och fråga exakt hur reglerna är, säg hur många poäng du har tagit och din situation i allmänhet.
Citera
2009-06-03, 16:41
Medlem
Citat:
Vår omtentaperiod är i augusti. Tentorna ligger så här: 15/8, 16/8, 17/8, 18/8, 19/8.

Har man fler än 1-2 kvar lär det vara omöjligt att fixa alla tentorna och man får de hängande över sig under nästa läsår. Ganska dåligt utformat.

Jaså? När börjar HT för er?

Men har ni inte omtentaperiod under vintern med?

Dom allra flesta har väl någon gång under sina studier haft en omtenta?
Citera
2009-06-03, 16:41
Medlem
Isbiten90s avatar
Citat:
Jaså? När börjar HT för er?

Men har ni inte omtentaperiod under vintern med?
Jo.

Men då har man ju fullt upp med de ordinarie kurserna också.
Citera
2009-06-03, 16:42
Medlem
Isbiten90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daniel_andersso
Angående CSN så tycker jag att du ska ringa dem och fråga exakt hur reglerna är, säg hur många poäng du har tagit och din situation i allmänhet.
Kan man vara anonym? Kan bli ett roligt samtal.
Citera
2009-06-03, 16:43
Medlem
Isbiten90s avatar
Citat:
Dom allra flesta har väl någon gång under sina studier haft en omtenta?
Ja. Säkerligen.

Men i mitt och mina tre vänners fall så har vi inte lyckats på våra omtentor. Vi har därför 3-5 tentor vardera kvar att göra från förra läsåret.
Citera
2009-06-03, 16:44
Medlem
Citat:
Ja. Säkerligen.

Men i mitt och mina tre vänners fall så har vi inte lyckats på våra omtentor. Vi har därför 3-5 tentor vardera kvar att göra från förra läsåret.

Ett tips kan ju vara att sluta sitta här på FB och börja plugga istället då!
Citera
2009-06-03, 16:47
Medlem
Citat:
Ett tips kan ju vara att sluta sitta här på FB och börja plugga istället då!
+1

Antingen hoppar du av eller så börjar du plugga ''på'' dina 12 poäng.
Citera
2009-06-03, 16:48
Medlem
Citat:
Kan man vara anonym? Kan bli ett roligt samtal.

Nej, det tror jag inte, ganska säker på att man måste ange sitt personnummer. Förstår dock inte varför du vill ha ett "roligt samtal", det viktigaste är väl att få information om dina studier. Du behöver inte vara rädd för att bli ihågkommer på något sätt, de får in massa samtal dagligen från studenter som har frågor av olika slag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in