Citat:
Ursprungligen postat av My©
Tjing!
Ska bjuda på kalas i helgen och födelsedagsbarnet (sambon) önskar smörgåstårta. Jag ska göra en italiensk variant som jag testat förr, men sen vill jag göra ytterligare en. Har ett minne av en tårta min morsa gjorde för en herrans massa år sen (1985?). Tror att det var ett recept från typ Hemmets Journal eller Allers. Ett lager var i alla fall av smördeg. Tror man hade leverpastej med finhackad pickles och grädde, sen nåt lager med legymsallad och skinka. Toppad med rostbiff och rostad lök eller nåt?
Någon som känner igen detta och kan ge mig ett recept/närmare beskrivning?
Jag behöver inte tips som "improvisera, i smörgåstårta kan man stoppa allt" - det vet jag. Kan säkert fixa fram något i stil med det jag beskrev. Jag är mer intresserad av receptet i sig liksom... (No hard feelings!)
Mille grazie!
/My©
Blev lite varm i hjärtat av att läsa detta, då min mormor och gammelmormor gjort exakt den tårtan du pratar om till mig varje födelsedag sedan jag var liten. Nu finns de inte i livet längre, så därför har det inte blivit några sådana på länge. Jag minns inte till 100% men jag ska försöka:
Röra 1:
6 dl creme fraiche
En liten burk med krossad ananas
ca. 20 skivor skuren skinka i småbitar
Salt och Peppar
Röra 2:
2 st askar med bredbar leverpastej
1-2 dl vispgrädde
1 dl hackad smörgåsgurka
Smeta detta i två lager mellan landgångsbröd, lägg en fuktig handduk över tårtan och in i en plastkasse in i kylen dagen innan (ger en mycket saftig och god smörgåstårta). Sedan smetar du majonäs över hela tårtan, lägger gurkskivor runt om hela tårtan och rostbiffsrullar snyggt på tårtan, strössla över med rostad lök. Voilá! Du har VÄRLDENS godaste smörgåstårta