2009-06-01, 22:23
Medlem
Hej.

Jag hyr för tillfället min mormors lägenhet i andra hand. Det är i en bostadsrättsförening. Vi har ansökt om att jag skulle få hyra den av min mormor i bostadsrättsföreningen under ett år. Nu är det ca 1 månad kvar och jag vill helst inte flytta. Och min mormor vill helst inte sälja den.

Min mormor har tagit ett lån på 600k på lägenheten jag bor i och köpt en ny med sin sambo.

Nu undrar jag vad jag kan göra för att stanna kvar. Så att bostadsrättsföreningen inte tvingar henne att sälja den. Jag har pratat med min mormor som går med på att:

Köpa mig in i lägenheten. så att vi båda äger den. Vet ni hur man gör sånt? Får man göra det hur som helst?

Köpa den för 1kr och ta över lånet. Helst så att min mormor slipper betala skatt om lånet räknas som någon inkomst för henne. ex ta först ett lån och betala av hennes lån sen så säljer hon lägenheten till mig?

Eller min mormor skriver sig här och säger att hon bor här men spenderar all sin tid i sin andra lägenhet. Finns det risker att bostadsrättsföreningen säger att hon inte bor här om hon är sällan här?

Sen undrar jag hur snabbt kan en bostadsrättsförening vräka mig? och tvinga min mormor att sälja lägenheten?
Citera
2009-06-01, 23:49
Medlem
gunseng2s avatar
Vill din mormor ge upp den kan du bara greja det med ett gåvobrev, så länge föreningen säger ja, vilket dom i princip alltid brukar göra, särskilt om du nu bott där ett år och det funkat bra.

Angående lånet är ju det en annan femma, visst kan du ta ett lån och betala av hennes lån, men då måste du ju faktiskt kunna ta ett lån, det ligger mellan dig och banken, men vanligtvis brukar det handla om att man ska ha en stadig inkomst.
Eller har hon tagit ett annat lån med lägenheten du bor i som garanti? I så fall får du ta och höra med juridikforumet

Angående bostadsrättsföreningen måste dom acceptera att du ska bo där, det blir ju ett nytt ärende i så fall om du ska bo kvar, men dom vill nog helst ha den ägande boende där. Angående vräkning är det ju samma sak, du får inte hyra i andra hand utan styrelsens godkännande, men det är en lite besvärligare process om dom ska få din mormor att tvingas till att sälja lägenheten.. Det brukar inte gå till så om du inte missköter dig bedrövligt och styrelsen har ett lagom mått dryghet

Det enklaste känns ju som att ni fixar det med ett gåvobrev, sen ta och snacka med banken om lånen. För mer avancerad hjälp känns nog juridikforumet lite lämpligare
Senast redigerad av gunseng2 2009-06-01 kl. 23:51.
Citera
2009-06-02, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orion2k+6

Sen undrar jag hur snabbt kan en bostadsrättsförening vräka mig? och tvinga min mormor att sälja lägenheten?

Det är oftast en lång process.
Citera
2009-06-02, 14:28
Medlem
ignoratio-nocets avatar
Hjälp med brf

Föreningen har rätt att säga upp mormor om hon hyr ut i andra hand utan tillstånd, men det är en lång och besvärlig process, och de har inget att vinna på det. Om ni vill kan ni ju ansöka om förlängning av 2:handstillståndet.

Du skriver att mormor helst inte vill sälja, men samtidigt verkar det som hon är med på att sälja till dej. Om din mormor vill sälja hela lgh till dej mot att du tar över lånet på 600 tkr eller sälja tex 10 % för vad ni tycker, låter väl det som en bra idé för dej, beroende på vad den är värd.

Börja med att gå till banken och ansök om att få ta över lånet. Om du tjänar för lite kanske banken vill att någon ska gå i borgen för lånet, eller stå som medlåntagare, mamma, pappa eller mormor tex. Sen skriver ni ett överlåtelseavtal, (krav enl bostadsrättslagen http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19910614.htm ) med era personuppgifter, lägenhetsbeteckningen, priset (eller att det är en gåva), tillträdesdatum och båda era underskrifter. Upprätta det i två exemplar, behåll varsitt och lämna en kopia till föreningen.

Mormor måste också skriva till föreningen och begära utträde, och du skriva och begära inträde. De får inte neka dej bara för att du tjänar lite, så om du inte har nån betalningsanmärkning är det inget problem.

En annan sida är den familjerättsliga. Om du får lgh som gåva eller köpa tokbilligt, räknas det arvsrättsligt som förskott på arv, om mormor inte sagt annat. Vid mormors död får då hennes andra bröstarvingar (barn o barnbarn) räkna av det värdet från din del av arvet efter henne. Det kan vara bra att tänka på så man gör klart vad som ska gälla, så det inte blir bråk och avundsjuka.

Lycka till!
Citera
2009-06-02, 20:40
Medlem
tack för all hjälp.

Jag prata med styrelseordförande idag.

Han sa att vi inte fick hyra den längre ifrån min mormor. (jag undrar om de tror att hon gör sig en hacka på oss, som hon inte gör.)

Men om jag äger 30% av bostadsrätten så kan vi bo kvar.

Så vet ni hur man kan skriva över 30% av en bostadsrätt. Ska man gå efter taxerings eller försäljningsvärdet? Eller kan man ange en procentsats?

Jag har försökt hitta ett gåvobrevmall på nätet som fungerar att ge mindre än 100% men inte hittat någon. Jag antar att det är bäst att kontakta en Jurist som kan knepa ihop något åt oss?

Jag lyssnar gärna om någon har några andra bra ideer. Eller någon mall som de har använt i liknande situationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in