2009-05-30, 04:17
Bannlyst
Har tre Pelargoner och som inte mår så bra(tror jag, då?). De lever, förvisso, men de lever bara längst där uppe och då på några bruna, och bladlösa, stjälkar och det hela ser inte så värst sunt ut.
En av dessa pelargoner stod ute en hel sommar och så fin som DÅ, det har då denna aldrig varit!

Men inte skall de behöva stå ute sommartid för att se levande ut, heller?! Har som sagt tre stycken och visst fick de liv nu igen till maj här= de blommar(de är rosa+ en aprikos). Men då får blommor flera meter upp och på då en brun "död" stjälk.
Vet inte om jag gjorde bort mig igår, men då klippte jag ned allihopa?! Och då till nästan jordytan. Och flertalet utav stjälkarna här och som jag klippte av hade bara luft i sig= var bara tomt däruti.

Gjorde jag fel? Och varför, i sådana fall?
Och hur skulle jag gjort rätt som?
Hur sköter man Pelargoner på bästa sätt som?? Detta året runt, alltså.
Senast redigerad av Toort 2009-05-30 kl. 04:23.
Citera
2009-05-30, 18:08
Medlem
bessies avatar
du gorde helt rätt som klippte ner växterna, har man sparade pelargoner från förra året är det bara att klippa ner de. sen tror jag att pelargoner vill ha rätt mycket gödning för att komma igång att blomma, hur mycket är svårt att veta , mina sparade pelargoner brukar inte börja blomma förrän i slutet på juni , så i år har jag ökat på näringen , har knoppar redan, så det blev visst bra.lycka till med pelargonerna, det är en trevlig växt , ett måste på sommaren.
Citera
2009-05-30, 21:01
Medlem
Snurrens avatar
Pelargonerna är jättelätta att sköta och brukar inte få någon ohyra. Man bör dock klippa ner dom rejält och gärna plantera om med speciell pelargonjord. Ge gärna gödning regelbundet, finns speciell pelargongödning, men det är inte nödvändigt. Om det skulle bli för många blad så kan man ta bort de största, eller fulaste så kommer blomningen igång. När man klipper ner pelargoner så kommer det fram nya skott under klippstället, ibland kan vissa stänglar vara ihåliga och döda, men resten av plantan brukar kompensera för det.

Sen behöver man inte vara över hövan envis, nya fina pelargoner är jättebilliga, men plantera dom gärna i lite större krukor eller en blomlåda när du köpt hem dem.
Citera
2009-05-31, 09:34
Medlem
Mulas avatar
Har du möjlighet så ska de definitivt stå ute. Jag har ett par pelargoner som såg ganska risiga ut efter vintern. Allmänt misshandlade med för lite vatten, dåligt med ljus, ingen gödning. Tidigare i våras klippte jag ner de så det bara blev ett enstaka blad och några pinnar kvar och planterade om.
Så fort de kom ut på balkongen tidigt i maj så blev det fart på dem igen. Nu är de fulla med knoppar och en har redan blommat ordentligt.
Jag har hört att pelargoner egentligen behöver en "vinterdvala", dvs torrt och svalt och lite vatten. De ska närmaste se halvdöda ut frampå våren, sen tar de fart igen på sommaren om de får ljus och vatten.
Citera
2009-05-31, 23:33
Bannlyst
Tack

Ah, tack för givande svar alla Då vet jag nog hur jag på bästa sätt skall kunna ge dessa pelargoner äkta livskvalitet som.

Fast detta med skott, då? De stumpar som blev när jag klippte ned mina har jag satt i ett glas med vatten. Några stumpar var blommor på och några var bara gröna stjälkar. Men de står ännu, 2 dygn efter avverkning?! Verkar som att detta fungerar då, om man vill ha skott efter moderblomman?
Well, den som lever får se.
Hur många färger finns det förresten på pelargoner? Och utsätts även dessa växter för genmanipulationer?
Och nypa av bladen(detta regelbundet)så kommer nya upp strax därpå?
"Den stora tråden om Pelargoner", typ

PS. Är aprikos en vanlig färg på en pelargon?DS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in