Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-05-30, 08:04
  #13
Medlem
-deviant-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robin_Shadowes
Illuminati har verkligen börjat med detaljstyrning verkar det som.

Eller hur! Dags att sätta på foliehatten och låsa in sig i källaren.
Citera
2009-05-30, 08:14
  #14
Moderator
najass avatar
Det är ett synnerligen välkänt fenomen, vilket ju iofs inte gör det mindre intressant. Framför allt folk som tror på det "övernaturliga" brukar hänvisa till sådana här upplevelser som bevis för sin lemmalytta världsåskådning, vilket ju alltså istället snarare indikerar bristande förmåga till omvärldsanalys.

Sök på "Littlewood's law", eller på synkronicitet
http://en.wikipedia.org/wiki/Synchronicity

här är också en rätt bra video som förklarar en del av problemet/upplevelsen
http://www.sidfaiwu.com/blog/index.p...l-coincidence/
Citera
2009-05-30, 17:41
  #15
Medlem
overjordiskts avatar
Hm, jo, precis som någon nämde, det KAN bero på vilken typ av böcker man läser och vilken sorts musik/text i låten som sjungs i bakgrunden samtidigt.

Men om detta händer oftare och oftare utan att det är som ovanstående, så skulle jag kanske tro att du håller på att vänjas vid en högre makts existens.
Citera
2009-05-30, 17:50
  #16
Medlem
pjalles avatar
Är inget övernaturligt med detta. Bara helt random.
Citera
2018-05-27, 11:19
  #17
Medlem
Vladulvens avatar
Ett annat konstigt sammanträffande.
Jag satt och försökte komma ihåg gamla reportrar från 60-talet, och kom att tänka på en som hette Henry Christensson.
Började googla och hittade den här bilden.
Nu var det så att det fanns en fotbollsspelare från Helsingborg som också hette Henry Christensson, och de flesta träffarna på Google handlade om honom.
Jag klickade på en av länkarna och kom till den här sidan.
Artikeln handlar om en person som heter Eskil Åkesson, och som spelat i samma lag som fotbollsspelaren Henry Christensson.
Det konstiga är att Eskil är så otroligt lik reportern Henry Christensson. Han ser ju ut precis som man kan tänka sig reportern några 10-tal år senare.
Tycker det var rätt konstigt.
Citera
2018-05-27, 11:52
  #18
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vladulven
Ett annat konstigt sammanträffande.
Jag satt och försökte komma ihåg gamla reportrar från 60-talet, och kom att tänka på en som hette Henry Christensson.
Började googla och hittade den här bilden.
Nu var det så att det fanns en fotbollsspelare från Helsingborg som också hette Henry Christensson, och de flesta träffarna på Google handlade om honom.
Jag klickade på en av länkarna och kom till den här sidan.
Artikeln handlar om en person som heter Eskil Åkesson, och som spelat i samma lag som fotbollsspelaren Henry Christensson.
Det konstiga är att Eskil är så otroligt lik reportern Henry Christensson. Han ser ju ut precis som man kan tänka sig reportern några 10-tal år senare.
Tycker det var rätt konstigt.

Det finns ju hur mycket sådant som helst. Som avatar har jag en bild av Lysander Spooner. Han var född 19 januari 1809. Jag hade ett ex som också är född 19 januari. Efter min morfar har jag en bok av Torsten Sandberg, som också var född 19 januari. Osv.
Citera
2018-05-29, 10:29
  #19
Medlem
Jag hävdar att animal magnetism är ett verkligt naturfenomen. Jag får aldrig vara själv utanför hemmet. Jag kan gå längs en gata och övergångsstället 30 meter bort är dödstomt, men så fort jag ska gå över så kommer det plötsligt tre bilar.
Citera
2018-06-02, 15:20
  #20
Medlem
MuscleSharks avatar
Av ngn konstig anledning de senaste 2 dagarna så har låtar av Sheryl Crow dykt upp lite här och var.
Inget konstigt med det egentligen förutom att jag innan det hade tänkt på henne (varför vet jag inte).
Sen igår stänger jag på tv:n och får se att bond-filmen Tomorrow Never Dies precis börjat, och vem sjunger introt till filmen om inte Sheryl Crow?
Inte nog med det så fick jag för mig att lyssna på radio idag i bilen vilket nästan aldrig händer annars.
Vad tror ni jag hör då? Jo, First Cut Is The Deepest av Sheryl Crow.
Paranormala fenomen skulle jag inte vilja kalla det, men att det skulle vara helt random tror jag inte heller.
Citera
2018-06-02, 16:22
  #21
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det finns ju hur mycket sådant som helst. Som avatar har jag en bild av Lysander Spooner. Han var född 19 januari 1809. Jag hade ett ex som också är född 19 januari. Efter min morfar har jag en bok av Torsten Sandberg, som också var född 19 januari. Osv.
Apropå datum: satt häromdagen och läste en gammal Larry King intervju med Christopher Reeve (länk), där Reeve förklarade hans situation med hans paralysering och forskningen kring detta osv. Någonstans under intervjuns gång så kommer jag till det här stycket:
Christopher Reeve, as you know, is an activist. He's active with the American Paralysis Association, we'll get into all of that later, but back to May 27, 1995 -- by the way, when there's jumping on television do you watch?
Jag fortsatte läsa efter datumet, sedan stannade jag till lite och tänkte efter, kollade längst ner till höger i Windows taskbar, kollar dagens datum, och det är 27:e maj 2018. Jag hade ingen aning om att det var den dagen som Stålmannen bröt nacken liksom, men av någon anledning blev jag intresserad av att läsa den här intervjun på samma dag 23 år senare.

Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Av ngn konstig anledning de senaste 2 dagarna så har låtar av Sheryl Crow dykt upp lite här och var.
Inget konstigt med det egentligen förutom att jag innan det hade tänkt på henne (varför vet jag inte).
Sen igår stänger jag på tv:n och får se att bond-filmen Tomorrow Never Dies precis börjat, och vem sjunger introt till filmen om inte Sheryl Crow?
Inte nog med det så fick jag för mig att lyssna på radio idag i bilen vilket nästan aldrig händer annars.
Vad tror ni jag hör då? Jo, First Cut Is The Deepest av Sheryl Crow.
Paranormala fenomen skulle jag inte vilja kalla det, men att det skulle vara helt random tror jag inte heller.
Nä helt random känns det som sagt inte. Jag har funderat på om det är Gud eller för att använda en neutralare term, "högre makt", som typ försöker kommunicera med en genom att sända en subtila signaler via populärkultur eller något. En intressant relaterad term i sammanhanget är synkromysticism, även om det kanske inte direkt är synkromysticism att Sheryl Crow låtar dyker upp flera gånger på en dag.

Men det du beskriver om Sheryl Crow har jag varit med om något liknande. Köpte Batman The Movie för typ 10 år sedan, alltså den gamla 1960-tals filmen... kollade på den med en polare, vi rökte en joint och skrattade åt de kassa specialeffekterna och hur löjlig hela filmen faktiskt var (Batman blev ju rätt mycket seriösare med Tim Burton vid kameran så att säga). I alla fall, samma dag, och under några dagar därefter, stötte jag på meme-uttrycken "holy cow Batman" (eller liknande fraser med "holy" det här och det där). Nu är ju t.ex. uttrycket "holy shit" ganska vanligt och överanvänt, så det är inget nytt. Men just det här holy cow, holy smokes osv, alltså det Robin brukade säga till Batman, var inget jag hade stött på tidigare när jag brukade läsa på engelska internetsidor, helt plötsligt stötte jag på det flera gånger om direkt på olika internetsidor efter att jag såg den gamla Batmanfilmen. Skeptiker kommer säkert att argumentera att jag bara lade det på minnet efter att jag såg Batman, men det är inte så enkelt, eftersom jag har ett bra minne och lägger nya fraser/uttryck på minnet när jag stöter på dem. Jag tror att det har mer med att göra att Robin's holy fras helt plötsligt fick sig en internet resurgence just vid den perioden, men ganska kusligt ändå att det började hända direkt efter att jag köpte och såg Batman. Det hela känns sammankopplat så att säga, som om allt hänger ihop.
Citera
2018-06-02, 20:08
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knickedicken
Förlåt om jag är helt OT nu, men om det är något som spökar, så är det uppenbarligen judarna.

Ja läs kabbalah så får du se hur rätt du har
Citera
2018-06-02, 20:26
  #23
Medlem
Som svar på din fråga så kan du googla ordet Apofeni.

Vi människor har en fallenhet för att lägga märke till mönster i händelser, hjärnan helt enkelt letar efter sådana saker. Därför lägger vi märke till sådana händelser.

En paranormal tolkning på saker som hela tiden dyker upp är att universum försöker att få dig att lägga märke till något. Det kan vara en varning om något t ex.

Så nu fick du både en vetenskaplig och en paranormal förklaring
Citera
2018-06-07, 11:14
  #24
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Vet inte riktigt var jag skall placera den här tråden, så jag kör på den här avdelningen eftersom det är ett konstigt fenomen som återkommer lite då och då.

Satt nyss och läste i American Psycho av Bret Easton Ellis, en stundtals mycket underhållande, cynisk bok. Media Player Classic är igång i bakgrunden, en massa olika låtar i playlisten som spelar i shuffle/random mode. Jag är i skrivande stund på sida 100 i boken, och väl där kan man hitta följande citat:
“Well, you know, Scottie, the Aiwa is okay.” Oh holy shit, dream on, Scot-tie, I'm thinking.
Inget direkt märkvärdigt med just det här stycket. Men nu råkade jag läsa det exakt samtidigt som när Aerosmith - Dream On, spelades i bakgrunden, och exakt samtidigt som när refrängen var igång, med "Dream On" sjungandes. Det är inte första gången jag råkar ut för sådana här situationer; det har förekommit andra situationer där liknande sammanträffanden har hänt mig. Jag blir alltid "WTF?!?! " i skallen när detta händer. Inte så att det händer varje dag men då och då förekommer det att man råkar ut för sådana här situationer.

Vad kallas detta fenomen i vardagligt tal? Finns det något övernaturligt med att sådana här situationer inträffar, finns det liknande exempel i paranormala fall, och så vidare?

Många år sedan du skrev, men nu hittade jag hit.

Det finns sånt som kallas synkronism. Jag har också varit med om det. Jag skriver eller läser och hör på tv, exakt det ord som jag för tillfället håller på att skriva.

Tipsar om en intressant bok: https://www.bokus.com/bok/9789127080...ara-livshisto/ Den verkar vara slutsåld.

Men här är en annan länk till samma bok: https://www.boktipset.se/bok/slump-o...-livshistorier
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback