Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-05-29, 22:51
Medlem
Willekillens avatar
hejsan vet inte om denna trådredan finns men skulle gärna behöva lite hjälp här borta. fick en gammal Dell Dimension 8400 av min kompis. innan jag fick datorn så formaterade han om hårdiskarna . alltså så finns inget OS kvar på den, inga skivor har han heller. så nu har jag laddat ner windows 7 RC och bränt ner det på en skiva. men när jag ska jag har valt språk, tids format och tangentbord inmatning så står det att jag ska stoppa in några drivers i någon enhet(dåligt formulerat men jag tror ni fattar ). så jag har laddat ner chipsett drivers från dells hemsida och dragit ner det på ett USB-Minnen men windows 7 vägrar ta imot .exe filer :/. hur ska jag göra?

min kompis kör bara windows 7 Beta (inte RC alltså) han behövde inte hålla på med några drivers när han skulle installera windows 7. skulle det funka om ajg skulle ladda ner bara beta versionen?

//Erik

Ps. någon som vet hur man får ut en DVD-Skiva som har fastnat i DVD/CD läsaren?
Citera
2009-05-29, 23:04
Medlem
kimdah2002s avatar
Packa upp .exe filerna och försök igen...
Citera
2009-05-29, 23:41
Medlem
Willekillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Packa upp .exe filerna och försök igen...
inte pro på ämnet men det går väll inte? :O om det går förklara gärna hur

//Erik
Citera
2009-05-29, 23:54
Moderator
tobess avatar
Du kan ju för övrigt alltid pröva att köra på ctrl + f11 direkt efter du startat upp datorn. Om datorn är tillräcklig ny och din polare inte formaterat allt så bör det finnas en gömd partition med windowsinstallationen som kom med datorn som du kan installera igenom genom att använda den knappkombinationen
Citera
2009-05-30, 00:17
Medlem
Willekillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Du kan ju för övrigt alltid pröva att köra på ctrl + f11 direkt efter du startat upp datorn. Om datorn är tillräcklig ny och din polare inte formaterat allt så bör det finnas en gömd partition med windowsinstallationen som kom med datorn som du kan installera igenom genom att använda den knappkombinationen
ska prova det men jag e rädd för att han formatera om hela skiten
Citera
2009-05-30, 07:17
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> Support

//Mod
Citera
2009-05-30, 08:12
Medlem
Willekillens avatar
ingen som vet? :O ska jag maila dell istället och fråga? orkar inte bara sitta 30 timmer i en telefon kö inte för att tjata men asså det vore trevlig om någon kunde komma med något förslag
Citera
2009-05-31, 16:12
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Willekillen
ingen som vet? :O ska jag maila dell istället och fråga? orkar inte bara sitta 30 timmer i en telefon kö inte för att tjata men asså det vore trevlig om någon kunde komma med något förslag

Finns inga Windows 7 drivers av förklarliga orsaker ännu så det finns antagligen vissa saker som inte nödvändigtvis kommer att fungera.

Enklast är väl att låna en Windows CD av någon eller dra ner en från nätet och använda den produktnyckel som finns klistrad på lådan (om som sagt ctrl + f11 inte funkar). Hittar du ingen CD kan du ju alltid ringa Dell och köpa en ny.. kostar inte så mycket med tanke på att du bara behöver betala för skivan och inte för en ny licens. Eller så väntar du tills skivan kommer ut på marknaden och Dell förhoppningsvis släpper drivrutiner till Windows 7, nu borde det väl iofs rätt långt kunna funka med Vista drivrutiner.

Angående en fastnad skiva i dvd/cd-spelaren så ta ett gem eller motsvarande och tryck in det i det lilla hålet på framsidan av spelaren, så ska den öppnas och du kan ta ut skivan.
Citera
2009-05-31, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Willekillen

Har väldigt bra koll på just dells support, ring in till supporten på 0200-120500 och kolla om din polare har fått skivorna från början, det fanns en period då 8400 var sjukt populär och under den tiden så "sparade" dell på miljön, genom att lägga in PC restore och Utility partition istället för att skicka med skivorna.

Om datorn är från perioden 2005-04-10 och 2006-11-02 och dem inte har skickats tidigare kan du få dem via bud inom 3 dagar eller via posten inom ca en vecka.

För övrigt har jag ingen aning ang. just windows 7, har inte hunnit testa det än :<
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in