2009-05-25, 08:24
Medlem
smurfehs avatar
Nu är det dock missbruk av urkund TS och TS vän är skyldiga till, inte urkundsförfalskning.
Citera
2009-05-25, 11:43
Medlem
core_s avatar
Övrigt --> Juridik
/Mod
Citera
2009-05-25, 11:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Norrahammar
För det första en väktare har inte rätt att ta ett leg. Han har egentligen inte ens rätt at be dig visa leg.

Han har lika mycket rätt att be dig visa leg som jag har rätt att be dig dansa naken - det vill säga all rätt i världen.

Däremot kan han inte tvinga någon.
Citera
2009-05-25, 12:48
Medlem
OV borde fick och skulle ha gripit dig för missbruk av urkund, tagit ID-handlingen i beslag och överlämnat hela paketet till polisen skyndsamt. Din kompis som lånade ut legget kan också bli misstänkt. Smart att jiddra i efterhand det läget.

Får du tillbaka ID-handlingen bör du tacka ödmjukast och försvinna som en avlöning.
Citera
2009-05-25, 13:21
Medlem
Dr.Diegos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redtroll
Ordningsvakt har inget lagstöd, vilket krävs, att kräva leg. från en gäst för att fastställa dennes identitet. Alltså, dom får inte be om leg. för att ta reda på vad du heter.
Men, det är ordningsvakten, eller egentligen uppdragsgivaren som bestämmer vad som ska gälla för att komma in.
Om alla ska ha gul slips, så är det det som gäller, eller om alla ska visa legitimation så gäller det. Observera skillnaden - OV får inte avkräva legitimation, men för att komma in så får du ställa upp på de krav som finns.

Så rent tekniskt så får ordningsvakten be om leg. för att ta reda på att du är exempelvis minst 18 år.

Jag skulle dock tro att du kan anmäla OV för egenmäktigt förfarande när denne behöll din legitimation.
Rent formellt kan ordningsvakten ta legget i BESLAG
Citera
2009-05-25, 13:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Diego
Rent formellt kan ordningsvakten ta legget i BESLAG
Och vilka menar du då de formella förutsättningarna för detta är månne?
Citera
2009-05-25, 23:25
Medlem
Rawmaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caimen
Och vilka menar du då de formella förutsättningarna för detta är månne?

Jag kanske är helt fel ute men jag tycker mig minnas från diverse utbildningar att förverkat gods kan tas i beslag vid ett envarsgripande. Någon som kan stödja eller skjuta ned detta?

Det ska i alla fall handla om envarsgripande och enligt min lärobok är lagstödet för beslag Rättegångsbalken 27:4 och det ska alltså vem som helst kunna göra i så fall eftersom jag pratar om väktarutbildningen.

Om det stämmer så borde ju ov behövt göra ett gripande för att få ta id-handlingen i beslag.

Påpekar igen att jag inte alls är säker på detta så skjut gärna ner min teori om jag har fel!
Citera
2009-05-26, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rawmax
Jag kanske är helt fel ute men jag tycker mig minnas från diverse utbildningar att förverkat gods kan tas i beslag vid ett envarsgripande. Någon som kan stödja eller skjuta ned detta?

Det ska i alla fall handla om envarsgripande och enligt min lärobok är lagstödet för beslag Rättegångsbalken 27:4 och det ska alltså vem som helst kunna göra i så fall eftersom jag pratar om väktarutbildningen.

Om det stämmer så borde ju ov behövt göra ett gripande för att få ta id-handlingen i beslag.

Påpekar igen att jag inte alls är säker på detta så skjut gärna ner min teori om jag har fel!

Rätt så. Den som med laga stöd griper får ta beslag.
Således: Brottet - Missbruk av urkund - OV Griper Rb 24:7§ ...Om den som har begått brott, på vilket fängelse kan följa, påträffas på bar gärning eller flyende fot, får han gripas av envar.... - ID-handligen tas i beslag Rb 27:4 4 § Den som med laga rätt griper eller anhåller en misstänkt eller verkställer häktning, husrannsakan, kroppsvisitation eller kroppsbesiktning får ta föremål som därvid påträffas i beslag.
Senast redigerad av LOB 2009-05-26 kl. 02:25.
Citera
2009-05-26, 10:44
Medlem
Ov får ta beslag om han har gjort ett envarsgripande, men då är du GRIPEN och de skall då skyndsamt ringa polisen och lämna dig över till dem. Detta skedde väl inte vad jag förstår ?? Ov tog beslag och gjorde inget gripande, vad jag förstår. Om Ov bara tog beslag, är det lika med stöld. Han har en skyldighet att anmäla sådana här brott till polisen, och i och med att han inte gjort en anmälan på dig har han därmed gjort fel. Han skall inte bara ta beslag och låta förövaren komma undan. Med andra ord har han varit schysst mot dig och "bara" tagit id-kortet ifrån dig. Du har begått ett brott och han har inte gått vidare med det då han antagligen tyckt att det var ett mindre allvarigt brott. Skatta dig lycklig om du får tillbaka id-kortet!
Citera
2009-05-26, 12:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rawmax

Stämmer, jag var bara less på att skriva samma sak i tråd efter tråd Endast om vakten griper någon kan han - som inlägget jag citerade - "formellt ta något i beslag"
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in