Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-05-24, 12:40
Medlem
Hej.
Jag har fått lite problem med vår bärbara dator.

Så här är de. För någon dag sen när jag skulle starta datorn så gick det inte att komma in på vår användare, om ni förstår vad jag menar. Jag läste då lite på nätet om hur man kunde göra och såg tillslut på att man kunde gå in i felsäkertläge och sedan göra en "systemåterställning". Hoppade helt enkelt tillbaks några dagar då datorn funkade. Detta gick bra och det gick nu att logga in.
Dock dök ett annat problem upp. Nu går det inte att gå ut på internet. När vi kör via det trådlösa nätverket så hittar den nätverket och kopplar upp med begränsad åtkomst, eller nått sådant, vilket innebär att det inte går att surfa.
Har även provat och kopplat datorn direkt till nätet med de funkar inte att gå ut på nätet. Har ni någon aning om vad de kan vara, varför vi inte kommer ut på nätet nu? förstår om det är svårt att förstå problemet men tänkte om ni hade några förslag på lager...

Ha de//John
Citera
2009-05-24, 12:47
Medlem
ytterbodas avatar
min bärbara HP gör så där ibland, kan få starta om datorn och adsl-modemet några gånger för att det ska hoppa igång igen
Citera
2009-05-24, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ytterboda
min bärbara HP gör så där ibland, kan få starta om datorn och adsl-modemet några gånger för att det ska hoppa igång igen

Ok, har en HP också... Känns som jag provat med omstart o skit fler gånger. Men man ska bara vara ihärdig menar du? låter skumt...
Citera
2009-05-24, 13:08
Medlem
Integraluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eken_
Ok, har en HP också... Känns som jag provat med omstart o skit fler gånger. Men man ska bara vara ihärdig menar du? låter skumt...
Dra ut jacket och vänta 20 minuter.
Citera
2009-05-24, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Integralus
Dra ut jacket och vänta 20 minuter.

Jag har liksom inget modem.(Om det var de du menade?) Kopplar in direkt i väggen, vet ej vad de kallas.
Citera
2009-05-24, 13:17
Medlem
Integraluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eken_
Jag har liksom inget modem.(Om det var de du menade?) Kopplar in direkt i väggen, vet ej vad de kallas.
Har ni ingen router heller?
Citera
2009-05-24, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Integralus
Har ni ingen router heller?

Nä exakt. Ska vara ett modernt hus detta. Så allt sådant sitter liksom i väggen. Så vi kopplar bara nätverkssladden direkt i väggen o så funkar de. Ja iaf har de gjort de. Och funkar till den stationära men inte min bärbara
Citera
2009-05-24, 18:13
Medlem
ytterbodas avatar
har du provat att diagnostisera anslutningen och ev återställa den ??
Citera
2009-05-24, 18:25
Medlem
Öhhh... kanske en liten telefonsignal till supporten på comhem (eller-vilka-det-nu-är) så borde man iaf. få bekräftat om problemet sitter i den egna datorn eller hos leverantören. Borde iaf. gå fortare än att vänta på svar i FB-forum.
Citera
2009-05-24, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drm4rtin
Öhhh... kanske en liten telefonsignal till supporten på comhem (eller-vilka-det-nu-är) så borde man iaf. få bekräftat om problemet sitter i den egna datorn eller hos leverantören. Borde iaf. gå fortare än att vänta på svar i FB-forum.

Jo du har ju helt rätt. Men känns som det borde vara i datorn felet ligger så det funkar fin fint med min stationära dator i samma jack så att säga, eller?
Citera
2009-05-27, 15:36
Medlem
Du säger att ni ser ert trådlösa nätverk i "visa tillgängliga trådlösa nätverk" men att ni inte har någon router. Vad är det då för nätverk ni har? Har ni uttag i flera rum som alla går till en patchpanel någonstans i lägenheten? Där borde en router stå i så fall som fördelar ut den inkommande kabeln till alla rums uttag.

I vilket fall. Testa Start->Kontrollpanelen->Nätverksanslutningar
Högerklicka på Trådlöst nätverksanslutning och välj Egenskaper.
Välj fliken Trådlösa nätverk. Markera alla nätverk i listan längst ner ett efter ett och klicka på Ta bort-knappen.
Sök igen efter ert nätverk och anslut. Skriv in nätverksnyckel, bekräfta (om sådan ruta finns) och anslut.

Kolla gärna vilket ip-nummer ni får genom att hålla in Windows-knappen (flagga) på tangentbordet och trycka på knappen "R". Skriv cmd och tryck Enter

Skriv ipconfig /all och tryck Enter

Vad får du för svar?
Citera
2009-05-27, 20:02
Medlem
CoolDudes avatar
testa att ladda om IP.
start->kör->cmd
ipconfig /release
ipconfig /renew

Kolla även så att du inte måste ha ett fast IP nummer från din leverantör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in