2014-09-04, 17:50
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Not for runners
IT-Konsult, IT-konsult, IT Konsult, IT konsult.... Vad är rätt?
… IT-konsult … it-konsult … (det senare nämnt pliktskyldigast)
Citera
2014-09-05, 08:00
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Om man läser hela artikeln ser man bland annat följande:

Artikelförfattarna menar således att "högern" inte talar "klarspråk" (de "avleder fokus") om vad deras egentliga avsikter är. Således är det en form av "retorik", menar de. Det blir således en form av dubbelt budskap. Dels är författarna direkt emot vad som lyfts fram av Anna von Bayern, dels menar de att hon "lindar in" det hela och undviker att berätta vilka de "verkliga" effekterna blir.

De har alltså använt "retorik" rätt, men artikeln är rörig och fylld av egna tolkningar och ideologisk företrädesrätt.

Det var en intressant tolkning. Detta var ett tag sedan, men nu dök ännu ett praktexempel upp där användningen av ordet retorik är konstig. Vad menar de med ordet?

"Den säkerhetspolitiska retoriken har svängt 180 grader. I veckan lanserade alliansen höjda anslag till försvaret på 1,3 miljarder kronor. Regeringen ska även gå vidare med utvecklingen av ”Super-Jas” på egen hand sedan Schweiz drog sig ur affären. Försvaret höjer också stabs- och underättelseberedskapen och flyttar två Jas Gripen till Gotland."
http://www.dn.se/nyheter/sverige/vagen-mot-nato-en-risk-for-sverige/
Citera
2014-09-05, 09:18
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Det var en intressant tolkning. Detta var ett tag sedan, men nu dök ännu ett praktexempel upp där användningen av ordet retorik är konstig. Vad menar de med ordet?

"Den säkerhetspolitiska retoriken har svängt 180 grader. I veckan lanserade alliansen höjda anslag till försvaret på 1,3 miljarder kronor. Regeringen ska även gå vidare med utvecklingen av ”Super-Jas” på egen hand sedan Schweiz drog sig ur affären. Försvaret höjer också stabs- och underättelseberedskapen och flyttar två Jas Gripen till Gotland."

I det här fallet är det ju snarast så att "retorik" likställs med "tomt prat":

Citat:
Det är bara retorik. Ubåtar och nya Jasplan ligger långt fram i tiden. Att Sverige nu har två plan på Gotland är inget nytt och det nya förslaget om ökade anslag handlar om sju promille av den totala försvarsbudgeten över fyra års tid, säger Carl Bergqvist, major och skribenten bakom försvarsbloggen ”Wisemans wisdoms”.

Med andra ord är "retoriken" här definierad som att "vända kappan efter vinden".
Senast redigerad av HerrGickhan 2014-09-05 kl. 09:55.
Citera
2014-09-05, 10:26
Medlem
Louises avatar
Citat:

Jag skulle tro att de menar den offentliga kommunikationen kring säkerhetspolitiken, i synnerhet till den del den innehåller taktiska element eller rena dimridåer.

I dagligt tal betyder retorik allt från "argumentation" till "uppsåtligt vilseledande". I akademiska sammanhang betyder retorik däremot allt från "konsten att övertyga" till "kommunikation". Det är inte ovanligt att namn på discipliner lånas för att beskriva något alldeles oakademiskt; det ödet har, förutom "retorik", bl.a. drabbat orden "etik" och "estetik".
Citera
2014-09-05, 19:39
Medlem
Citat:

Det är först på senare år som retorikens ställning har stärkts. Det är kanske i detta ljus man får tolka användningen.
Citera
2014-09-05, 20:13
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheutz
Det är först på senare år som retorikens ställning har stärkts. Det är kanske i detta ljus man får tolka användningen.

Vad menar du nu, stärkts i förhållande till vad då?
Citera
2014-09-05, 23:27
Medlem
Foerklaedeshaexans avatar
När ska man använda "båda" och när är "bägge" det korrekta? Jag har för mig att jag i en disig forntid fick lära mig skillnaden i skolan, men lärdomen är sedan länge glömd.
Citera
2014-09-06, 00:18
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foerklaedeshaexan
När ska man använda "båda" och när är "bägge" det korrekta? Jag har för mig att jag i en disig forntid fick lära mig skillnaden i skolan, men lärdomen är sedan länge glömd.
De två orden »bägge« och »båda« nämns ibland som exempel på perfekta synonymer. Samtidigt är det en stilskillnad. Ordet »bägge« används numera mest i ledig stil och talspråk.

Det finns både ett verb »båda« och ett substantiv »båda/både« men det är en annan historia.
Citera
2014-09-06, 21:23
Medlem
Citat:
Vad menar du nu, stärkts i förhållande till vad då?
Har jag på något sätt antytt att det har stärkts i förhållande till något annat, eller vad menar du?
Citera
2014-09-06, 22:02
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Har jag på något sätt antytt att det har stärkts i förhållande till något annat, eller vad menar du?

Jag ställde frågan om vad du menar och du svarar med en motfråga. Om något har stärkts så måste man ju kunna mäta det på något sätt. Min fråga var alltså hur du kan slå fast att "retorikens ställning har stärkts" och vad det innebär i konkreta ordalag.
Citera
2014-09-07, 02:31
Medlem
Citat:
Jag ställde frågan om vad du menar och du svarar med en motfråga. Om något har stärkts så måste man ju kunna mäta det på något sätt. Min fråga var alltså hur du kan slå fast att "retorikens ställning har stärkts" och vad det innebär i konkreta ordalag.
Jo men i din fråga skrev du "i förhållande till". Det fanns inget i mitt inlägg som påstod att det har stärkts i förhållande till något annat – därav motfrågan.

En snabb googling gav följande. Citat från "Mellan retoriken och skoluppsatsen: Läroverkens skrivundervisning under 1800-talets andra hälft" (Lena Lötmarker 2001 s. 6).

Cassirer (1996 s. 3) skriver att retoriken föll i vanrykte under upplysningstiden och enligt Hansson (1989 s. 18) uppstår "den övergripande kritik mot retoriken som ledde till dess död" vid 1700-talets slut. Rydstedt (1993 s. 19) talar om den "branta nedgången efter 1700-talet" och även Johannesson (1988 s. 9) och Strömquist (1988 s. 15) förlägger nedgångs-perioden till 1800-talet.

Jag tänkte mig att retorikens ställning försvagades i och med 1800-tals-romantiken . Om du har något att anföra däremot så är jag idel öra.
Citera
2014-09-07, 10:22
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jo men i din fråga skrev du "i förhållande till". Det fanns inget i mitt inlägg som påstod att det har stärkts i förhållande till något annat – därav motfrågan.

Fast om något stärks så sker det ju alltid i förhållande till något. Det är implicit. Det är lätt att påstå att något har stärkts, men tämligen tandlöst om man inte kan påvisa själva effekten.

Citat:

Jag tänkte mig att retorikens ställning försvagades i och med 1800-tals-romantiken . Om du har något att anföra däremot så är jag idel öra.

Jag förstår fortfarande inte hur detta på något sätt ger svar på frågan om ett eventuellt mer slentrianmässigt användande av själva ordet i nutid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in