Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Jag ställde frågan om vad du menar och du svarar med en motfråga. Om något har stärkts så måste man ju kunna mäta det på något sätt. Min fråga var alltså hur du kan slå fast att "retorikens ställning har stärkts" och vad det innebär i konkreta ordalag.
Jo men i din fråga skrev du "i förhållande till". Det fanns inget i mitt inlägg som påstod att det har stärkts i förhållande till något annat – därav motfrågan.
En snabb googling gav följande. Citat från "Mellan retoriken och skoluppsatsen: Läroverkens skrivundervisning under 1800-talets andra hälft" (Lena Lötmarker 2001 s. 6).
Cassirer (1996 s. 3) skriver att retoriken föll i vanrykte under upplysningstiden och enligt Hansson (1989 s. 18) uppstår "den övergripande kritik mot retoriken som ledde till dess död" vid 1700-talets slut. Rydstedt (1993 s. 19) talar om den "branta nedgången efter 1700-talet" och även Johannesson (1988 s. 9) och Strömquist (1988 s. 15) förlägger nedgångs-perioden till 1800-talet.
Jag tänkte mig att retorikens ställning försvagades i och med 1800-tals-romantiken . Om du har något att anföra däremot så är jag idel öra.