Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Hat har använts rätt länge för att beskriva "starkt ogillande". Innan massmedia skapade begreppet "näthat" hade de ju skapat begreppet "kvinnohat". De får väl anses som kusiner.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lofaszasegedben
Hatare är belagt redan 1541.
Antar att detta är en rimlig förklaring. Trenddiagramet för "kvinnohat" i Språkbanken visar dock att användningen har ökat med flera tusen procent sett till föregående decennium. Även under 2008 & 2009 var användningen försumbar. Detta möjliggör att båda orden skulle kunna härledas till den teori som jag beskrev i mitt föregående inlägg, även om det kanske, trots allt, känns en aning långsökt.
Vad gäller att ordet är belagt sedan 1541, så är det inte riktigt vad jag menar. Det jag menar är att ordet numera används om ivrare av Jantelagen, och då i synnerhet av den yngre generation som dyrkar allt
Amerikanskt (att förkasta och påtala Jantelagen är särskilt populärt).
Visst att hat sedan länge har använts för att beskriva det starka (
hata är ett starkt ord, sägs det) ogillandet. Det köper jag. Men
hat är ju inte egentligen det ord som, åtminstone mest träffsäkert, beskriver det som åsyftas. Vad som egentligen sker är ju hot, förolämpningar och kränkningar. Enkelhet ska ju aldrig underskattas -- förstås -- men jag har lite svårt att släppa min teori, eftersom hatare, i den bemärkelse som beskrivs i föregående stycke, och Internet har mycket med varandra att göra.
Finns det något så ocharmigt som när idioter vägrar släppa orimliga teorier? Förmodligen inte. Ger det dock ännu en chans, kanske har någon något att säga om saken. [/foliehatt]