Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Är kanslisvenskans användning av denna form även den egentligen felaktig? Den kan motiveras med att man inte vill fatta ett alltför konkret beslut. Jag har sett den mycket i kommunala tjänstemäns texter. Till en början tyckte jag att det var helt sjukt, men man vänjer sig.
Exempel
"Fläkt skall ..." t ex justeras
"Kök skall..." t ex ha två dörrar till toalett
Nej, där låter det inte fel. Jag kommer inte på några exakta regler, men det är väl en fråga om sammanhang. "Spindel är ett spindeldjur" funkar nog, liksom "Hur smakar spindel?" (här är det väl det naturliga). "Spindel har åtta ben" tycker jag dock låter konstigt, utom möjligen om det funkar som kontrast till något tidigare nämnt som har ett annat antal ben. Det är möjligt att det kan finnas situationer där "Hur många ben har spindel?" är idiomatiskt, men jag tänkte mig frågan som helt fristående från sammanhang. En brasklapp är att det förstås är mitt eget språk det handlar om. Hur det låter för andra kan jag inte säkert veta (om jag inte försöker slå upp det i SAG, men det orkar jag inte för tillfället).
"Hur många ben har torsk?" tycker jag dock är mer naturligt att säga, men det är i så fall om det gäller torsk som mat. Talar man om torsk frigjord från matsammanhanget blir det även där
torsken/en torsk. Det är när det är någonting som bruksföremål, inte bara som sig självt, så att säga, som det obestämda blir naturligt – i de sammanhang där man även kan förse det aktuella substantivet med neutralt attribut trots att det är utrum: "Hur vanligt är torsk på de svenska middagsborden?" Men kanske hellre: "Hur vanlig är torsken i de svenska vattnen?" Säkerligen finns termer för detta, som man kanske borde kunna.
Och för att ta ett av dina ord, så funkar ju t.ex.:
Fläkt är nödvändigt i köket.
Sedan finns ju alltid det förkortade rubrikspråket som brukar kunna ha lite egna regler.
Jämför även Egons svar ovan.