2004-04-07, 02:34
Medlem
Värmland

I Värmland kryllar det av raggare. Såg en dokumentär på SVT för något år sedan som beskrev raggarkulturen. De yngre dissade så klart de äldre, och kallade sig själva rockabilly.
Citera
2004-04-07, 04:21
Medlem
Axelklos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gazelle
I Värmland kryllar det av raggare. Såg en dokumentär på SVT för något år sedan som beskrev raggarkulturen. De yngre dissade så klart de äldre, och kallade sig själva rockabilly.

Åh, fyfan, den dokumentären är så otroligt pinsam. Fattar inte att de ställer upp för att vara med i tv när de "är så där". Folk måste ju bara ha suttit och skrattat när de såg dem.

Personerna det handlade om visade hur man fixade frisyrerna och hela köret, med världens mest överdrivna värmländska. Urk, det ryser mig.
Citera
2004-04-07, 04:36
Medlem
petersens avatar
Jepp, raggare ser man sällan i Skåne. Frankenstein, i Helsingborg ser man inga raggare på helgerna, vilket man borde göra om det fanns raggare där. Jag tvivlar på om det finns raggare i Hbg-trakten.

'Raggare is a Bunch of Motherfuckers' gjorde TURBONEGRO en förbannat bra cover på på skivan 'Ass Cobra'. Rekommenderas! Synd att man var för ung när det begav sig. Just för att jag är punkare i själen skulle jag njuta av att se en punkposör kanske få på truten av en äkta raggare med instinkterna i behåll - eller ännu mycket hellre se den typ som beskrivs nedan få på huet av en raggare med instinkterna i behåll.

Citat:
Ursprungligen postat av Krokodildon
Ja, här kryllar det av palestinaschalsbeprydda, vegana, skitlöjliga, slagordsskanderande, grupptänkande, haschromantiska, protestkåta, ignoranta, skitviktiga, glasögonbeprydda, självförvållat fattiga, bidragstagande, schismfixerade, grälsjuka, leninistiska, totalt verklighetsfrånkopplade kommunistyngel istället.

EDIT: Jag glömde att de även är....
Jävligt irriterande, duschar för sällan, har fula secondhandkläder, besvärar en och tigger pengar till en öl, hänger på dåliga ställen, tar lång tid på sig i kassan i Konsum, har fula oaptitliga och för unga flickvänner, färgat hår, pratar om saker de tror att de begriper men inte gör det, är fisförnäma, och i allmänhet aldrig har fått sig ett rejält kok stryk här i livet. De brukar även misslyckas med sina studier på löpande band, gå på socbidrag, skräpa ner, ej bidra till samhället samt i allmänhet ta upp plats och luft som hade varit bättre att använda till annat.

En kanonbeskrivning! Brackor i annan förklädnad är vad de allra flesta är! Deras s. k. medmänsklighet är oftast egenkärlek.

Skulle vilja lägga till att de är förment självständigt tänkande. Det närmaste de flesta av dem kommer att tänka (om annat än deras egna jävla liv) är när de lär sig vad man skall tycka i en viss fråga. De intellektuella tungviktarna bland dem kan lite mer; de drar även egna slutsatser utifrån de grundsatser som de har lärt sig att man skall omfatta om man är en riktigt fin människa.

De lustiga med dem är (de brukar häcka på studentorter) att de nästan aldrig väljer ämnen där ett tydligt facit finns, där de inte kan kamouflera sitt tyckande som tänkande, där störst käft inte vinner. De få vi hade på juristlinjen var riktigt underhållande i sin oförmåga att tänka sig fram till ett svar, i stället började de tänka utifrån ett (oftast önskat) svar, och riktigt underhållande var de också i sin oförmåga att läsa innantill.
Citera
2004-04-07, 10:21
Awaiting Email Confirmation
Krokodildons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petersen
De lustiga med dem är (de brukar häcka på studentorter) att de nästan aldrig väljer ämnen där ett tydligt facit finns, där de inte kan kamouflera sitt tyckande som tänkande, där störst käft inte vinner.

De brukar läsa filostofili A (alltså teoretisk) och bli veganer av moralskäl, sen fortsätter till sociologi A och genusvetenskap. Alltså precis de kurser där teorier och principer finns utstakade och där man lätt kan blanda ihop vetenskap och politik. God observation där, i vissa jävla kretsar är det ju ett förkunskapskrav att ha kastat bort en termin på genusvetenskap. Jävla pseudobildning.

Det roligaste jag nånsin gjort är att berätta blondinvitsar på en fest där 100% av brudarna läst genusvetenskap. Där fick dom, dom pseudo-akademiska asen. Det blev rena Götterdämmerung-stämningen på den festen, sen fortsatte vi till en annan fest i god dionysisk-nihilistisk anda.
Citera
2004-04-07, 10:52
Medlem
M2ks avatar
Raggare i Sverige

Raggaren finns framförallt kvar i efterblivna län, där utvecklingen genomsnittligt ligger dryga 30 år efter de framsynta och kultiverade, ex.vis Göteborgs- o Bohus län (ingår visserligen numera i Västra Götalands län, men starka krafter är aktiverade för en utbrytning). Där raggaren fortfarande huserar, finns även ett aktivt Folkets Park (inkl gammeldansbana), Huldas korvkiosk med äkta potatismos står kvar där den alltid stått, på raggarfiket spelar dom gamla jukeboxarna Elvis-singlar, nattbio på Röda Kvarn varje lördag kl 23:00 (svartvit John Wayne-västern mycket populär), är bara några exempel från raggarens hemort, där tiden tycks stå stilla.

Typiska raggarlän är Värmland och Dalarna. Den siste raggaren dör ut år 2079, och begravningen kommer att ta plats i Borlänge.

=====================================
Egen framgång är guld värd, andras motgång heller icke att förakta
=====================================
*Håll dig till ämnet*Har ingenting emot ett ragg*
Citera
2004-04-07, 10:59
Medlem
Tony Cliftons avatar
Citat:
De brukar läsa filostofili A (alltså teoretisk) och bli veganer av moralskäl, sen fortsätter till sociologi A och genusvetenskap. Alltså precis de kurser där teorier och principer finns utstakade och där man lätt kan blanda ihop vetenskap och politik. God observation där, i vissa jävla kretsar är det ju ett förkunskapskrav att ha kastat bort en termin på genusvetenskap. Jävla pseudobildning.

Japp. så är det tills en vacker dag då de vaknar och kommer på att man i regel inte kan försörja sig på att ha läst filosofi och genuskunskap.
Tror visserligen att många av dessa kvasiintellektuella "ungleninister" kommer att omvärdera sina åsikter när de blir äldre (de är sällan äldre än 25) och mindre blåögda. Oftast handlar det om en något tafatt revolt, mot sina välbeställda föräldrar. Om tio år röstar de borgeligt och kör Merca precis som far och mor.
Citat:
Det roligaste jag nånsin gjort är att berätta blondinvitsar på en fest där 100% av brudarna läst genusvetenskap. Där fick dom, dom pseudo-akademiska asen. Det blev rena Götterdämmerung-stämningen på den festen, sen fortsatte vi till en annan fest i god dionysisk-nihilistisk anda.
Citera
2004-04-07, 11:06
Medlem
Citat:
Ja, här kryllar det av palestinaschalsbeprydda, vegana, skitlöjliga, slagordsskanderande, grupptänkande, haschromantiska, protestkåta, ignoranta, skitviktiga, glasögonbeprydda, självförvållat fattiga, bidragstagande, schismfixerade, grälsjuka, leninistiska, totalt verklighetsfrånkopplade kommunistyngel istället.

EDIT: Jag glömde att de även är....
Jävligt irriterande, duschar för sällan, har fula secondhandkläder, besvärar en och tigger pengar till en öl, hänger på dåliga ställen, tar lång tid på sig i kassan i Konsum, har fula oaptitliga och för unga flickvänner, färgat hår, pratar om saker de tror att de begriper men inte gör det, är fisförnäma, och i allmänhet aldrig har fått sig ett rejält kok stryk här i livet. De brukar även misslyckas med sina studier på löpande band, gå på socbidrag, skräpa ner, ej bidra till samhället samt i allmänhet ta upp plats och luft som hade varit bättre att använda till annat.
Här sparas det inte på krutet... Välformulerad diss, tyvärr så passar den väl inte sådär jäkla bra i en tråd som ska handla om raggare...?

Den hade också vart jäkligt mycket bättre ifall något du skrev faktiskt passade in på mig.

P.S - Visade dina föräldrar dig kärlek då du växte upp?
Citera
2004-04-07, 11:07
Awaiting Email Confirmation
Krokodildons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leeon
Den hade också vart jäkligt mycket bättre ifall något du skrev faktiskt passade in på mig.
Jag känner ju inte dig men beskriv dig själv så ska jag dissa dig också. Så att du inte känner dig glömd och mobbad, menar jag.

Jadå, jag växte upp i en mysig kärnfamilj i en villa i en mindre stad i Sverige. Mamma jobbade halvtid och bakade bullar, pappa jobbade heltid men tog sig tid med mig och mina syskon när han kunde. Jag har inget att klaga på. Själv då?
Citera
2004-04-07, 11:08
Medlem
Tony Cliftons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M2k
Raggaren finns framförallt kvar i efterblivna län, där utvecklingen genomsnittligt ligger dryga 30 år efter de framsynta och kultiverade, ex.vis Göteborgs- o Bohus län (ingår visserligen numera i Västra Götalands län, men starka krafter är aktiverade för en utbrytning). Där raggaren fortfarande huserar, finns även ett aktivt Folkets Park (inkl gammeldansbana), Huldas korvkiosk med äkta potatismos står kvar där den alltid stått, på raggarfiket spelar dom gamla jukeboxarna Elvis-singlar, nattbio på Röda Kvarn varje lördag kl 23:00 (svartvit John Wayne-västern mycket populär), är bara några exempel från raggarens hemort, där tiden tycks stå stilla.

Typiska raggarlän är Värmland och Dalarna. Den siste raggaren dör ut år 2079, och begravningen kommer att ta plats i Borlänge.

Glöm för sjutton gubbar inte Skaraborg! Här lever och frodas raggarkulturen fortfarande, även om den "bilburna ungdomen" blivit mer utav en "bilburen medelålder" numera. Dessutom så kommer begravningen av den siste raggaren ske i Mariestad, December 2081 och inget annat! Det måste vara den näst siste raggaren du tänker på!
Citera
2004-04-07, 11:10
Medlem
Citat:
Jag känner ju inte dig men beskriv dig själv så ska jag dissa dig också. Så att du inte känner dig glömd och mobbad, menar jag.
Återkommer med en beskrivning... Sitter mitt i en mattelektion för tillfället.
Citera
2004-04-07, 14:10
Medlem
överste surkåls avatar
Raggare förtjänar ett skott mellan ögonen. Och där jag bor kryllar det av fjortisraggare. Som åker i sina jävla volvobilar/epor och lyssnar på techno och eddie meduza hela jävla tiden Men det beror nog på att jag bor i västerbotten och liljaskolan har ett stort fordonsprogram tyvär.

Här är ett exempel på hur dom kan se ut

http://www.aneby.se/furulid/bilder/ronny_ragge500.jpg
Citera
2004-04-07, 15:17
Medlem
petersens avatar
Citat:
De brukar läsa filostofili A (alltså teoretisk) och bli veganer av moralskäl[...]

Ajabaja, Kroki Dildon, det skrev Du bara för att Du vet att jag har teoretisk filosofi som huvudämne i min FK och för att Din kvinnliga intuition sade Dig att jag var vegetarian när jag pluggade filosofi. Detta gränsar till personangrepp. Det är ett dolt personangrepp. Det säger Du bara för att jag är skåning, utlänning, lesbisk...

(Inom paretes sagt gick det mycket löst folk på a-nivån; särskilt på praktisk filosofi. Den delen är lite mjukare och etik, religionsfilosofi, statsfilosofi inbjuder till betydligt mer dogmatik och flum eller en blandning av de två än vad logik och kunskapsteori gör. Från och med b-nivån var det mycket bättre.)

Kanonkul! Man skall inte ge folk det de vill ha, utan det de behöver! Dessutom var både Freddan och Ricke med i Din beskrivning av förloppet. Guldstjärna!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in