2009-05-28, 17:45
Medlem
WERYs avatar
Jag ska ha en sån konsol. Även ett kabb för MVS.

Tänker köpa min enhet från Japan då den är censurfri. PAL versionen är dyrast och den har mest censur av alla versioner så den är inget o ha. Bättre att köpa en NTSC med mindre censur för ett lägra pris. USA enheterna har lite censur dom med så jag köper bara japanska enheter till AES

Ska även ska en CD spelare till för att få spel billigare. Problemet är att stora spel har långa laddningstider
Citera
2009-05-28, 17:56
Medlem
Der_Richters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WERY
Jag ska ha en sån konsol. Även ett kabb för MVS.

Tänker köpa min enhet från Japan då den är censurfri. PAL versionen är dyrast och den har mest censur av alla versioner så den är inget o ha. Bättre att köpa en NTSC med mindre censur för ett lägra pris. USA enheterna har lite censur dom med så jag köper bara japanska enheter till AES

Ska även ska en CD spelare till för att få spel billigare. Problemet är att stora spel har långa laddningstider

Om du ska ha CD så är det ingen AES. Då är det en Neo-Geo CD. Annan enhet.

Dessutom kan jag av egen erfarenhet säga att US har mest censur. Det är för övrigt väldigt få spel som är censurerade, Metal Slug och Samurai Shodown vad jag vet. Blodfärgen som är utbytt.

På MVS spelar det ingen roll dock då DIP:arna styr allt sådant ändå.

Vill du ha billiga spel går du direkt på ett schysst kabb, med MVS-Multislot till. Då kan du ju även köra JAMMA-brädor i den. Dessutom får du switchar för freeplay och debug med mera. Multislotarna är billiga på eBay.
Citera
2009-05-28, 18:07
Medlem
WERYs avatar
Jupp det blir nåt bra kabb för MVS samlingen. Om jag tar ett multislot kort får jag se. Börjar kanske på en men det beror på vad jag hittar och hur stor satsningen på arkad blir.

MEn så vill man ju gärna ha lite o välja på så man slipper byta hela tiden
Citera
2009-05-28, 18:22
Medlem
Werrocks avatar
Jag har en Neo Geo AES som jag köpte när jag var i Japan. Köpte även tre spel (dock alla fightingspel) och samtliga har hög arkadfaktor. Grafiken, ljudet och kontrollerna ger en känsla ingen annan konsol kan matcha. Det är en trevlig konsol som sagt men man ska nog ha fler icke-fightingspel för att inte tröttna på den. De är dock svindyra .
Citera
2009-06-02, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taiga
Jag hittade förresten ett Metal Slug för AES till salu på Tradera här om dagen: http://www.tradera.com/Metal-Slug-1-Neo-Geo--auktion_92450209

När jag kollade igår låg det på omkring 600 kr men är nu alltså uppe i 861 kr. Det ska bli intressant att se hur mycket det går för! Jag hörde att ett komplett Metal Slug kan gå på så mycket som 15 000 kr!

1425 kr gick det för. Inte så farligt i jämförelse med de priser man hört att det ska röra sig om alltså.
Citera
2009-06-02, 22:39
Medlem
Werrocks avatar
Citat:
1425 kr gick det för. Inte så farligt i jämförelse med de priser man hört att det ska röra sig om alltså.

Ett original skulle kosta över 2000$. Detta var en kopia eller ett omgjord MVS-cart, omslaget är helt fel. Jag tycker inte det borde få säljas på tradera, rent lur.
Citera
2009-06-02, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Werrock
Ett original skulle kosta över 2000$. Detta var en kopia eller ett omgjord MVS-cart, omslaget är helt fel. Jag tycker inte det borde få säljas på tradera, rent lur.

Ah, där ser man! Tackar för klargörandet!
Citera
2009-07-25, 17:21
Medlem
De Larges avatar
Citat:
Även spelen var rätt häftiga, dock även de rätt dyra ibland. En del kunde gå på uppemot $199.

"games were priced at about $200 (and up)." wikipedia

Spelen kostade alltså från 1800kr.

Nån som minns vad dom kostade i Sverige? Om neo geo ens släpptes här?
Citera
2009-07-25, 18:02
Medlem
multimegas avatar
NeoGeo såldes aldrig här (vad jag kan minnas fanns det bara import)

Vet inte om de såldes i England, eller om det var gråimport likt Pc-Engine (som för övrigt oxå var en sjujäkla konsol).

själv har jag bara deras bärbara NeoGeo Pocket, och Pocket Color som dock inte är i närheten av AES i prestanda

edit : o om jag inte minns helt fel så stod det i c+vg att konsolen kostade 250pund o spelen lika mycket.

edit2 : lol @ wikipedia angående neogeo aes

"I gengäld var systemet väldigt dyrt; 500-100 kronor, och spel för nästan 99 kronor styck."
Senast redigerad av multimega 2009-07-25 kl. 18:04.
Citera
2009-07-25, 22:40
Medlem
Zephyreuss avatar
GE MIG!

Citera
2009-07-25, 23:30
Medlem
multimegas avatar
om du vill emulera ett neogeo i pic, etc, så kontakta neorage-grabbarna. de var väl svenskar om jag inte minns fel.
Citera
2014-01-17, 16:21
Medlem
Bumpar Neo Geo tråden...

Jag minns när jag hade Neo Geo, köpte det beggat...fan vad coolt det var! Art of Fighting, Super Sidekicks... nog mina bästa spelminnen någonsin. Sålde det när jag vart lite äldre, fick sedan en släng av ljuva Neo Geo-minnen på senare år varpå jag köpte ett Neo Geo CD på Ebay från Japan, byggde om strömkabeln och pluggade in, men alla de ljuva minnena var som bortblåsta, spelet kändes gammalt och trist och jag sålde det efter en vecka....vissa minnen är bäst att låta vara just minnen.
Visst, joysticken till originalet går ju inte att jämföra med joypaden till Neo Geo CD...
Kom ihåg att jag skrev brev till Japan och ställde frågor om vissa spel varpå jag några månader senare fick stora bruna kuvert med svar samt kataloger och klistermärken. Vart tokglad minns jag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in