2003-11-08, 14:33
Medlem
enverhoxha99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Testher
Jag kanske skall förtydliga mig, jag är inte emot ditt förslag men jag är inte heller helt för det. Jag är emot det för att det finns användare som tror att det är helt ok att kalla varandra för t.ex. "idiot" för att någon annan gjort det i någon annan tråd utan åtgärd från moderator eller admin. Jag är för ditt förslag för att jag också tror att det kan bli rättvisare så. Tyvärr tror jag nog att alla inte är tillräckligt mogna ännu för denna förändring. Jag kanske ändrar uppfattning framöver när jag följer utvecklingen i den här intressanta diskussionen.

Skål & trevlig lördageftermiddag!

Skål själv Testher och tack för ett bra inlägg....jag tror lite tvärtom....jag tror att folk i allmänhet använder det språk som dom är vana vid, skriftligt eller muntligt. Därför tror jag inte att det kommer bli någon inflation i att använda diverse kraftutryck om man inför Thompas förslag på regel, tvärtom inbillar jag mig att det kan tillföra en ytterligare dimension till debatten om man slipper bry sig om att enver kallar hyland en rövpulare, såvida inte hyland själv tar illa upp. Detta var bara ett exempel, skulle aldrig falla mig in att kalla hyland för rövpulare:-)
Citera
2003-11-08, 15:18
Medlem
ABZeta99s avatar
Klokt, tycker jag!

Hej!

Naturligtvis bör detta med gränsen för vad som skall betraktas som personangrepp, grovt nog för att rendera en varning diskuteras och någon form av samsyn, därigenom också kunna uppnås.

Det är en förutsättning för att vi i fortsättningen ska slippa uppleva dessa infekterade och synnerligen enerverande debatter om rätt eller fel, vid varning och "banning".

I huvudsak kan jag därför instämma med "thompas" förslag och anser att man i uppfostringssyfte, innan nyordningen blivit accepterad som norm för umgänget på FB, bör moderatorerna använda PM till den "felande", om sådant behov finns och då hållet i en vänlig ton.

Hoxa har helt rätt, att det i det normala umgänget människor emellan förekommer invektiv av olika slag och att dessa kan upplevas helt olika och mer eller mindre allvarligt menade av den "drabbade" och någon tredje, utifrån observerande.

Därför består problemet med personangrepp egentligen dels av en fråga om den allmänna atmosfären på FB och det är nog denna som konflikterna mellan "vanliga skribenter" och moderatorer/admin oftast gäller.

Den andra delen, det uppenbart kränkande personangreppet och dess konsekvenser brukar däremot accepteras utan alltför mycket prat.

Ja, ja undantag finns!

På sikt är det här knappast ett problem, om vi kan finna någon form av samsyn, eftersom de "nya" oftast anpassar sig till rådande miljö.

En djävla massa ord!

ABZeta99
Citera
2003-11-08, 19:16
Bannlyst
Personligen tycker jag att följande förslag skulle lösa en hel del:

1) Moderatorn upptäcker ett ev. personangrepp
2) Moderatorn skickar ett PM till användaren ifråga och ber honom/henne att lugna ner sig
3) Moderatorn gör ingenting, om inte personen som blivit utsatt meddelar att han/hon tog illa vid sig. Då ger moderatorn en varning.

Jag kan bara se att detta skulle kunna bli ett problem om användarna inte blir ordentligt informerade om förändringen.
Citera
2003-11-08, 19:33
Medlem
Afonsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krokodildon
Det är aldrig, aldrig, någonsin nödvändigt att kalla någon för öknamn. Så om man är det allra minsta tveksam, så kan man ju låta bli, eller hur?

Svårare än så är det ju inte.

Uppenbarligen är det ju inte så lätt..

Men du kanske kan ge mig den slutgiltiga definitionen på "öknamn"..?
Citera
2003-11-08, 19:42
Medlem
Liftarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine_Gothenburg
Personligen tycker jag att följande förslag skulle lösa en hel del:

1) Moderatorn upptäcker ett ev. personangrepp
2) Moderatorn skickar ett PM till användaren ifråga och ber honom/henne att lugna ner sig
3) Moderatorn gör ingenting, om inte personen som blivit utsatt meddelar att han/hon tog illa vid sig. Då ger moderatorn en varning.

Jag kan bara se att detta skulle kunna bli ett problem om användarna inte blir ordentligt informerade om förändringen.
Borde i så fall kompletteras med någon form av korrigering/ursäkt i tråden. Annars så kommer tonen i tråden att förbli hårdare än accepterat och spegla ett tonläge som ligger högre än det accepterade.

/H
Citera
2003-11-09, 11:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Liftaren
Borde i så fall kompletteras med någon form av korrigering/ursäkt i tråden. Annars så kommer tonen i tråden att förbli hårdare än accepterat och spegla ett tonläge som ligger högre än det accepterade.

/H

Javisst, men radera/editera inlägg är ju lätt.
Citera
2003-11-21, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avdagata
Jag tycker regeln skulle vara att om Person A gör ett personangrepp på Person B, ska det vara fritt för alla att rapportera det till moderatorn. Att personangrepp inte är tillåtna beror ju till stor del på att det sänker nivån på forumet.

Vad gör man om det är moderatorn som lagt personangreppet då....

/peace
Citera
2003-11-21, 23:22
Medlem
Ralfons avatar
Min högst personliga åsikt är att man skall tillåta de flesta personangreppen på FB faktiskt...ofta kommer de uju inte ens av ondo utan humor=) Tycker definitivt att det ska behövas mer än att kalla någon för debil gödselstack för att bli bannad...det som man däremot borde ta i med hårdhanskarna är folk som postar reklam, allmänt bara spammar med inlägg fulla av konstiga tecken etc... Som thompa säger tycker jag att berörd part skall "anmäla"...självklart ska man inte få kalla alla vad man vill, men så länge ingen tar åt sig...
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in