Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-05-25, 03:11
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum2
Det är snarare så att för att få bli officer i dag måste man vara beredd på att göra utlandstjänst.

Jojo, men det måste man ju nästan vara för att ens få genomföra värnplikt.
Men något formellt krav finns väl inte (flygförare undantagna)?
Citera
2009-05-25, 08:32
Bannlyst
Jag har hört att man ska ha gjort åtminstone en runda i US, jag har dock ingen källa på detta.
Citera
2009-05-25, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 503
Jojo, men det måste man ju nästan vara för att ens få genomföra värnplikt.
Men något formellt krav finns väl inte (flygförare undantagna)?
Klart det finns krav på det. Deltagande i internationella insatser är ju jättehögt prioriterat i Försvarsmakten idag.

Som officer:
"I anställningen i Försvarsmakten ingår en skyldighet att tjänstgöra i fredsbevarande och fredsframtvingande verksamhet utomlands i den omfattning som beslutas av riksdag och regering".
Läs mer

Som värnpliktig:
"Försvarsmakten är angelägen om att få behålla dig en period även efter värnplikten, förutsatt att du har gjort bra ifrån dig".
Läs mer
Citera
2009-05-25, 18:56
Medlem
ogos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Touchdown
Som värnpliktig:
"Försvarsmakten är angelägen om att få behålla dig en period även efter värnplikten, förutsatt att du har gjort bra ifrån dig".
Läs mer
Dock är det långt fler som är behöriga för utlandstjänst än det finns platser. Så någon press på dig som värnpliktig, rent formellt, finns inte. Även om många officerare kan tjata på dig ifall du har en speciallist utbildning.

En del officerare accepterar inte ett nej, något som går att ta till då är att säga att man nog vill göra, men att man vill vänta tills muck tills man lämnar slutgiltligt besked, sedan tacka nej efter att du fått ditt betyg.
Citera
2009-05-26, 00:13
Medlem
Okej, tackar ödmjukast för alla svar! Så om jag fattat det rätt kan brorsan bara göra lumpen och tacka för sig?
I så fall lär han definitivt göra sitt bästa ifrån sig på mönstringen. Är det något särskilt han bör tänka på? Tänkte då mest på det psykologiska testet, vågar han vädra "högerextremistiska" åsikter såsom traditionellt kristna värderingar eller motvilja till mångkultur??
Eller ska han satsa på att tillfredställa batikhäxorna med "allas lika värde"?

Edit: Slarvfel
Senast redigerad av Glinjarn 2009-05-26 kl. 00:20.
Citera
2009-05-26, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glinjarn
vågar han vädra "högerextremistiska" åsikter såsom traditionellt kristna åsikter eller motvilja till mångkultur??
Eller ska han satsa på att tillfredställa batikhäxorna med "allas lika värde"?

Varken eller.

Det bästa är om han är en glad innebandykille som inte är så insatt, eller för den delen ens bryr sig om sådant. Militären är inte precis någon plats för stora tänkare ändå. Detta gäller i synnerhet om han inte har några ambitioner att bli befäl eller officerare i framtiden.
Citera
2009-05-26, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum2
Varken eller.

Det bästa är om han är en glad innebandykille som inte är så insatt, eller för den delen ens bryr sig om sådant. Militären är inte precis någon plats för stora tänkare ändå. Detta gäller i synnerhet om han inte har några ambitioner att bli befäl eller officerare i framtiden.
Nej fan, nån innebandykille är han verkligen inte. Bara en klipsk student som känner att det vore skönt med ett års studieuppehåll med betalt husrum och mat. Är det mkt innebandykillar (läs dryga metrosexuella täbbar) i lumpen eller??
Citera
2009-05-26, 00:44
Medlem
Antehoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glinjarn
Nej fan, nån innebandykille är han verkligen inte. Bara en klipsk student som känner att det vore skönt med ett års studieuppehåll med betalt husrum och mat. Är det mkt innebandykillar (läs dryga metrosexuella täbbar) i lumpen eller??
Känns inte som att de skulle förbli dryga och metrosexuella så länge i så fall... Men vad vet jag, jag har själv inte ryckt in än. :P
Citera
2009-05-26, 02:29
Medlem
Hej!

Har ganska bra koll på hur det ligger till, tror jag iaf.

Har man inte fått en sk "Frisedel" så kommer man kallas in ifall det behövs. Oavsett om man har gjort värnplikt eller ej. Frisedel får man således om man mönstrat men visa sig ha någon riktig sjukdom, som skulle göra en helt otjänstbar i strid. Alltså inte typ, att man är lite psykiskt sjukt, utan vad jag vet så måste man verkligen vara kroniskt sjuk eller något.

Så ifall Sverige skulle hamna i krig så skulle ju självklart alla som gjort VPL kallas in. Men även de personer som INTE gjort VPL. Skillnaden är ju att de personer som gjort VPL förmodligen hamnar på de lite tjänster som kräver mer kunskap. Såsom Artilleri, radar saker, flottan, brandmän och dylikt. Självklart lite "coolare" skytte soldater också. Då personer som gjort VPL faktiskt har en relativt lång utbildning inom sin gren.

Personer som inte gjort VPL kommer med största sannolikhet får göra sin GSU på tre månader för att sedan hamna som skytte-soldater vid gränsen. Då man lär ju försöka få ut så mycket folk som möjligt.

Så om man ser på det hela på detta sätt, så är det istället en klar fördel att ha gjort VPL.
Citera
2009-05-26, 12:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Forumperson
Hej!

Har ganska bra koll på hur det ligger till, tror jag iaf.

Har man inte fått en sk "Frisedel" så kommer man kallas in ifall det behövs. Oavsett om man har gjort värnplikt eller ej. Frisedel får man således om man mönstrat men visa sig ha någon riktig sjukdom, som skulle göra en helt otjänstbar i strid. Alltså inte typ, att man är lite psykiskt sjukt, utan vad jag vet så måste man verkligen vara kroniskt sjuk eller något.

Så ifall Sverige skulle hamna i krig så skulle ju självklart alla som gjort VPL kallas in. Men även de personer som INTE gjort VPL. Skillnaden är ju att de personer som gjort VPL förmodligen hamnar på de lite tjänster som kräver mer kunskap. Såsom Artilleri, radar saker, flottan, brandmän och dylikt. Självklart lite "coolare" skytte soldater också. Då personer som gjort VPL faktiskt har en relativt lång utbildning inom sin gren.

Personer som inte gjort VPL kommer med största sannolikhet får göra sin GSU på tre månader för att sedan hamna som skytte-soldater vid gränsen. Då man lär ju försöka få ut så mycket folk som möjligt.

Så om man ser på det hela på detta sätt, så är det istället en klar fördel att ha gjort VPL.

Jag tror snarare att det kommer krystas ut bevakningssoldater i kopiösa mängder.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in