2009-05-21, 10:57
Medlem
toastmedsmors avatar
Inget vidare rubrik
Jag har jätte dåligt med solljus i min lägenhet men jag älskar växter. Tänkte köpa lite artificiell solljus, typ helfärg lampor(heter det så), uv lampa eller liknande.
Jag behöver lite hjälp, vad behöver jag köpa för att komma igång med odlandet hemma och vart kan jag hitta dessa saker? (ska inte odla knark!)
Citera
2009-05-21, 11:08
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toastmedsmor
Inget vidare rubrik
Jag har jätte dåligt med solljus i min lägenhet men jag älskar växter. Tänkte köpa lite artificiell solljus, typ helfärg lampor(heter det så), uv lampa eller liknande.
Jag behöver lite hjälp, vad behöver jag köpa för att komma igång med odlandet hemma och vart kan jag hitta dessa saker? (ska inte odla knark!)
Har du solljuslampor kan du odla nästan vad du vill, tänk dock på att elräkningen kan skjuta i höjden. Om du kör utan speciallampor så är ormbunkar, garderobsblomma och gullranka ett bra tips på växter som inte vill ha alltför mycket ljus.
Citera
2009-05-21, 11:26
Medlem
toastmedsmors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Har du solljuslampor kan du odla nästan vad du vill, tänk dock på att elräkningen kan skjuta i höjden. Om du kör utan speciallampor så är ormbunkar, garderobsblomma och gullranka ett bra tips på växter som inte vill ha alltför mycket ljus.

Jag bor i studentlägenhet så jag har ingen elräkning
Citera
2009-05-21, 11:37
Medlem
Citat:
Inget vidare rubrik
Köp en HPS lampa på 250-400w då kan du odla vad du vill sen finns på http://www.nordicgrow.se/
Citera
2009-05-21, 12:39
Medlem
toastmedsmors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afx27
Köp en HPS lampa på 250-400w då kan du odla vad du vill sen finns på http://www.nordicgrow.se/
Vad är en HPS lampa? låter dyrt.
Citera
2009-05-21, 12:50
Medlem
Benzonas avatar
Citat:
Vad är en HPS lampa? låter dyrt.
Det är en relativt energisnål lampa som lämpar sig för att odla knark och andra växter. Ett utmärkt val om du har gratis el, en HPS går att få för omkring 500 spänn.
Citera
2009-05-21, 13:07
Medlem
Garderobsblommor är toppen - och även om du ska dra in speciallampor så kan dessa rekommenderas då de kan komplimentera annat. De tål nästan vad somhelst. Jag har haft mina i fönster i söderläge där de fått ordentligt med sol utan att de torkat ut och dött och utan att man behöver överdrivet vattna dem - men de klarar sig också nära på helt utan solljus. Jag är inte så bra på det här med lampor och grejer i allmänhet men jag ville ändå inflika om dessa.
Citera
2009-05-21, 15:09
Medlem
Snurrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda

Mina gullankor stortrivs även i mörka hörn, dom är väldigt tacksamma och flexibla, inte verkar dom få några sjukdomar heller. Enda problemet jag stött på var när vi hade en riktigt julgran i samma rum, det gillade gullrankan icke. En annan poäng är att det ser trevligt ut att ha stänglar uppnålade på väggen. På vintern kan dom tappa lite blad, men det är inget att oroa sig för.
Citera
2009-05-21, 16:09
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Mina gullankor stortrivs även i mörka hörn, dom är väldigt tacksamma och flexibla, inte verkar dom få några sjukdomar heller. Enda problemet jag stött på var när vi hade en riktigt julgran i samma rum, det gillade gullrankan icke. En annan poäng är att det ser trevligt ut att ha stänglar uppnålade på väggen. På vintern kan dom tappa lite blad, men det är inget att oroa sig för.
Jag gillar också gullrankor som slingrar sig över väggarna. Enda förbehållet jag har är att det verkar som att de pajar färgen om man låter dem fästa sig "naturligt" på målade väggar. Jag hade en i köket som helt plötsligt kolavippade av nån anledning och det gick inte att skura bort märkena efter slingorna. Det såg nästan ut som om de ätit sig in i färgen på något sätt.
Citera
2009-05-21, 21:03
Medlem
Snurrens avatar
Dom bildar någon slags bruna tjocka "sugfötter" om dom får ligga och trycka mot väggen länge. Såna där specialhållare för klängväxter ger jag inte mycket för, det är bättre med små nubb eller tavelspikar i mässing, eller s k B-krokar om det är betong, då är det lättare att möblera om bland grenarna.

Ett trevligt minne av gullrankor var när jag bodde hos vänner i Brasilien. Dom hade inte glasfönster, utan bara dekorativa galler för fönstrena (märkte inga insekter annat än kackelackor). Utanför huset växte en gigantisk gullranka som hade letat sig in och sedan ut ut huset ett otal gånger, det kallar jag frihet.

En dag när jag orkar ska jag ta tumstocken och mäta mina största gullrankeblad, dom är monsterstora, jag har ingen aning om varför.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in