När jag startar datorn, ofta efter att den har stått avstängd under en längre period - över natten t.ex., så startar inte Windows utan skärmen blir bara svart. Detta kan upprepas två-tre gånger men till slut kommer Windows igång och allting fungerar som det ska. Jag märker också att datorn är ganska mycket segare nu än för några månader sedan, trots defragmentering, rensning, uppdatering och allt möjligt.
Vad kan problemet vara? Bör jag installera om Windows?
Det kanske bör tilläggas att denna dator hade problem med grafikkortet för två år sedan ungefär och att den då fick ett nytt. I mina öron låter det inte som att det skulle ha något med detta problem att göra, men här lär väl finnas mer erfarna öron än mina?
När datorn inte "startar" och du inte kommer in i Windows, vad är det som händer då? Får du bild i skärmen? Kan du tända och släcka Caps Lock-knappen?
Om inte, så har du något hardware-fel. Det kan vara egentligen vad som helst som har gått sönder, Nätagget, RAM-minnen, grafikkort. Isåfall får du avgöra lite själv vad det kan vara värt att göra. Du kan ju plocka ur hårddisken och köpa ny dator, eller köpa nya delar.
En ominstallation av Windows kommer i alla fall inte hjälpa så länge du har hårdvarufel.
cannaBe, det som händer är att själva datorn kommer igång, "Fujitu Siemens-skärmen" kommer fram som den brukar, men sedan blir det svart. Det händer även ibland att "Windowsladdningssidan" dyker upp i en halv sekund, för att sedan försvinna och övergå i mörker; Så bild i skärmen har jag.
Någon lampa för Caps Lock-knappen har jag tyvärr inte så det går inte att se.
Det händer även att Windows kommer igång, alltså att jag kan använda datorn, även om det till en början bara var mörker. Datorn är alltså otroligt bra på att variera sig.
kh31d4r, datorn ger inte ifrån sig några "tecken" i form av vare sig ljud, ljus eller annat, den gör helt enkelt vad man i ett filmmanus kallar "fade out".
Jag skulle vilja bumpa denna tråd med att presentera ett nytt symptom.
Sedan några dagar tillbaka hackar varenda video man spelar, var tionde minut ungefär hoppar det till. Låter inte detta som att det är grafikkortet som är boven i dramat?