2009-05-20, 20:35
Medlem
Har köpt lägenhet som ska renoveras och frugan har en önskan om att lägga skeppsgolv i hallen som fortsätter in i köket. Googled runt lite och hittade mest golv mellan 600 - 1000 kr/kvm tills jag trillade in hos Ikea där det kostade 269 kr/kvm.

Till min fråga: Är Ikeas skeppsgolv bara skit eller är det bara att tacka och buga för det låga priset och åka och handla?

Vore kul om jag fick höra från någon som haft just ikeas skeppsgolv men alla tips uppskattas.
Citera
2009-05-20, 20:46
Medlem
tältpinnes avatar
Ikeas golv ska tydligen hålla väldigt bra, men problemet med just skeppsgolv torde ju vara att spånten kan gå paj om kvaliteten är undermålig. En välplacerad klack borde kunna förstöra en skarv om det inte är bra grejer. Men Ikea lär väl bifoga data på slitstyrka, som kan jämföras med golv i den högre prisklassen.
Citera
2009-05-20, 20:50
Medlem
Meanmachines avatar
Skulle satsat på något annat, tycker det känns som att köpa grisen i säcken på IKEA.
Citera
2009-05-20, 20:56
Medlem
Du får i regel det du betalar för.

Jag har ett ikea golv i mitt sovrum, det är ett laminatgolv som jag tror heter tundra. Kostade för 10 år sedan 99kr per kvadrat meter, det är inget klickgolv utan man limmade ihop det. Detta golv har funkat bra i mitt lilla sovrumm där jag inte befinner mig så mycket och slitaget är närmast obefintligt. Sen har jag lagt otaliga golv i form av olika "klick" laminat golv. Det jag upplever är att ju dyrare golv destå lättare är det att såga till och lägga. Ett billigt golv har en tendens att spricka när man sågar och lägger det och repas betydligt lättare om man råkar tappa något på det.

Om du ska lägga i det i ett rum som ni andvänder ofta så som i hall eller kök så skulle jag satsa på ett kvalitetsgolv för en ca 500-1000kr kvadrat metern. Detta upplever jag håller bättre mot tidens gång och är inte lika lätt att skada med repor och eventuella fläckar. Tänk på att underlaget är väldigt viktigt att få rätt, när du väl lagt golvet så ligger det där och då vill du inte ha små springor i det eller att det knackar när du går på det. Så du får vad du betalar för och tänk på underlaget! Lycka till!
Citera
2009-05-22, 13:26
Medlem
blåljuss avatar
IKEAs grejjer behöver inte vara dåliga för det är billigt.

Får tänka att IKEA köper väl in sisdådär fem biljarder kvm golv varje månad och då kan dom få ett bra pris.

Men som en tidigare postare skrev. Grisen i säcken.

Golvet kan komma från sverige, polen, ryssland, finland. Har man otur kan man få ett dåligt parti.
Citera
2009-05-22, 13:51
Medlem
Tror inte kvalitén är sämre däremot tycker jag Ikeas golv ser ut som skit.
Citera
2009-05-23, 08:42
Medlem
killenmedfisks avatar
Som många sagt är det lite som att köpa grisen i säcken, behöver ju inte vara något fel på golvet men efter min erfarenhet så är allt som kommer därifrån lite vint, skevt, böjt eller så. måste palla upp något ben på bord och sidor på bokhyllor.
Citera
2009-05-29, 09:52
Medlem
Tror jag kör en chansning och testar golvet trots alla varningar. Det är en inte allt för stor yta jag ska lägga och det värsta som kan hända är ju att jag får lägga nytt, plus att det är ju igentligen inga pengar att prata om.

Om det är någon som är intresserad så kan jag ju posta lite bilder när jag är klar, så ni får se resultatet.

Wish me luck!
Citera
2009-06-02, 22:48
Medlem
din kompiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leon001
Tror jag kör en chansning och testar golvet trots alla varningar. Det är en inte allt för stor yta jag ska lägga och det värsta som kan hända är ju att jag får lägga nytt, plus att det är ju igentligen inga pengar att prata om.

Om det är någon som är intresserad så kan jag ju posta lite bilder när jag är klar, så ni får se resultatet.

Wish me luck!

Väldigt gärna!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in