Citat:
Ursprungligen postat av Ergodyne
En lite fråga vad ni tycker om att använda goto när man skriver c++
Jag fick alltid lära mig att man aldrig aldrig aldrig ska använda goto när man skriver c eller framförallt c++. Men på senare tid har jag stött på kod som använder det ganska flitigt.
Kul att stöta på den här diskussionen, för mig som är gammal i hönsgården.
GOTO fri programmering har varit het att diskutera redan på 70 talet för
alla programmeringsspråk. Man skapade ”standards” för tillåtna/otillåtna sätt att använda GOTO, eller förbjuda det helt beroende på språkets faciliteter att skriva koden på annat sätt..
GOTO fick huvudskulden för att det finns bra, och det finns dåliga programmera som inte har lärt sig att strukturera upp problemet som de ska lösa på ett bra sätt. Det går alldeles utmärkt att skriva spagettiprogram, t o m överkokt spagetti som mera liknar gröt mer än spagetti alldeles helt utan GOTO.
Jag förespråkar inte användningen men vill heller inte förbjuda den. Det viktigaste är så klart att programmet fungerar annars är det värdelöst. Men lika viktigt är att programmet är lättläst och lätt att ändra även av andra än den som har skrivit programmet från början. För att lyckas skriva sådana program måste man lära sig ett antal metoder som inte har ett dugg med GOTO att göra.
Man kan faktiskt med lätthet ersätta en FOR loop med en elegant GOTO loop,
om man vill, men varför skulle någon vettig vilja göra det? Självklart att man ska använda sig av finesser och funktioner som finns inbyggda i ett språk.