2010-03-14, 20:47
Bannlyst
Jag anser att de 4-5 bästa ligorna i Europa på det stora hela är rätt likvärdiga. Alla har usla bottenlag, hyfsade mittenlag. Den enda skillnaden är egentligen mellan topplagen. Just nu är topplagen i England och Spanien vassare än topplagen i Italien, men i det stora hela är alla dessa ligor jämnlika.

Angående Tyskland vs Italien så är det två väldigt bra ligor. Uppenbarligen har de tyska topplagen lyckats snäppet bättre än de italienska topplagen och håller därför på att gå om Serie A i rankingen och då får man väl säga att Bundesliga är snäppet ''bättre'' de senaste åren, men det är något som går att debattera länge.
Citera
2010-03-14, 21:41
Medlem
elems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saturos
Jag anser att de 4-5 bästa ligorna i Europa på det stora hela är rätt likvärdiga. Alla har usla bottenlag, hyfsade mittenlag. Den enda skillnaden är egentligen mellan topplagen. Just nu är topplagen i England och Spanien vassare än topplagen i Italien, men i det stora hela är alla dessa ligor jämnlika.

Angående Tyskland vs Italien så är det två väldigt bra ligor. Uppenbarligen har de tyska topplagen lyckats snäppet bättre än de italienska topplagen och håller därför på att gå om Serie A i rankingen och då får man väl säga att Bundesliga är snäppet ''bättre'' de senaste åren, men det är något som går att debattera länge.

Preach!
Citera
2010-03-14, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elem
Så Premier League var tråkigast förra säsongen då den var målfattigast? Håller du med om det eller går du emot din teori?

Förstår inte riktigt hur du gjort när du räknat hur förutsägbara de olika ligorna är. Att Serie A skulle vara mer förutsägbar än t.ex. England eller Spanien kan jag verkligen inte hålla med om.

För övrigt kan vi tillägga att Bundesliga faktiskt ligger etta före inte bara Italien utan även England och Spanien i det här årets UEFA ranking.

Tråkigast och målfattigast behöver nödvändigtvis inte vara samma sak.

Jag har räknat hur många poäng som skiljer mellan varje lag mellan åren 07/08 och 08/09. Ex
Inter 84 - 85 = 1 poängs skillnad mellan säsongerna
Juventus 74 - 72 = 2 poängs skillnad
Fiorentina 68 - 66 = 2 poängs skillnad
osv

Snittskillnaden, alltså den sammanlagda skillnaden delat i antal lag var den jag tidigare gav. Den visar att den italienska ligan skiljer sig minst över tiden en klar indikation på att det är den ojämnaste ligan.
Citera
2010-03-14, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paulinho
? Hur räknar du nu? jag får det till 6 möten, 3*2, 2 tyska segrar, 1 italiensk och tre oavgjorda.

Men när det är en utslagsturnering i bäst av två matcher brukar man nämna vem som vann dubbelmötet. Det är det som är viktigt. En enskild match har här lika stor relevans, alltså ingen alls, som en enskild halvlek har när det avgörs i en match.

De tyska lagen vann samtliga dubbelmöten (3 av 3), även om det fanns halvlekar,kvartar och femminutersperioder som de Italienska lagen gjorde fler mål i.
Citera
2010-03-14, 22:59
Medlem
elems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trocker
Tråkigast och målfattigast behöver nödvändigtvis inte vara samma sak.

Jag har räknat hur många poäng som skiljer mellan varje lag mellan åren 07/08 och 08/09. Ex
Inter 84 - 85 = 1 poängs skillnad mellan säsongerna
Juventus 74 - 72 = 2 poängs skillnad
Fiorentina 68 - 66 = 2 poängs skillnad
osv

Snittskillnaden, alltså den sammanlagda skillnaden delat i antal lag var den jag tidigare gav. Den visar att den italienska ligan skiljer sig minst över tiden en klar indikation på att det är den ojämnaste ligan.

Det visar väl knappast hur pass jämn en liga är.
Citera
2010-03-14, 23:07
Medlem
Ari.Golds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trocker
Faktum kvarstår, det görs betydligt mer mål i år i samtliga stora ligor än det görs i den italienska. Det gäller också om man ser bakåt i tiden. Det är inte "min" statistik, det är den officiella statistiken. För till skillnad från dig hittar jag inte på egna siffror.

Var hittade jag på en siffra? Du erkände själv att det var så just detta år.
Citera
2010-03-14, 23:10
Medlem
Ari.Golds avatar
När vann förresten en tysk klubb senast en europacup?
Milan vann Champions League för tre år sedan, men senaste tyska vinst?
Citera
2010-03-14, 23:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ari.Gold
När vann förresten en tysk klubb senast en europacup?
Milan vann Champions League för tre år sedan, men senaste tyska vinst?
Historia är historia, faktum är att Italien inte har ett enda lag osm kan konkurrera om CL
Citera
2010-03-14, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GUNIT
Historia är historia, faktum är att Italien inte har ett enda lag osm kan konkurrera om CL

Det har ju verkligen inte tyskarna i alla fall, bayern kommer bli brutalt rövknullade i kvarten.

Bayern har inte varit nära en final sen 2000 då de spela en.
Senast redigerad av Znorken 2010-03-14 kl. 23:28.
Citera
2010-03-14, 23:30
Medlem
Helt klart är det så att italienska ligan är på kraftigt nedgång. Vilket är väldigt synd då jag alltid gillat Serie A.

Det är ett faktum att de absolut största stjärnorna saknas och fotbollen är seg och defensiv. För att inte tala om våldet och alla ruttna arenor.

Tyskland är raka motsatsen. Organisation, fina arenor och en sund ekonomi. Dessutom fantastiskt publikstöd.

Men om det är bättre fotboll i Tyskland, tveksamt..
Citera
2010-03-14, 23:31
Bannlyst
Hur vet du att dom kommer bli rövknullade i kvarten? Man är bättre än 4 av lagen i kvartsfinalen, 5 om Inter slår Chelsea, får man inte Chelsea/United/Barcelona har man enorma chanser till semi.
Citera
2010-03-14, 23:32
Medlem
Ari.Golds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GUNIT
Jag ställde en enkel fråga.
Kan du inte svaret kan du lika gärna knipa igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in