Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-05-17, 10:32
Medlem
marklunds avatar
Hej kära fb:are, jag har nyligen installerat ubuntu på en av mina hårddiskar och nu när jag ska gå in på internet genom windows så är anslutningarna avaktiverade och det går inte att starta dessa igen, söker jag på trådlösa nätverk så hittar jag inte något.

kan säga att det i ubuntu fungerar klockrent så jag antar att det är en konflikt på något vis, men hur det är möjligt vet jag inte då windows ligger på en disk och ubuntu på en annan.

någon som haft liknande problem?

Mvh Marklund
Citera
2009-05-17, 10:52
Medlem
marklunds avatar
jag har servicepack 2 ifall det har någon betydelse
Citera
2009-05-17, 13:31
Medlem
hasenfrasens avatar
Berätta vad du har för prylar.

Om du är kopplad direkt i väggen med LAN eller MODEM så är det förmodligen så att MAC-adressen ändras av Ubuntu till något annat än vad XP använder, dvs din ISP använder sig av MAC-låsning.
Citera
2009-05-20, 23:16
Medlem
marklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Berätta vad du har för prylar.

Om du är kopplad direkt i väggen med LAN eller MODEM så är det förmodligen så att MAC-adressen ändras av Ubuntu till något annat än vad XP använder, dvs din ISP använder sig av MAC-låsning.

intel core 2 duo e8500 3.17ghz, 3.25 gb ram

d-link dl-524 router

ok, jag har telia som operatör, kör genom router, om jag skriver in 192.168.0.1 i explorer så kommer jag inte åt routern alls, men i ubuntu så funkar det utan problem. jag har installerat om drivrutiner men ingenting fungerar.

ska testa att koppla ur hårddisken som ubuntu ligger på och se om det gör någon skillnad.

mvh Marklund
Citera
2009-05-21, 01:26
Medlem
hasenfrasens avatar
Få du öht en IP-adress i Windows?
Citera
2009-05-24, 12:23
Medlem
marklunds avatar
jag verkar få en ip-adress iallafall, subnet mask, physical adress och default gateway ochså.

när jag växlade över till ubuntu så såg jag i uppstarten den varnade för en bugg i bios, vet inte om problemet kan ligga där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in