2016-12-22, 20:31
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Lite sidodiskussion. Men när man klyver så tar man väl inte i ända rakt upp 90 grader som man får om man ska slå nån i huvudet.

Varför inte? Jag börjar med slaget med yxan bakom ryggen ibland (händerna bakom nacken). Nu har jag oftast ganska hög huggkubbe som veden som ska klyvas står på dock. Det beror väl på hur segt veden är.
Citera
2016-12-22, 20:32
Medlem
Men jag ger mig gärna i yxdiskussionen. Jag tyckte bara det lät logiskt att skogshuggarens mordredskap blev en yxa.

Men som bonde själv så tycker jag att en av de största gåtorna är varför Tor år 2005 fortfarande klöv ved med yxa när det finns så bra vedklyvar (och skruvar om han tycker klyven går för sakta).

Men endel gamla gubbar älskar fysiskt arbete. En granne till mig tyckte det var kul och bra motion att handgräva diken ända långt över 70 års åldern.

Fast jag tror nog Tor ville slå ur sig lite ilska just den här dagen när han högg ved.

Hade inte den röda bilen varit synlig flera dagar? Kanske de var dit en gång och Tor inte var hemma?
Eller så bestämde de någon dag innan att de skulle gå och kolla på byggplatsen tillsammans?
Citera
2016-12-22, 20:33
Medlem
Fast då har du väl tid att måtta första slaget? Så du står på rätt avstånd?
Men som sagt, jag ger mig
Citera
2016-12-22, 20:44
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Men jag ger mig gärna i yxdiskussionen. Jag tyckte bara det lät logiskt att skogshuggarens mordredskap blev en yxa.

Men som bonde själv så tycker jag att en av de största gåtorna är varför Tor år 2005 fortfarande klöv ved med yxa när det finns så bra vedklyvar (och skruvar om han tycker klyven går för sakta).

Men endel gamla gubbar älskar fysiskt arbete. En granne till mig tyckte det var kul och bra motion att handgräva diken ända långt över 70 års åldern.

Fast jag tror nog Tor ville slå ur sig lite ilska just den här dagen när han högg ved.

Hade inte den röda bilen varit synlig flera dagar? Kanske de var dit en gång och Tor inte var hemma?
Eller så bestämde de någon dag innan att de skulle gå och kolla på byggplatsen tillsammans?

Jomen även om man klyver med maskin brukar man väl vilja ha lite tändved som man väl ofta hugger upp eftersom med yxa? Det är ju inte så att man slutar ha användning för yxa bara för att man klyver med maskin.
Likaså om man har kapade stockbitar som antingen är för omfångsrika för klyven, eller av hårt träslag, så kan man ibland behöva kila itu dem. Antingen med kil, eller yxa. Så det är väl inte så att Tor skulle gjort sig av med yxor även om han klöv med maskin.

Och vissa som du säger gillar väl att hugga ved och ser det som fysiskt arbete som är tillräckligt monotont för att kunna vara meditativt.

Men som sagt, även om man inte brukar slå över huvudet så kan det väl hända att något bråk initierades och Tor knuffades ikull innan och att slaget nödvändigtvis inte behöver varit högt?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-12-22 kl. 20:48.
Citera
2016-12-23, 10:03
Medlem
Inget svar från några myndigheter ang handlingar jag begärt ut än. Och de jobbar säkert halvdag idag.
Så jag tror vår fb utredning får gå på jullov nu. Och polisen har nog fullt upp i Hudiksvall nu. Så gm kan nog pusta ut ett tag. Till er alla, en riktigt god jul. Och till GM hoppas jag du får en svettig jul, det kanske är din sista i det fria :P
Citera
2016-12-23, 11:30
Medlem
Fick första svaret nu, redovisar senare. Tyvärr ett litet bakslag. Max den år bakåt i tiden.

*

Alla tidigare ägda fo*rdon 5 år bakåt i tid*en redovisas. Gallrin*g sker efter 5 år. Up*pgifter äldre än 5 år* finns i varierande o*mfattning. Om fordons*ägaren finns bland de* 2 senaste ägarna red*ovisas det tidigare f*ordonsinnehavet

Men det måste ju arkiveras nånstans.
Citera
2016-12-23, 11:33
Medlem
Fick första svaret nu, redovisar senare. Tyvärr ett litet bakslag. Max fem år bakåt i tiden.

*

Alla tidigare ägda fo*rdon 5 år bakåt i tid*en redovisas. Gallrin*g sker efter 5 år. Up*pgifter äldre än 5 år* finns i varierande o*mfattning. Om fordons*ägaren finns bland de* 2 senaste ägarna red*ovisas det tidigare f*ordonsinnehavet

Men det måste ju arkiveras nånstans.
Citera
2016-12-23, 11:34
Medlem
Misstänker starkt att de sålde bilen efteråt om den sågs i samband med mordet.
Citera
2016-12-23, 13:02
Medlem
Här kommer fordonen i sökningen som innehades tidigare än 2005. (Förvärsdatum till höger) har tagit bort allt som är nyare.

570*02825*L*DÉN, M*X GR*GER RZA670LÖÖVESLÄPET LS 850 SPORT20010610
57*50282*5L*DÉN, M*X GR*GE RGK519VOLVO L + V70 20000411
5*05028*55L*DÉN, M*X GR*GER KOC822BRENDERUP 1000 SA 19890509
Citera
2016-12-23, 13:05
Medlem
Volvon är blå, så det behöver ni inte kolla upp.

Dock så vill jag spåna lite runt fantombilden. Vad säger ni om den blå tröjjan? Eller är det en jacka.
Det var ju nästan juli. Jag börjar ana att fantombilden kommer från folk som mött den matta röda bilen (ev volvo) inga längduppgifter eller uppgifter i övrigt finns ju (tjock etc).

Känns det inte som en typ helly hansen eller nått? Känns som om gm också är en bondlurk.
Gammal volvo, helly hansen. Vore kul att se kusinen utan sin mössa för att se hårtyp.

Ingen som känner någon nära Öjjen som kan ringa och fråga om de minns nån gammal bondläpp som körde omkring i en skitmatt bil?
Citera
2016-12-23, 13:09
Medlem
Nån som minns mer uppgifter om den röda bilen?
Kan det inte vara så att M*x skickat nån för att åka runt och samla påskrifter.
Och att han var hem till Tor, ev var han inte hemma först. Eller så bestämde de sig för att gå och kolla på bygget innan påskrift och återkom en annan dag?

Att de inte parkerade vid huset kan jag konstigt nog förstå. Bor på landet själv å parkerar gärna en bit från huset om man ska hälsa på någon man inte känner. Man vet ju aldrig hur marken kan vara där, om det går att vända osv. Känns väldigt påträngande att köra ända fram. Fråga mig inte varför :P
Citera
2016-12-23, 16:43
Medlem
Lite mer teorier, vore kul att få höra lite input.

Någon dag innan träffas Tor och gm, gm förklarar byggplanerna och berättar att det bara behövs en liten formell signatur. Tor är lite överrumplad över besöket och säger inte så mycket alls. Men de bestämmer sig för att gå och kolla på tomten morgonen 31 maj.

Tor kommer nu på att han kan sätta åt dem om båthuset.

Väl där så lyssnar Tor intresserat på planerna. Men efter ett tag så tar han upp båthuset och förklarar att det inte blir nån påskrift förens piren och huset är borta.

Gm säger att båthuset inte alls står på Tors mark.

Tor drar då fram sitt hemarkiv ur bilen, ur det kommer gamla lagfarter. Samt avstyckningspapperen från 60 talet. Även kartan åker fram.

Jag vet inte hur lagfarterna såg ut på 60 talet. Men säg att de utgår från gränsstenar eller något?
Tillsammans så ritar de in båthusets position på kartan. Därefter så ritas tomtgränserna in utifrån de övriga dokumenten.

Gm lägret erkänner sitt misstag men tycker detta måste gå att lösa, och det Tor sysslar med är utpressning. Tor börjar istället babbla om att kommunen nog har en hel del synpunkter på detta och nämner strandskyddet. Tor undrar dessutom hur fan kommunen ska kunna ge bygglov till nån som redan har ett svartbygge på tomten. Det måste väl åtgärdas först?

Tor åker hem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in