Citat:
Ursprungligen postat av
Fredrik
Men jag ger mig gärna i yxdiskussionen. Jag tyckte bara det lät logiskt att skogshuggarens mordredskap blev en yxa.
Men som bonde själv så tycker jag att en av de största gåtorna är varför Tor år 2005 fortfarande klöv ved med yxa när det finns så bra vedklyvar (och skruvar om han tycker klyven går för sakta).
Men endel gamla gubbar älskar fysiskt arbete. En granne till mig tyckte det var kul och bra motion att handgräva diken ända långt över 70 års åldern.
Fast jag tror nog Tor ville slå ur sig lite ilska just den här dagen när han högg ved.
Hade inte den röda bilen varit synlig flera dagar? Kanske de var dit en gång och Tor inte var hemma?
Eller så bestämde de någon dag innan att de skulle gå och kolla på byggplatsen tillsammans?
Jomen även om man klyver med maskin brukar man väl vilja ha lite tändved som man väl ofta hugger upp eftersom med yxa? Det är ju inte så att man slutar ha användning för yxa bara för att man klyver med maskin.
Likaså om man har kapade stockbitar som antingen är för omfångsrika för klyven, eller av hårt träslag, så kan man ibland behöva kila itu dem. Antingen med kil, eller yxa. Så det är väl inte så att Tor skulle gjort sig av med yxor även om han klöv med maskin.
Och vissa som du säger gillar väl att hugga ved och ser det som fysiskt arbete som är tillräckligt monotont för att kunna vara meditativt.
Men som sagt, även om man inte brukar slå över huvudet så kan det väl hända att något bråk initierades och Tor knuffades ikull innan och att slaget nödvändigtvis inte behöver varit högt?