2022-06-19, 23:07
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denoskyldiga
Fast här finns ju DNA bevis och många topsningar har gjorts.
DNA spåret behöver ju inte alls vara från mördaren har ju GW kritiserat utredningen ganska hårt för.
Citera
2022-06-20, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
DNA spåret behöver ju inte alls vara från mördaren har ju GW kritiserat utredningen ganska hårt för.

Det verkar bara vara GW som tror detta.
Utredarna har ju inga andra bevis att gå på.
Det borde dock ha funnits en del fingeravtryck, eller så kommer mördaren tillbaka vid ett senare tillfälle där han har handskar på sig.
Medhjälparen kan ha varit helt ovetandes om mordet tills han upptäcker det.
Citera
2022-06-20, 11:02
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Det verkar bara vara GW som tror detta.
Utredarna har ju inga andra bevis att gå på.
Det borde dock ha funnits en del fingeravtryck, eller så kommer mördaren tillbaka vid ett senare tillfälle där han har handskar på sig.
Medhjälparen kan ha varit helt ovetandes om mordet tills han upptäcker det.
Det är ju därför mördaren inte åkt fast som det verkar.
Citera
2022-06-20, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Det är ju därför mördaren inte åkt fast som det verkar.

Eller så har mördaren helt enkelt inget kriminellt förflutet, då blir det svårt att hitta en DNA träff.
Citera
2022-06-30, 10:34
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nagellack
Mordvapnet är också märkligt. Mördaren tillgriper det på gården, men tar med sig yxan därifrån. Varför? För att han oroade sig för DNA? Efter att ha rotat igenom hela huset?

Mordvapen som mördare tar med sig (läs: planerade gärningar) tenderar att också tas med därifrån efteråt. Mordvapen tillgripna på plats (oplanerade mord) lämnas i regel kvar. Men den här mördaren bryter mönstret. Jag blir inte klok på varför.

Kanske var hans yxa? Eller han behövde låna en?
Citera
2022-06-30, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Kanske var hans yxa? Eller han behövde låna en?

Tor stod och högg ved när mördaren kommer till gården, av någon anledning vände Tor in mot ladugården och i det närmaste ignorerar gärningsmannen, något som tände alla cylindrar.
Tor hade precis idiotförklarat mördaren och retat gallfeber på honom.
Tor skulle inte gå att mutas.
Yxan kastades troligen i vattnet från någon av bryggorna i Brattås, kanske vid Max eller GHs brygga. Kanske ligger yxan kvar där på havets botten vid bryggan.
Båda grannarna väljer av olika anledningar att lämna Brattås.
Kanske var gräset grönare på andra sidan.
Det kanske är sånt som händer när man suktar efter lammkött.
då måste någon slaktas.
Senast redigerad av Denoskyldiga 2022-06-30 kl. 14:25.
Citera
2022-06-30, 18:06
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Tor stod och högg ved när mördaren kommer till gården, av någon anledning vände Tor in mot ladugården och i det närmaste ignorerar gärningsmannen, något som tände alla cylindrar.
Tor hade precis idiotförklarat mördaren och retat gallfeber på honom.
Tor skulle inte gå att mutas.
Yxan kastades troligen i vattnet från någon av bryggorna i Brattås, kanske vid Max eller GHs brygga. Kanske ligger yxan kvar där på havets botten vid bryggan.
Båda grannarna väljer av olika anledningar att lämna Brattås.
Kanske var gräset grönare på andra sidan.
Det kanske är sånt som händer när man suktar efter lammkött.
då måste någon slaktas.

Jag tänkte på den här.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8wEr0A/mordade-tre--i-gar-hittades-hans-fru-dod

Fanns det grannar som var seriöst misstänkta? Och de har flyttat åt varsitt håll ?

Väl lätt att få för sig saker när man lever ensligt. Det är en smula eget att polisen inte lyckas knäcka detta.

Spontant känns det trovärdigt att BO ”retirerat” mot huset med ryggen mot mördaren. GM kommer dit för att träffa på och komma till tals med någon. Vädja, hota, gräla, bedja el fråga. GM får korgen. Rimligen borde det röra sig om en iofs känd frågeställning. Eller en som skulle blivit. Visst hade GM letat i huset ?

Det finns andra fall där offer täcks över.
BO är försvarslös. Det är en trigger.

Sen han kvadruplaren i Norrahammar/ Tiveden (var det det?) som hade investerat pars pengar.
Senast redigerad av Lonnrot 2022-06-30 kl. 18:34.
Citera
2022-07-01, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag tänkte på den här.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8wEr0A/mordade-tre--i-gar-hittades-hans-fru-dod

Fanns det grannar som var seriöst misstänkta? Och de har flyttat åt varsitt håll ?

Väl lätt att få för sig saker när man lever ensligt. Det är en smula eget att polisen inte lyckas knäcka detta.

Spontant känns det trovärdigt att BO ”retirerat” mot huset med ryggen mot mördaren. GM kommer dit för att träffa på och komma till tals med någon. Vädja, hota, gräla, bedja el fråga. GM får korgen. Rimligen borde det röra sig om en iofs känd frågeställning. Eller en som skulle blivit. Visst hade GM letat i huset ?

Det finns andra fall där offer täcks över.
BO är försvarslös. Det är en trigger.

Sen han kvadruplaren i Norrahammar/ Tiveden (var det det?) som hade investerat pars pengar.

Gunnar Hällgren, granne och kamrat till den 70-årige mannen, säger till Expressen: – Man kan inte åka vilse och hamna på gården av en slump. Lämnar man asfaltsvägen och kör in på grusvägen till gården vet man vart man ska.
https://www.st.nu/2005-06-04/mordet-chock-for-grannen

- Han är uppvuxen i skogarna runt Brattås och det var en bygd som han trivdes i, han var en riktig ursvensk, fortsätter Hällgren som också kände Gerd Wiklund.
- Gerd arbetade på KA 5 som har varit min arbetsplats i många år.

Det har ju spekulerats i att Gerd livs togs för att hon kände igen mördaren.

- Min hypotes är att et inte handlar om ett rånmord, jag tror att det är frågan om en jävla galning.

Han visste tidigt vad det var frågan om ?
Senast redigerad av Denoskyldiga 2022-07-01 kl. 23:29.
Citera
2022-07-02, 09:59
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Gunnar Hällgren, granne och kamrat till den 70-årige mannen, säger till Expressen: – Man kan inte åka vilse och hamna på gården av en slump. Lämnar man asfaltsvägen och kör in på grusvägen till gården vet man vart man ska.

- Han är uppvuxen i skogarna runt Brattås och det var en bygd som han trivdes i, han var en riktig ursvensk, fortsätter Hällgren som också kände Gerd Wiklund.

- Min hypotes är att et inte handlar om ett rånmord, jag tror att det är frågan om en jävla galning.

Tack. Var Hällgren själv misstänkt? Eller hade motiv? Jag känner inte till fallet och vill inte peka finger.

Jag uttryckte mig lite allmänt kryptiskt märker jag...

Ja, om det var rånmord beror ju på vad de blev rånade på. Den som kommer dit är nån som vill dit, det förstår vi. Men för Tor framstår personen som fientlig. Tydligen. Om han inte bar in kubben för att han var klar o de skulle dricka kaffe. Att Gerd tas av daga bevisar väl ingenting just. GM har sökt igenom huset och ville göra det ifred. Båda var ju tilltänkta. Särskilt efter den första. Polisen bör ju fatta hur saker hänger ihop tänker jag.

”Besökte”, säger man så?

Är det nåt jag missar ?
Senast redigerad av Lonnrot 2022-07-02 kl. 10:21.
Citera
2022-07-02, 12:40
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

GH verkar vara majoren o förbandschefen som lämnade tillbaka KA5 vid nedläggningen. 1998. Stämmer det? Eller finns det fler?
Citera
2022-07-03, 05:30
Medlem
flippwrs avatar
https://sverigesradio.se/artikel/banbrytande-dna-teknik-kan-leda-till-att-fler-brott-klaras-upp
Ger det hopp i detta fall!?
Citera
2022-07-03, 06:25
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:

Men hur förklarar man då röran i Tors rum? Och bankomatkortet? Om det var en galning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in