2009-05-15, 20:38
Medlem
olasvenssons avatar
"Att alltfler somalier väljer att inte omskära sina döttrar, framförallt i städerna, är inget det pratas om".

Allt fler? 9 985 istället för 10 000?
Citera
2009-05-15, 23:11
Medlem
kunskaparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Försvenskning av "Afro americans"
http://www.afrosvenskarna.se/

Undra om det är tillåtet för vita, etniska svenskar att gå med i "afrosvenskarna"? Någon borde testa att engagera sig där. Och om man inte fått någon förtroendepost efter att ha deltagit på samtliga möten i två år, kan man klaga på diskriminering då?
Citera
2009-05-15, 23:19
Medlem
jomenvisst84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brookus
Här kan du läsa:
http://www.afrosvenskarna.se/uploads/media/slaveri_daa_och_nu_01.pdf

Sprid dokumentet, kan få många fler personer att få upp ögonen för Sveriges enorma skuld för slaveriet!

Eftersom somalier inte jobbar kan det inte vara många timlöner du vill man ska punga ut med...
Citera
2009-05-15, 23:30
Medlem
Hon är trött på att media ibland visar störda och barbariska nordafrikaner. Mindre verklighet tack!
Citera
2010-03-15, 21:17
Medlem
Brookuss avatar
En annan Afrosvensk tar ton mot förtrycket!

Citat:
Sluta att kränka oss invandrare

I lördagens ÖP fanns en artikel, "Samtal med Sarah Wamala, Folkhälsoinstitutets generaldirektör". Där säger hon "Jag tänker inte alls på någon är invandrare. Jag går efter attityd och kompetens"

Jag är en av de invandrare som har hamnat i Sverige. Lika som Sarah kommer jag från Afrika men jag är ingen flykting. Men jag har börjat tröttna på kränkningar och elakheter från invandrare som har makt.

Den första var ministern som vill att vi ska få utbildning så att vi vet hur man beter sig "svenskt" Nu är det någon direktör som frågar efter våra "attityd och kompetens"

Skulle de inte hellre prata om deras arbete och vad de har gjort istället? Hälsovården har massor med besvär i dag och hon borde titta dit.

Mitt land har ett bra etablerat hälsosystem och är politiskt stabilt. Jag är en utbildad sjuksköterska/barnmorska med 15 års erfarenhet. Jag jobbade inom hälsomyndigheten i mitt land och vet vad jag kan. Det jag inte har är den "perfekta skolbokssvenska" och den viktiga flyktingtiteln som gör svenskarna mycket sympatiska.

Lika som de många andra invandrare, har jag givit upp om att få kommer in och visa upp mina erfarenheter och det beror på människor lika som Sarah Wamala, som har attityd och är arroganta. Låt oss städa,köra bussar och taxi och slava i fabriker men ni måste sluta kränka oss.

Priscilla Woto
http://op.se/asikter/insandare/1.1867970-sluta-att-kranka-oss-invandrare
Citera
2010-03-15, 21:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Brookus
http://skane.city.se/nyheter/malmo_lund/16269/asha_ar_trott_pa_fordomarna

Afrosvenskarna är en hemskt utsatt grupp för fördomar och strukturell diskriminering. Asha Omar vittnar här om en bråkdel av alla fördomar Afrosvenskar utsätts för. Folk förknippar Afrosvenskar med droger, såsom khat vilket Afrosvenskar synnerligen inte brukar, förknippas med krig vilket är en enorm fördom ty Afrosvenskar bosatta i Afrika krigar aldrig. Omskärelse är tyvärr även det förknippat med Afrosvenskar. Primärt med Afrosvenskar bosatta i Afrika. Det är inget annat än en enorm fördom!

Hur brukar ni bemöta svenskars fördomar om Afrosvenskar?

Känner asha (aisha) mycket snygg kvinna. Om hon inte vore gift och jag tio år äldre
Dessutom har hon rätt angånde påståendet. Ni försöker debbatera här om oss svarta. Men guess what? Ni är vita och ni kommer aldrig att förstå vår värld, så försäk inte e ni snälla.
Citera
2010-03-15, 21:22
Medlem
Brookuss avatar
Hmm... Klart man inte ska ha fördomar mot Afrosvenskar... men..

Flydde tvångsgifte med häxdoktor
Citat:
När den nigerianska kvinnans man dog ansåg häxdoktorn att hon tillföll honom. Situationen blev ohållbar och kvinnan tog med sin son och flydde. Migrationsdomstolen konstaterar att hon inte kan anses vara flykting, men samtidigt att hon inte kan återvända.

Den 39-åriga kvinnan föddes i Nigeria. Hennes mamma lämnade bort henne för adoption. 1996 dog adoptivfadern och 2003 gick även adoptivmodern bort. Den enda släkt hon hade då var sin politiskt aktive make och dennes bror, en häxdoktor.
Makens politiska arbete gjorde att han fick fiender. Kvinnan drabbades av samma hotbild. Hur det gick till vet hon inte, men sommaren 2007 fick hon veta att maken var död. Hon hamnade av tradition hos svågern, häxdoktorn. Han ärvde henne och ville ta henne till sin fjärde hustru. En häxdoktor är en maktfaktor och ingen stöter sig med en sådan.
Men kvinnan ville inte bli ärvd, än mindre gifta sig, med häxdoktorn. Situationen blev fullständigt ohållbar när både hon och sonen plötsligt levde under hot. Dels från den avlidne makens fiender, dels från svågern som dessutom sett till att polis och politiker gjorde som han sa.
http://www.blt.se/nyheter/karlskrona/flydde-tvangsgifte-med-haxdoktor(1806835).gm
Citera
2010-03-15, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KonvikT
Känner asha (aisha) mycket snygg kvinna. Om hon inte vore gift och jag tio år äldre
Dessutom har hon rätt angånde påståendet. Ni försöker debbatera här om oss svarta. Men guess what? Ni är vita och ni kommer aldrig att förstå vår värld, så försäk inte e ni snälla.

Jag vill inte förstå er värld...

...jag vill att ni åker tillbaka till Afrika och fixar ert hemland så ni kan bo där istället för här. Ska det vara så svårt att förstå?

Och även fast du är född inom Sveriges gränser och har ett Svenskt pass, så är du inte svensk. Du är Afrikan och hör hemma i Afrika.
Citera
2010-03-15, 23:33
Medlem
L0darens avatar
Citat:

Vi vill inte förstå er värld. Er värld har inget att erbjuda oss.
Anpassa eller försvinn.

Ps jag är otroligt glad över att vara vit.
Citera
2010-03-15, 23:38
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Så vi är vita och kommer aldrig att förstå er värld.
Gäller det åt andra hållet också? Att eftersom ni är svarta så kommer ni aldrig att förstå våran värld?

Om det vore så, så kan man ju förstå problemen med integrationen i hela västvärlden.
Eller fungerar det bara åt ena hållet, så att svarta kan förstå både den vit och den svart världen medans vita endast kan förstå den vita världen.

Och varför ska vi inte få debattera om er svarta. Ska det även förbjudas att debattera om brottslingar såvida man inte är en själv?

Eftersom ni svarta finns här i Sverige (titel på tråden är trots allt Afrosvenskar) så är det ju i allra högsta grad något som angår även hos svenskar som inte har Afro framför vår nationalitet.
Och detta alldeles särskilt då ni ställer till problem i Sverige som påverkar oss övriga som bor här.

För övrigt, om Asha tycker att det är hemskt med fördomar, så kanske hon skulle försöka med att elva svenskt, och få sina afrosvenska landsmän att leva svenskt. Fördomar har bekämpats länge i det här landet, och de som finns kvar gör det eftersom det finns en grund för dem.

Priscilla Woto var ännu roligare, som tydligen tycker att kompetens och attityd är något rasistiskt, men kanske beror det på hennes taskiga grepp om svenskan som gör att hon inte förstår ordet kompetens.
Det gör ju också att man kan fundera på vad mer hon kanske inte förstår, och som kan ställa till problem för hennes patienter.
Sen gnäller hon om att hon har jobbat inom hälsomyndigheten i sitt land och att hon är utbildad sjuksköterska/barnmorska (vilket är hon? Barnmorska är en påbyggnadsutbildning efter sjuksköterskeexamen).
Med tanke på att det lobbas i Sydafrika (ett relativt modernt land i afrika) för att Sangomas, traditionella afrikanska medicinmän (samma som pysslar med Muti och mänskliga offerriter) ska få examina från universitet så säger det en del om det generella läget i Afrika.

Eller alla de exempel på afrikanska politiker, med diverse huskurer för HIV och annat.

Sjuksköterska är ett legitimerat yrke i Sverige. Det innebär att det krävs en utbildning som är godkänd för att man ska så utöva yrket.
Jag tvivlar på att särskilt många afrikanska utbildningar är jämförbara med den svenska sjuksköterskeutbildningen.
Citera
2010-03-15, 23:52
Medlem
Kan nån upplysa en okunnig?

För det första så bör väl den svenska slavhandeln i första hand drabbat människorna i det moderna Ghana med omnejd? Det är ju ändå en försvinnande liten del av Afrika? Förstår ni var jag försöker komma?
Här kan ni läsa lite mer, observera Kung Futus erbjudande (på tal om Afrikaners egen medverkan...)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Afrikanska_kompaniet

Sen så undrar jag vad ättlingarna till de afrikaner som uppenbarligen blev kvar i Afrika har att komma och gnälla över vad som hände i oftast andra områden (fortfarande Ghana med omnejd)?
Sverige var en minimal spelare på slavmarknaden och t ex Danmark var betydligt större.
Deras förfäder blev ju inte drabbade? Det är som om vi som landskollektiv skulle ha nån offerroll gentemot Ryssland för förlusten av Finland eller mot Tyskland för Svenska Pommern.

Om White Guilt överhuvudtaget ska förekomma bör det väl ändå riktas mot de riktiga kolonialmakterna?
Citera
2010-03-15, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Jag tvivlar på att särskilt många afrikanska utbildningar är jämförbara med den svenska sjuksköterskeutbildningen.

De afrikanska utbildningarna är inte jämförbara med europeiska... De är skräp och åter skräp... som allt annat i dessa länder... så även folket som smugglar sig själva hit för att leva på bidrag som bla jag betalar genom världens högsta skattetryck.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in