Flashback bygger pepparkakshus!
2003-11-04, 03:05
Medlem
Parkers avatar
Har äntligen insett att en stavmixer (eller heter det mixerstav?) är något jag borde införskaffa. Då dessa på allvar började introduceras sades en av fördelarna vara att lättmjölk kan vispas till en tjock och fluffig 'grädde'. Ligger det någon sanning i detta? Och då jag antar att ni är experter på området ( ), undrar om jag om det är någon speciell modell jag ska försöka få tag på. Alla tips emottages tacksamt.
Citera
2003-11-04, 11:05
Medlem
ÄlskaMigs avatar
En stavmixer är ett MÅSTE. lättmjölk är lättmjölk och kommer inte bli grädde, kan bli skummig men d e allt. en vanlig enkel stavmixer tycker jag att du ska satsa på, finns ingen anledning att lägga ner 800 spänn på en makapär som gör precis samma sak som en för 200.
Citera
2003-11-04, 13:29
Medlem
Truman_Peyotes avatar
Precis...En stavmixer är ett måste i varje kök...!

Sen detta med lättmjölk till grädde...Stämmer inte riktigt...Men...Jag har en Braun model nånting där det medföljer en väldigt avancerad visptillsats...Det är liksom tre vispar som är placerade innanför varann...Den ena mindre än den andra...Med denna eminenta uppfinning har jag vispat 3%mjölk till "vispgrädde"...Den blir en liiiiten aning simmigare än riktig grädda...Men hitills har ingen märkt nån skillnad...
Citera
2003-11-04, 17:03
Awaiting Email Confirmation
mixer

Braun funkar bra för mig med, kolla runt, oftast har de bra erbjudanden med diverse tillbehör. Annars är väl mottot ju större wattantal desto bättre mixer. Däremot kan ja tipsa om att göra goda och magra (ja, hyfsat iallafall) dippar med mixern. Ta keso lite olivolja, vatten, feta ost eller ädelost, vitlök, örtsalt o mixa till det. Blir det för tjockt så spä med vatten. Gott till Pizzan, chipsen, moroten eller annat.
Citera
2003-11-04, 17:32
Medlem
Goddess_Purgatorys avatar
Om jag var du så skulle jag skaffa mig en fräsigare variant med starkare motor, samt lite roliga tillbehör.
Jag har en ganska standard/halvmesig stavmixer,
och kan ju inte tex. krossa is eller så med den.
Detta är ändå oavsett styrka ett otroligt bra köksredskap.
Man kan mixa smoothies och proteindrinkar rätt i glaset,
och den är oumbärlig när man ska göra guacamole.
Citera
2003-11-04, 21:29
Mmmm, Guacamole...... O hummous oxå
Citera
2003-11-05, 02:00
Medlem
Om du hivar in mjölken i frysen så att den är halvfrusen när du börjar vispa den, så kan du få upp ett halvhyfsat skum. Det sjunker dock ihop rätt så snabbt, och tål inte heller någon större inblandning av smaktillsatser som bär och sådant. Jag tror dock mer på en elvisp till det här än en stavmixer.
Citera
2003-11-05, 13:46
Medlem
Fuzzy Logics avatar
En stavmixer är kanon om man har små barn! Perfa att finfördela maten till dom små tandlösa gynnarna....
Citera
2003-11-05, 21:34
Medlem
Parkers avatar
Tack för tipsen!

Mer konkret; vilken modell bör jag köpa? Är det stor skillnad på dyrare varianter som denna: Typ 1 och billigare, som denna: Typ 2

Vill ju inte betala för mycket, men heller inte bli sittande med en skitpryl.
Citera
2003-11-06, 03:52
Medlem
Mina egna åsikter om stavmixers:

Kolla efter en mixer som har bra motoreffekt och ligger bra i handen. Märket är inte så viktigt -många mixers är exakt samma mekanik, fast med olika höljen, gjorda av legotillverkare i sydostasien. Kolla att den verkar solid, att infästningen av knivbladen verkar stabil och om knivdelen är löstagbar, att den verkligen sitter säkert och inte glappar. Bry dig inte heller om så många tillbehör -de är ofta mindre genomtänkta och funktionella. En malningstillsats för att mala nötter, kaffebönor, hela kryddor och sådant kan dock vara bra. Visptillsatserna är ofta ganska pappiga -köp en ballongvisp eller en elvisp istället.
Citera
2003-11-06, 21:04
Mixer

Jag hade kört på den starkare varianten, jag håller med om att vispar till mixern ger ett plastigt intryck, då är det nog bättre med en elvisp. En annan grejj att kolla efter är om staven är delbar, det är smidigare att bara diska mixerdelen med bladen än att hålla på att dra ur sladdar o hålla på (mina eluttag i köket sitter ruggigt dumt till). Min Braun har 250 W lägre än så vill inte jag ha i allafall.
Citera
2012-03-10, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truman_Peyote
Precis...En stavmixer är ett måste i varje kök...!

Sen detta med lättmjölk till grädde...Stämmer inte riktigt...Men...Jag har en Braun model nånting där det medföljer en väldigt avancerad visptillsats...Det är liksom tre vispar som är placerade innanför varann...Den ena mindre än den andra...Med denna eminenta uppfinning har jag vispat 3%mjölk till "vispgrädde"...Den blir en liiiiten aning simmigare än riktig grädda...Men hitills har ingen märkt nån skillnad...

Jättenyfiken på denna visptillsats! Vad heter modellen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in