Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-05-13, 19:04
Medlem
Tjena! Har en iBook som jag försökter laga åt en polare.

Det är en iBook 700 mhz G3 som är helt tömd på innehåll. Jag vill ha liv i den och helst installera Mac OS 10.3 på den. Det stora problemet är att den har en cd-drive som bara spottar ur allting man sätter i.

Själv har jag en MacBook som jag via en firewire-sladd kan koppla till mig den döda iBooken. Jag har försökt starta upp installations-cds på min egna MacBook för att sen välja att installera dom på den döda iBooken, men får bara till svar att det inte går.

Vad göra? Har alltid haft Mac och är inte helt bakom, men nu börjar det bli en nivå för svårt..
Citera
2009-05-13, 19:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lusselusse
Tjena! Har en iBook som jag försökter laga åt en polare.

Det är en iBook 700 mhz G3 som är helt tömd på innehåll. Jag vill ha liv i den och helst installera Mac OS 10.3 på den. Det stora problemet är att den har en cd-drive som bara spottar ur allting man sätter i.

Själv har jag en MacBook som jag via en firewire-sladd kan koppla till mig den döda iBooken. Jag har försökt starta upp installations-cds på min egna MacBook för att sen välja att installera dom på den döda iBooken, men får bara till svar att det inte går.

Vad göra? Har alltid haft Mac och är inte helt bakom, men nu börjar det bli en nivå för svårt..
Starta din MacBook i targetläge.
Håll in T under uppstart och sen stoppa i skivan.
Sen bootar du iBooken genom att hålla in Alt och välja skivan som dyker upp
Citera
2009-05-13, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emilsund
Starta din MacBook i targetläge.
Håll in T under uppstart och sen stoppa i skivan.
Sen bootar du iBooken genom att hålla in Alt och välja skivan som dyker upp

Ah, det var precis en sån bra lösning jag ville ha. Fast tyvärr funkade det inte heller av nån anledning.

I alt-boot-läget eller vad man ska kalla det så väljer jag skivan och allt är bra hittils. Sen kommer det upp en grå skärm med en svart ruta där det på fyra olika språk står att jag måste starta om. Sen kommer den en lång DOS-liknande text över allting med bland annat "unable to find driver for this platform". Nästan precis likadan som den här: http://www.macuser.com/images/2006/11/majorkernalpanic.jpg

"Panic, we are haning here..."
Citera
2009-05-13, 19:46
Bannlyst
Citat:
Ah, det var precis en sån bra lösning jag ville ha. Fast tyvärr funkade det inte heller av nån anledning.

I alt-boot-läget eller vad man ska kalla det så väljer jag skivan och allt är bra hittils. Sen kommer det upp en grå skärm med en svart ruta där det på fyra olika språk står att jag måste starta om. Sen kommer den en lång DOS-liknande text över allting med bland annat "unable to find driver for this platform". Nästan precis likadan som den här: http://www.macuser.com/images/2006/11/majorkernalpanic.jpg

"Panic, we are haning here..."
Är du säker på att det är rätt skivor till datorn?
Citera
2009-05-13, 19:51
Medlem
Citat:
Är du säker på att det är rätt skivor till datorn?

Ah, det nämnde jag såklart inte. Dom enda skivorna jag har är dom som hängde med min egna MacBook, dvs. med Tiger på. Det är säkert för snabbt då va?

Ok, men jag har tankat ner 10.3 och har varje skiva på varsin separat .dmg-fil. Hur ska jag gå till väga med dom? Bränna ner var och en på en cd och sen göra om allting?
Citera
2009-05-13, 20:24
Medlem
Onkel Kostias avatar
Tiger går fint för mig.

Citat:
Ah, det nämnde jag såklart inte. Dom enda skivorna jag har är dom som hängde med min egna MacBook, dvs. med Tiger på. Det är säkert för snabbt då va?

- För mig fungerar Tiger-systemet, alltså Max OS 10.4, utmärkt. Och jag har en ibook med 600 MHz, förvisso med extra minne instoppat. Skivorna kommer från en tidigare dator, en ibook med 700 MHz. Har ni extra minne? Kan det finnas någon annan förklaring till att jag har kunnat installera Tiger utan problem?
Citera
2009-05-13, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- För mig fungerar Tiger-systemet, alltså Max OS 10.4, utmärkt. Och jag har en ibook med 600 MHz, förvisso med extra minne instoppat. Skivorna kommer från en tidigare dator, en ibook med 700 MHz. Har ni extra minne? Kan det finnas någon annan förklaring till att jag har kunnat installera Tiger utan problem?

Inget extra minne vad jag vet. iBookens burk är bara på 20 GB och med 640MB RAM, finns det plats för en Tiger där?
Citera
2009-05-13, 20:50
Bannlyst
Nja tiger är ju inte för tungt för att köra på iBook G3. Men dom skivorna är till för din Macbook, och fungerar bara på just den modellen. Sen så är det systemet för Intel och inte för PPC så det är dömt att misslyckas. Fixa en 10.4 retailskiva så ska det fungera!
Citera
2009-05-13, 20:53
Medlem
Citat:
Nja tiger är ju inte för tungt för att köra på iBook G3. Men dom skivorna är till för din Macbook, och fungerar bara på just den modellen. Sen så är det systemet för Intel och inte för PPC så det är dömt att misslyckas. Fixa en 10.4 retailskiva så ska det fungera!

Idén med att bränna ner OS 10.3 på skivor då?
Citera
2009-05-13, 21:01
Bannlyst
Citat:
Idén med att bränna ner OS 10.3 på skivor då?
Om dom är Retail, eller för just den modellen, så kommer det fungera.
Citera
2009-05-13, 21:04
Medlem
Citat:
Om dom är Retail, eller för just den modellen, så kommer det fungera.

Ok, tack för all hjälp!
Citera
2009-05-14, 01:38
Medlem
Onkel Kostias avatar
Du har ett extra minnes-kort

Citat:
Inget extra minne vad jag vet. iBookens burk är bara på 20 GB och med 640MB RAM...

- Det är lika mycket ram-minne som jag har, och jag har ett extra minnes-kort installerat. Därmed bör din dator också vara utrustad med samma extra-minne.

Ifall du är nyfiken, så är det enkelt att öppna tangentbordet. Därunder finns plats för eventuellt kort till trådlöst internet. Ytterligare lite längre ner, under en plåtbit, sitter finns platsen där man ansluter extra ram-minne.

Jag har samma storlek på hårddisken som du, och det räcker gott och väl för Tiger-systemet. Nåväl. Det var inte det viktigaste.

Jag ser att du har fått utmärkt hjälp från emilsund med vad som verkar vara egentliga orsaken till dina problem. Hoppas det går bra för dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in