Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Jag tror inte det är menat som att man ska kunna tids- och platsplacera Ronja Rövardotter. Jag har alltid uppfattat det som det utspelas i en fantasivärld likt Mio min Mio och Bröderna Lejonhjärta. Jag uppfattar det som rätt anakronistiskt och det finns även fantasidjur som vildvittrorna och rumpnissarna. Ibland får man känslan att det utspelas under Gustav Vasa och Mattis är en Nils Dacke-karaktär som slåss mot knektarna men man får också känslan att det utspelas mycket tidigare än så. Det är ingen tidsskildring på något sätt utan Astrid Lindgren och filmmakarna plockade inspiration från flera håll.
Mio min Mio och Bröderna Lejonhjärta utspelar sig i andra världar och inte här på jorden, förutom inledningen i respektive bok. Uppfattningen att Ronja Rövardotter också gör det delar jag inte. Däremot är det ju fantasy till viss del. Men det är klart att man funderar på olika tidsepoker ändå, med tanke på riddare och knektar. Var inne på Wikipedia nu och artikeln om Ronja har belönats med en blå stjärna.
Romanen utspelar sig under tidig medeltid [2], och handlar om en flicka som växer upp i en borg i skogen bland en massa rövare.