2013-05-03, 13:37
Medlem
Mysteriousstrangers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Jag tror inte det är menat som att man ska kunna tids- och platsplacera Ronja Rövardotter. Jag har alltid uppfattat det som det utspelas i en fantasivärld likt Mio min Mio och Bröderna Lejonhjärta. Jag uppfattar det som rätt anakronistiskt och det finns även fantasidjur som vildvittrorna och rumpnissarna. Ibland får man känslan att det utspelas under Gustav Vasa och Mattis är en Nils Dacke-karaktär som slåss mot knektarna men man får också känslan att det utspelas mycket tidigare än så. Det är ingen tidsskildring på något sätt utan Astrid Lindgren och filmmakarna plockade inspiration från flera håll.

Mio min Mio och Bröderna Lejonhjärta utspelar sig i andra världar och inte här på jorden, förutom inledningen i respektive bok. Uppfattningen att Ronja Rövardotter också gör det delar jag inte. Däremot är det ju fantasy till viss del. Men det är klart att man funderar på olika tidsepoker ändå, med tanke på riddare och knektar. Var inne på Wikipedia nu och artikeln om Ronja har belönats med en blå stjärna.

Romanen utspelar sig under tidig medeltid [2], och handlar om en flicka som växer upp i en borg i skogen bland en massa rövare.
Senast redigerad av Mysteriousstranger 2013-05-03 kl. 13:42.
Citera
2013-05-05, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysteriousstranger
Mio min Mio och Bröderna Lejonhjärta utspelar sig i andra världar och inte här på jorden, förutom inledningen i respektive bok. Uppfattningen att Ronja Rövardotter också gör det delar jag inte. Däremot är det ju fantasy till viss del. Men det är klart att man funderar på olika tidsepoker ändå, med tanke på riddare och knektar. Var inne på Wikipedia nu och artikeln om Ronja har belönats med en blå stjärna.

Romanen utspelar sig under tidig medeltid [2], och handlar om en flicka som växer upp i en borg i skogen bland en massa rövare.

Bröderna Lejonhjärta utspelar sig i ett gröna vågen-kollektiv på 1970-talet.
Citera
2013-05-05, 03:18
Medlem
Haajibs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepia
Lite sent svar kanske men skulle gissa på 1800talet. Står så på wiki:

Lite kul läsning:

1800-talet? De har ju för fan knappt kläder på kroppen? I all ära, även om de bor långt inne i skogen långt bort från civilasionen, och all teknisk industri, så är inte ''offren'' de plundrar klädda som på 1800-talet. Knäktarna har rustning och spjut, samt hjälmar som ska stoppa svärdshugg och inte gevärskullor.
Citera
2013-05-05, 03:23
Medlem
Haajibs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hellcrime
Bröderna Lejonhjärta utspelar sig i ett gröna vågen-kollektiv på 1970-talet.

Tror han menar att de använder svärd och spjut i andevärlden, och inte gjort några teknologiska framsteg i en värld där andarna verkligen behöver det.
Citera
2013-05-07, 15:21
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rifum
Min farsa var med och byggde Mattisborgen och när jag var lite lekte jag i en koja av resterna från borgen. Mattisborgens byggdes upp i Fengerfors, Åmål (Dalsland). Idag finns endast en stentrappa kvar om jag inte minns fel. Helvetesgapet finns också, men det är en besvikelse för den som tror att den ser ut i verkligheten som i filmen.

Mattisborgen bygdes av blandannat fogskum, som sedan målades som stenfasad.

Hoppas mitt inlägg var till hjälp!

En vän har en bok om inspelningen. Det skall tydligen vara en liten ruin och så vid avståndsbilder användes split lins på kameran och överdelen av borgen var en miniatyr som var uppbyggt ganska nära kameran.
Citera
2013-12-07, 20:34
Medlem
The-Stigs avatar
Nån fler som gått över vattenfallet där med nå polare nynnandes på rövarsången när man vart på genomresa?

Självklart på vintertid då...
Citera
2014-10-22, 00:44
Medlem
Även om Ronja har gott om övernaturliga inslag så är det utan tvekan så att det utspelar sig i vår värld, boken har också en större känsla av realism i sig. Det näms en del om fogdar, vilket sätter tidpunkten någongång efter år 1250 (Eftersom Sverige inte hade något utpräglat och ordnat rättsystem före Birger Jarls tid, på den tiden rådde närmast maffialiknande situationer i landet, där mäktiga familjer slogs om områden och rikedomar.
- Men rörvare som äger borgar efter år 1300, är inte så troligt. I filmen får vi intrycket "någongång mellan 1100-1300-tal för vi ser också kristna präster. Mitten på 1200-talet är en bra uppskattning
Citera
2014-10-22, 00:56
Medlem
tigerpops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glada Tasken
Hur gick det med relationen med Ronja då?

Ronja gick med i Vänsterpartiet och blev feminist på kuppen. Hon dumpade Birk som hon ansåg vara för grottmongo. Nu hänger Birk på Flashback relationsforum och ger information om Ronja. Vilka hål hon tar den i och om hon föredrar missionären eller en mer explicit ställning.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in