2009-05-14, 13:08
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thooomas
Är du säker på att det går med den recovery skivan som jag skapade när jag för första gången startade upp datorn? För den skivan har jag kvar och windows nycklen är klistrat på datorn. Kommer bara min hårddisk där själva windows är installerad på att formateras om eller kommer den andra hårddisken där jag har mina bilder att formateras om också, om jag nu kör med den när här skivan?

Anledningen till att jag vill skippa det här me skivan är att det tar längre tid. Innan när jag formaterade om datan med F10 (hp recovery) så gick det på bara 10 min sen var det det klart

Mao du har aldrig formaterat datorn, du använder fel termer. Du har återställt datorn.

Har du 2 fysiska hårddiskar i datorn? eller en fysisk som är uppdelad i flera partitioner?

Helt klart är att en ominstallation av C:\ formaterar/raderar allt på C:\.
Recovery skivor återställer ofta partitioner till det skick som de hade när recoveryn skapades.

Citat:
Jo jag förstår skillnaden mellan bios och bootmeny. Men som jag sa innan när jag går in på bootmeny F11 så får jag ingen 'utilitypartition' utan jag får upp bara dem maskinvaror som är installerad på datorn. Allså mina HD, Disket enhet A, CD-DVD läsare och USB. Enhetsbokstaven på HP recovery är E och jag hittar den igenstans på bootmeny eller i bios.

Nej då återstår endast att fixa en installationscd med XP på lägg den i CD-läsaren och starta datorn med bootning från skivan så börjar installationen.
Senast redigerad av epost72 2009-05-14 kl. 13:37.
Citera
2009-05-14, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Mao du har aldrig formaterat datorn, du använder fel termer. Du har återställt datorn.

Har du 2 fysiska hårddiskar i datorn? eller en fysisk som är uppdelad i flera partitioner?

Helt klart är att en ominstallation av C:\ formaterar/raderar allt på C:\.
Recovery skivor återställer ofta partitioner till det skick som de hade när recoveryn skapades..

OK men varför ståd det själv på datorn när jag gick in på F10, NU FORMATERAS datorn om? Och alla filer som jag hade lagt till på C hårddisken FÖÖÖRSVANN..........
Jag har 2 fysiska hårddiskar JA, har själv demonterad och monterad på dem.

Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Nej då återstår endast att fixa en installationscd med XP på lägg den i CD-läsaren och starta datorn med bootning från skivan så börjar installationen.

Men strunt samma hela den här grejen har gjort mig lite ur nu. Svara mig endast på den här frågan så är jag tacksam för din hjälp, kan jag använda den skivan (recovery skivan) till att installera W.XP eller måste jag gå och köpa en Windows XP skiva med en annan nyckel?
Citera
2009-05-14, 20:27
Medlem
epost72s avatar
Citat:
OK men varför ståd det själv på datorn när jag gick in på F10, NU FORMATERAS datorn om? Och alla filer som jag hade lagt till på C hårddisken FÖÖÖRSVANN..........
Jag har 2 fysiska hårddiskar JA, har själv demonterad och monterad på dem.

Men strunt samma hela den här grejen har gjort mig lite ur nu. Svara mig endast på den här frågan så är jag tacksam för din hjälp, kan jag använda den skivan (recovery skivan) till att installera W.XP eller måste jag gå och köpa en Windows XP skiva med en annan nyckel?

Det enda sättet att få svar på fråga två är att testa, starta upp datorn med recoveryn i cd-enheten och se till att datorn bootar från CDn vid detta tillfälle.

Eventuellt har jag ett tips till ang recoveryn som ligger på en del av HDDn, Och det vore att bränna över den på en CD eller DVD om den nu får plats och sedan försöka boota med den i CD/DVD-enheten.

Jag är den enda som engagerar mig just nu i denna tråd.
Problemet med datorer som har förinstallerat opsystem är just detta att om ingen skiva medföljer så blir det besvärligt när den ska installeras om.

Så ja om du vill vara laglig så måste du köpa en skiva med licens.
Annars får du försöka hitta en fungerande version på nätet eller om du har någon vän som du kan låna en skiva av.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in