2009-05-09, 17:17
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Skulle en fiberoptisk "tratt" kunna fungera som en passiv ljusförstärkare (nightvision) ?

Fotoner har ju som bekant en i stort sett obefintlig massa och skulle vad jag förstår inte kollidera med varandra.

Illustration http://img16.imageshack.us/img16/5864/tratt.jpg

Den behöver inte ens vara trattformad, men för illustrationens skull så blir det ett rätt enkelt koncept.

Altså vi samlar in löst packade fotoner från ett brett område på ovansidan och får ut tätt packade fotoner på undersidan, där jag för illustrationens skull har placerat en fotosensor.

Målet är inte att trolla fram en kikare eller teleskop, bara att förstärka mängden ljus vi tar in i fotosensorn.

Skulle det fungera eller är jag ute och cyklar nu?
Citera
2009-05-09, 17:20
Medlem
sommarlovs avatar
Är det inte en lins du har uppfunnit?
Citera
2009-05-09, 17:45
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Nej, kände på mig att tratten skulle vara missvisande. Föreställ dig istället en platta, fixar illustration sen som leder till en fiberoptisk kabel. Man plockar in ljus från en stor area och koncentrerar det sedan till en liten punkt. Till skilnad ifrån ett objektiv så skulle man inte ha någon optisk åverkan på ljuset man samlar in utan meningen är bara att förstärka ljuset.
Citera
2009-05-09, 19:14
Medlem
Klart det fungerar, lite otymplig bara
Citera
2009-05-09, 19:26
Medlem
sheridans avatar
För att svara på din fråga så krävs nog att förutsättningarna preciseras. Det låter på mig som om du vill, med en passiv linjär optisk komponent (fibern) öka radiansen (Watt / ytenhet / steradian / Hz) och det går inte.

En laser är ett exempel på att man kan öka radiansen med en icke-linjär optisk metod.

En lins ökar irradiansen (W/ytenhet) med radiansen förblir konstant när exempelvis nästan parallellt ljus över en större yta koncentreras till en mindre stråle av divergerande/divergerande ljus.
Citera
2009-05-09, 20:12
Medlem
raskenss avatar
En bild som ilustrerar vad som i praktiken kommer att hända.

http://img257.imageshack.us/img257/5864/tratt.jpg

man kan inte "koncentrera" ljuset på det sättet.
Citera
2009-05-09, 20:52
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Attans och jag som trodde att jag hade någonting där...

Vad tror ni om ett optiskt element som fungerar som ett kattöga då? Halvtransparenta speglar som låter ljus passera in medans ljuset som studsar tillbaka ifrån sensorn leds tillbaka en gång till.

Måste ju finnas något sätt att förstärka ljuset passivt på. Aktiva system har stora kvalitetsförluster, är dyra och dessutom har de en mycket begränsad livslängd.
Citera
2009-05-09, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Måste ju finnas något sätt att förstärka ljuset passivt på.
Nej det måste det inte alls finnas. Och om du med förstärkning menar ökning av energin så är du verkligen ute och cyklar.
Citat:
Aktiva system har stora kvalitetsförluster, är dyra och dessutom har de en mycket begränsad livslängd.
Bildförstärkare av senare generation har fullt acceptabel kvalité, är relativt billiga (och sjunker ständigt i pris) och har en fullgod livslängd.
Citera
2009-05-10, 02:49
Medlem
Citat:
Attans och jag som trodde att jag hade någonting där...

Vad tror ni om ett optiskt element som fungerar som ett kattöga då? Halvtransparenta speglar som låter ljus passera in medans ljuset som studsar tillbaka ifrån sensorn leds tillbaka en gång till.

Måste ju finnas något sätt att förstärka ljuset passivt på. Aktiva system har stora kvalitetsförluster, är dyra och dessutom har de en mycket begränsad livslängd.

Problemet med de halvtransparenta speglarna är att de endast gör att allt ljuset fortsätter "ut ur tratten", de kommer fortfarande som i illustrationen ovan studsa omkring och förlora sin relativa ordning.

Om enda syftet är att koncentrera ljus så funkar det ju, men om du vill ha formerat ljus som i bilder så funkar det ju inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in