Citat:
Haha!
Ursprungligen postat av Pentagrammaton
Sitter du på allvar och argumenterar för att black metal är en positiv och upplyftande musikstil? Slå på Darkthrones A Blaze In The Northern sky (vilket brett anses vara startskottet för "modern black metal") och om du får positiva och glada vibbar av det hänvisar jag dig till psykvården. Eller ja vafan, slå på valfri black metal platta. Om man lägger all historia och ideologi och koncept som "trve/false" åt sidan och bara lyssnar till musiken så fattar man ju på en gång att positiva och livsbejakande budskap inte hör hemma där. Mörk från Malign sade något i stil med att alla som köper deras plattor borde få genomföra test och klarar de det inte får de inte lyssna på musiken. Tanken på att folk slog på hans musik på förfester och skrattade och hade kul drev honom till vansinne. Precis så ska det vara! Endast misantropi, hat, utanförskap, död och satan hör hemma i black metal och det bör reflekteras i lyssnarna. Folk som lyssnar på musiken mest på skoj och blir glada av det är så jävla fel så jag blir inte klok. Tänk sen att folk har levt och dött för det här. Genren har blod på sina händer.
Jag antar att hiphop är mycket mer true då, eftersom långt fler hiphopare har dödat varandra än blackmetalkids. "Folk har levt och dött för det här"...ja, och den överväldigande majoriteten var kids som inte hade en jävla aning om vad de gjorde och som inte trodde ett jävla skit på vad de sjöng om. Kidsen i "Den svarta cirkeln" brände kyrkor för att Burzum gjorde det först, och de ville vara lika tuffa och få lika mycket respekt som honom - de var svaga individer som gjorde det för att de behövde gemenskapen och respekten från andra.Burzum är ju ett praktexempel: började spela black metal som tonåring, hämtade inspiration från Tolkien, gjorde intervjuer där han snackade om djävulsdyrkan och skit, och tre år senare så var det bara hedendom som gällde, och Satan var ett glömt kapitel.
Och ja, "A Blaze in the Northern Sky" ger mig jävligt "positiva vibbar", det är ju en grym platta. Återigen från ett band som inte tror ett skit på Satan eller det de sjunger om, och som nu gått över till att sjunga buskistexter om att gå på tur i skogen och grilla korv. Detsamma gäller plattor som "Si monumentum requires, circumspice" och "Reinkaos". Hur kan man inte känna sig positiv när man lyssnar på skivor som på ett så underbart sätt hyllar Satan? Jag blir glad av musiken just för att den inte är på skoj.
Citat:
You took the words right out of my mouth. Du låter exakt som en liten tonårspojke som läst lite på nätet om kaosgnosticism, kanske lyckades få tag på ett ex av Liber Falxifer innan den sålde slut, och eftersom han läst den så var han såklart satanist efter det, och började skriva inlägg på nätet där han bara upprepar saker han hört Jon från Dissection eller Erik från Watain säga i någon intervju.
Avslutningsvis vill jag bara säga att jag är medveten om att jag säkert uppfattas som en pretentiös, elitistisk mögelfitta till blockmongo
Det är min erfarenhet att det bara är fjantiga, osäkra småkids som hela tiden måste påpeka att black metal minsann ska vara elitistiskt och allt sånt där skit ni snackar om - och andelen fjantiga, osäkra småkids bland de som kallar sig satanister är fan i mig långt högre än bland de som kallar sig emos.
Det är så jävla löjligt att lägga ner tid på att diskutera vem som lyssnar på musiken och vad de får ut av det att jag blir alldeles matt bara jag tänker på det. För att inte tala om alla som ska bråka om vem som är satanist eller inte. Det enda som spelar någon roll är vad jag får ut av musiken eller min tro, resten av världen bryr jag mig inte om, de får tycka vad fan de vill, och det rör mig inte i ryggen.
Det är på samma nivå som när två femåringar bråkar om vems pappa som är starkast. Det som gör mig mest förbannad är att alla "satanister" är såna jävla kollektivister som måste ha sin lilla blackmetalgemenskap. Så förbannat patetiskt att man nästan vill överge sin individualistiska hållning och bli pingstvän bara för att slippa förknippas med såna människor.
NP: Deathspell Omega -The Repellent Scars of Abandon and Election