2022-04-27, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Primordial är ett band jag hört många stora ord om, men av det lilla jag hört aldrig riktigt fastnat för. Nu såg jag dem live förra helgen och snacka om att bli frälst! Helvete vad bra det var. De tar det här lite folkiga 6/8-gunget till otroliga höjder, och sen med sångarens scennärvaro. Otroligt.

Gods to the Godless (från spelningen jag var på):

https://www.youtube.com/watch?v=G4_yK-MEQqk

Where greater men have fallen (vilken låt!):

https://www.youtube.com/watch?v=472Qh4l1pFU

Tänk att man fortfarande kan "upptäcka" band som hållit på i över 30 år. Det säger väl lite om att man har dålig "koll", men för mig säger det mest om hur underbar musikens värld är.

Bra där! Jag tycker att To The Nameless Dead är deras bästa. Det är rentav en skiva som kan kvala in på min personliga topp 10-lista en bra dag. Egentligen är de urstarka genom hela karriären men jag tycker de senaste albumen är lite futtiga
Citera
2022-04-29, 04:44
Medlem
lemmy124s avatar
Root - The Old Ones
https://www.youtube.com/watch?v=BYY2deu_yhk&ab_channel=Root-Topic
Citera
2022-04-29, 21:19
Medlem
Armagedda - Evigheten i en obrytbar cirkel

Det är fan inte många som mässar hatiskt på ett sådant övertygande sätt som Graav alltså. Det är något med dialekten.
Citera
2022-04-30, 11:52
Medlem
SlappTjackBalles avatar
Upptäckte precis bandet Hell,tror iallfall att dom passar in här.

https://www.youtube.com/watch?v=Ud9ugr1nCWo&t=2242s
Citera
2022-04-30, 11:53
Medlem
SlappTjackBalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mosshatt
Armagedda - Evigheten i en obrytbar cirkel

Det är fan inte många som mässar hatiskt på ett sådant övertygande sätt som Graav alltså. Det är något med dialekten.

Jävlar i min lilla låda vad det här var bra.
Citera
2022-04-30, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Det mesta är bara ovösen, hur kan ni utskilja något i detta? Fet holk på det eller?

det är som whiskey eller cigaretter - an acquired taste. när man väl lyssnat in sig så upplever man BM på ett sätt som ingen annan genre riktigt kan matcha. sången är ofta menad att vara ytterligare ett instrument snarare än en röst som sjunger ord, ifall du hajar hur jag menar. sedan måste sägas att det finns oerhört mycket skitdålig BM, så det kräver lite tid och energi att leta sig fram till vilken grotta av BM-berget man trivs i.

det finns ju DSBM, som i princip skriker "hjälp, jag runkar till självmord" (överdrivet, finns bra låtar här med såklart), atmospheric BM typ Summoning eller Gallowbraid, melodisk BM (min favorit), norsk 90-tals-BM, viking-BM, NSBM (nationalistisk BM) och såklart norsk 80-tals-BM som jag tycker är skitdålig, och ett dussintal andra sub-genres. Jag hatar t.ex. Mayhem, och Darkthrone har typ 3 bra låtar, men säger du detta här så kommer alla att attackera dig, för gillar man inte första vågen så är man inte "trve kvlt".

flanen Mordum är ju helt besatt av att sitta här och attackera folks rekommendationer som han inte anser vara "riktig BM" (tror han behöver en hälsosam hobby, eller ett jobb), när faktum kvarstår att det är den bredaste genren av musik som finns, och att allt inte behöver låta som Paysage d'Hiver för att passa in här. (med det sagt är Paysage d'Hiver ett kanonband som jag älskar att gå i skogen på vintern till).

hoppas detta svar ger en liten inblick i alla fall. själv lockades jag till BM för måååånga år sedan p.g.a. imagen att det faktiskt är den hårdaste genren av musik som finns (tillsammans med viss hiphop/rap, men det är hårt på ett annat sätt. BM är djupare än så), och kyrkbräningar och grejor tycker jag är fet PR. sen blev jag så småningom kär i musiken, så jag är tacksam för att jag gav den ett ärligt försök.

glad valborg till alla. bränn lite granris, en kyrka eller bara en holk.

np: Skognatt/Wehmut -
November
(split platta, ge den ett försök)
Senast redigerad av nomen.nescio5 2022-04-30 kl. 12:45.
Citera
2022-04-30, 12:52
Medlem
SlappTjackBalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nomen.nescio5
det är som whiskey eller cigaretter - an acquired taste. när man väl lyssnat in sig så upplever man BM på ett sätt som ingen annan genre riktigt kan matcha. sången är ofta menad att vara ytterligare ett instrument snarare än en röst som sjunger ord, ifall du hajar hur jag menar. sedan måste sägas att det finns oerhört mycket skitdålig BM, så det kräver lite tid och energi att leta sig fram till vilken grotta av BM-berget man trivs i.

det finns ju DSBM, som i princip skriker "hjälp, jag runkar till självmord" (överdrivet, finns bra låtar här med såklart), atmospheric BM typ Summoning eller Gallowbraid, melodisk BM (min favorit), norsk 90-tals-BM, viking-BM, NSBM (nationalistisk BM) och såklart norsk 80-tals-BM som jag tycker är skitdålig, och ett dussintal andra sub-genres. Jag hatar t.ex. Mayhem, och Darkthrone har typ 3 bra låtar, men säger du detta här så kommer alla att attackera dig, för gillar man inte första vågen så är man inte "trve kvlt".

flanen Mordum är ju helt besatt av att sitta här och attackera folks rekommendationer som han inte anser vara "riktig BM" (tror han behöver en hälsosam hobby, eller ett jobb), när faktum kvarstår att det är den bredaste genren av musik som finns, och att allt inte behöver låta som Paysage d'Hiver för att passa in här. (med det sagt är Paysage d'Hiver ett kanonband som jag älskar att gå i skogen på vintern till).

hoppas detta svar ger en liten inblick i alla fall. själv lockades jag till BM för måååånga år sedan p.g.a. imagen att det faktiskt är den hårdaste genren av musik som finns (tillsammans med viss hiphop/rap, men det är hårt på ett annat sätt. BM är djupare än så), och kyrkbräningar och grejor tycker jag är fet PR. sen blev jag så småningom kär i musiken, så jag är tacksam för att jag gav den ett ärligt försök.

glad valborg till alla. bränn lite granris, en kyrka eller bara en holk.

np: Skognatt/Wehmut -
November
(split platta, ge den ett försök)

DSBM solklart bäst enligt mig, Håller med om Mayhem rätt dåligt sett dom några gånger alla gångerna förutom när Maniac var på sång så har dom varit rätt dåliga.
Citera
2022-04-30, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SlappTjackBalle
DSBM solklart bäst enligt mig, Håller med om Mayhem rätt dåligt sett dom några gånger alla gångerna förutom när Maniac var på sång så har dom varit rätt dåliga.

det är det här som är så grymt med BM; den är skitbred. "vi gillar olika" (lol, ironiskt va?). du gillar DSBM, och det är en precis lika giltig smak som min, den som gillar första vågen eller den som gillar någon annan avstickare. vi är alla barn av samma träd, men söker skugga på olika platser. att det sitter folk här som kastar skit till höger och vänster är barnsligt beteende av vuxna människor, men många håller just sin smak kär och vill då gärna förlöjliga allt annat.

med det sagt behövs givetvis en vänlig men bestämd tillrättavisning ifall någon t.ex. skulle komma och börja skriva om något helt utanför vad som faktiskt kan anses vara BM, men som tråden heter så är ju även death metal välkommen här (dock inte riktigt av trådens läsare).

NP: Хлад - Арктических Ветров Диверсия
Citera
2022-04-30, 13:07
Medlem
SlappTjackBalles avatar
Citat:
det är det här som är så grymt med BM; den är skitbred. "vi gillar olika" (lol, ironiskt va?). du gillar DSBM, och det är en precis lika giltig smak som min, den som gillar första vågen eller den som gillar någon annan avstickare. vi är alla barn av samma träd, men söker skugga på olika platser. att det sitter folk här som kastar skit till höger och vänster är barnsligt beteende av vuxna människor, men många håller just sin smak kär och vill då gärna förlöjliga allt annat.

med det sagt behövs givetvis en vänlig men bestämd tillrättavisning ifall någon t.ex. skulle komma och börja skriva om något helt utanför vad som faktiskt kan anses vara BM, men som tråden heter så är ju även death metal välkommen här (dock inte riktigt av trådens läsare).

Lyssar just nu på det du rekomendera tidigare med Skognatt splitten,riktigt bra.
Citera
2022-04-30, 19:44
Medlem
SlappTjackBalles avatar
Citat:

Hur söker man namnet xD finns dom på spotify?
Citera
2022-04-30, 20:29
Medlem
Citat:
[/b]

oj, ingen aning. Jag använder inte spotify, men testa att kopiera artistnamnet och sök. Mig veterligen finns det sällan några resultat om man söker på den "översatta" versionen från kyrilliska till latinska alfabetet, men det kan kanske vara värt ett försök.

Här är annars en kanonbra sida där alla BM-band verkar finnas, oavsett hur små de än är. Funkar förvisso bara för att leta diskografi, men ändå. Gillar du låtarna kan du rippa dem direkt från youtube via den här hemsidan: https://www.y2mate.com/youtube-mp3/ESIKf_wtLnM
Citera
2022-04-30, 21:44
Medlem
Citat:
[/b]

På Spotify funkar kyrilliska bokstäver. När jag vill lyssna på Путь t ex, vilket jag såklart rätt ofta vill, så får jag helt enkelt söka på "Path Metallum" så hittar jag den ryska stavningen av Path på metal archives och kan kopiera den till Spotify.

Kan för övrigt rekommendera att du lyssnar på just detta band om du vill ha en unik touch på Black Metal. Om inte annat kan du kolla på omslagen som är snygga utav helvete.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in