Citat:
Ursprungligen postat av
von_S
Av alla grymma tips jag fått i den här tråden är PdH det absolut bästa, och för det vill jag ge dig både handtag, famntag, klapp och kyss. Det enda dåliga med bandet (heter det band när det bara är en person?) Skulle väl vara att de bästa plattorna är så bra att man inte får tid att lyssna så mycket på resten för man måste höra PdH och Winterkälte dygnet runt.
Welt Aus Eis är en av världens bästa låtar också. Det här sagts förr men tål att sägas igen, det världsberömda andra fiolstycket är så snyggt att det är helt löjligt.
Vad tycker du om Das Tor? Jag dömde väl ut den direkt kan man säga och har inte gett den en ärlig chans än.
Jävlar, nu påminde du mig om något jag glömde i morse, nämligen att synka min iPod (är jag den enda i Sverige som fortfarande använder en sådan?) med den nya rippen av Das Tor jag laddade ned igår. Jag har bara haft den där 128 kbps-rippen eftersom den länge var den enda som fanns att tillgå på nätet, och ljudet är så kasst att jag bara snabblyssnat en gång för att bilda en uppfattning. Igår fick jag dock fatt i en kvalitativ rip, så ikväll eller imorgon ska jag fan ge den en ordentlig genomlyssning.
Det intryck jag fick när jag snabblyssnade var att det givetvis var bra, men att det lät alldeles för mycket Darkspace - svulstiga synthmattor, överdrivet mättad ljudbild osv. Visst, det låter mäktigt när keyboardisten lägger hela jävla underarmen på tangentbordet och matar massiva ljudväggar över gitarrerna (som på Darkspaces tredje skiva), men inget kommer någonsin kunna bräcka den outsägliga magin hos de tidigare PdH-släppen, när isvindsgitarrerna drev musiken framåt, och små melodiska komplement fyllde ut musiken. Förutom fiolen i Welt Aus Eis och flöjtslingan i Isa är ett av de mest utmärkta exemplen den försiktiga lilla gitarrslinga som dyker upp över kakofonin vid 2:35 i Der Kristall Ist Eis. Det där minimalistiska, iskalla, hypnotiserande - det går i mångt och mycket förlorat när alla instrument simultant matar på för kung och fosterland, som de ofta gör i Darkspaces musik.
Lade en beställning på Winterkälte-CD:n från Prophecy i förrgår också, det vore en ren skymf att inte ha den i fysiskt format. Man hade ju gärna haft S/T på CD också, men den tycks av allt att döma vara slutsåld. Prophecy har i vilket fall ett gäng CD:s kvar, jag lär nog lägga en beställning på Kristall & Isa eller Nacht när nästa lön kommer.
http://en.prophecy.de/index.php?stoken=6B2F0AD7&force_sid=&lang=1&cl=sea rch&searchparam=paysage