wellack321
Citat:
Tycker faktiskt du har helt fel i den här frågan. Om man endast bedömer det yttre - ett skal som är vackert under en kortare tid av livet, handlar det absolut inte om förtryck. Visserligen må det vara förnedrande och elakt mot vissa som 'inte duger', dvs de som inte anses vara vackra och som mycket väl kan vara fina som människor ändå.
Ja inte handlar det om jämställdhet i alla fall, det är ju en fråga som alltid brukar framhållas i diverse diskussioner. Vari ligger jämställdheten att en del kvinnor ska framhävas på andras bekostnad? Så om ojämställdhet är ett bättre ord än förtryck må så vara. Men jag ser det fortfarande som förtryck att kvinnor - i allmänhet - bedöms efter sitt utseende och klädsel. Det var ju lite det som det handlade om här, att kvinnor som täcker sig är förtryckta. Motpolen blir, kvinnor som inte är täckta är inte förtryckta. Så vill man använda det uttrycket får man också räkna med att det går att använda även omvänt. Det var det jag ville få fram.
Citat:
Förtryck är tillstånd där en starkare part orättvist utövar sin makt på en svagare part. Hämtat från wikipedia. Med det måste menas om någon kontrollerar en annan människa genom att t.ex. neka dem att göra vissa saker och tillåta andra. Om man säger till någon att dom är fula och inte har ett vackert yttre kan det därför inte handla om förtryck. För man förhindrar dem inte att göra något, man förhindrar dem till exempel inte att ge en saftig kommentar tillbaka.
Då borde det rimligtvis också reageras på att muslimska kvinnor ständigt och jämt kallas för förtryckta för det klädval vi gör, då är det helt legitimt och berättigat att använda det uttrycket - och det grundar jag på att det då är lika det tyst som tre meter ner under jorden helt plötsligt.